Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Erityisosaamisesi"

Vierailija
02.11.2014 |

Mitä sellaista osaat, jonka voisit opettaa 8-12 -vuotiaille lapsille?

Lapseni koulussa järjestetään päivä, jossa vanhemmat pitävät lapsille pisteitä, joissa opettavat omaa "erikoisosaamistaan" lapsille.
Yksi isä opettaa polkupyörän korjaamista ja yksi äiti kakkujen koristelua?

Mitä sinä voisit opettaa? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianonsoittoa ja nuottien lukua. 

Vierailija
2/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain käsityöjuttua, vaikka ystävyysnauhojen solmeilua tai amigurumien virkkaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asettelisin johonkin nurkkaan muutamia tyynyjä, ja ristisin sen "Hiljentymisnurkaksi". Nurkassa saisi istuskella niin kauan kuin osaa olla aivan hiljaa. (Joo en minä osaa mitään. Huh, onneksi minulla ei ole lapsia, niin en joudu tuollaisiin juttuihin.)

Vierailija
4/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapalloeläinten tekemistä. On oikeasti helppoa. YouTubesta löytyy hyviä videoita millä pääsee alkuun. Oikeanlaisia ilmapalloja saa pilailukaupoista.

Hitti myös lasten synttäreillä.

Vierailija
5/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulmakarvojen muotoilua, ihon hoitoa, kampausten tekoa, kynsien koristelua ja kaikkea muuta kauneudenhoitoon liittyvää :)

Vierailija
6/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 23:08"]Asettelisin johonkin nurkkaan muutamia tyynyjä, ja ristisin sen "Hiljentymisnurkaksi". Nurkassa saisi istuskella niin kauan kuin osaa olla aivan hiljaa. (Joo en minä osaa mitään. Huh, onneksi minulla ei ole lapsia, niin en joudu tuollaisiin juttuihin.)
[/quote]
Osaathan, juurikin loit jotain. Mielestäni vieläpä hienon jutun. Harva osaa nykyään olla ihan vain hiljaa.

Vierailija
7/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, en kyllä keksisi mitään opetettavaa osaamista. Voisin pitää keskusteupiiriä vaikka Iranin historiasta, mutta ei se taitaisi tokaluokkalaisia innostaa. Jos vaikka lukisin ääneen jonkun kertomuksen ja keskusteltaisiin sen symboliikasta? Olen aivan hyödytön missään käytännöllisissä asioissa. :D 

Vierailija
8/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallishistoriaa, sukututkimusta, puujaloilla kävelyä, tietsikasta vaikka Movie maker-ohjelmaa, blogin tekoa,  piannsoittoa, kitaraa, kanteletta, kevyttä musiikkia, musiikin teoriaa, kuorolaulua, kirjoitusta, luontobongausta, laululeikkejä, leikkejä, liikuntaleikkejä, kuvataidetta, kokeellista tutkimista, esiintymistaitoja...

By the way...olen ope:)

Vierailija
9/33 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2014 klo 13:20"]

En osaa mitään.

[/quote]

Jos käännetään asia psykologian kielelle, niin luultavasti olet joko

1) saanut lapsesta lähtien palautetta, että et osaa mitään ja alkanut uskoa itsekin niin tai
2) joku on lytännyt itsetuntosi myöhemmällä iällä tai
3) et tunnista omia kykyjäsi, kaikilla meillä on taitoja, kun vain opimme näkemään ne tai
4) kärsit masennuksesta.

Voitko nämä asiat huomioon ottaen sanoa, ettet osaa mitään? Epäilen.

[/quote]

Ohis

No ei meillä kaikilla ole mitään erityistaitoja, joita voisi/kannattaisi/pystyisi opettamaan eteenpäin. Ainakaan vieraille lapsille.
Joo, minä osaan tehdä ihan ok makuista ruokaa, mutta ruoanlaittojutut kuuluu perheen sisälle.
Joo, minä osaan neuloa, mutta ei se ole mitään erikoista. Etenkään nyt kun käsitöiden tekeminen on jonkinasteen muoti-ilmiö.
Minulla on ok lauluääni, mutta ei sitä voi opettaa kenellekään. Lauluääntä kun joko on tai ei ole. Tekniikoista taas minulla ei ole hajuakaan.
Muut "taitoni" ovat sellaisia, etteivät ne ole minusta riippuvaisia ja vievät aikaa enemmän kuin tunnin (esimerkiksi puutarhanhoito), eli ei niitä voisi tuollaisessa jutussa opettaa.

Mutta kuitenkin. Typerää lähteä leikkimään psykologia tuollaisesta toteamuksesta. Eikä tämä ole mikään "totuus satuttaa"-tyylinen puolustuspuhe, vaan ei meillä kaikilla ole sellaisia taitoja joita edes pystyisi opettamaan eteenpäin. Ei, itsetunnossanikaan ei ole mitään vikaa, kiitos kysymästä. 

Vierailija
10/33 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makin osaan ystavyysnauhat! Hali!!

Vierailija
11/33 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maorilauluja ja -tansseja. Kia kaha, mukulat!

Vierailija
12/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitään ERIKOISosaamista, mutta voisin pitää rastin vaikka ensiaputaidoista.

Vierailija
13/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin rastin nuotion sytyttämisestä :)

Vierailija
14/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjansidontaa, kirjankorjausta ja monenmoista askartelua: kranssit, pajunpunonta, paperimassa, makramee, kankaanpainanta, huovutus... Tai jos pitäisi olla ihan lyhyt ja helppo juttu, niin voisin opettaa miten muovikassi taitellaan sellaiseksi pieneksi kolmioksi.

Vierailija
15/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mangapiirtämistä

Vierailija
16/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulakintaiden tekoa kinnasneulatekniikalla.

Vierailija
17/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilovittuilua.

Vierailija
18/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ruoanlaittoon ja leivontaan liittyvää. Ajankohtaista voisi olla jouluiset marsipaanihahmot.

Tietokoneen käyttöä, monet lapset osaa surffailla mutta opettaisin vaikka tekstinkäsittelyohjelmaa, power point esitysten tekoa yms.

Vierailija
19/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukenvaatteitten tekoa voisin opettaa, tai vaihtoehtoisesti puisten autojen ja traktorien kokoamista.

kasi, onko sulla ajatukdia siitä, miten lapset saadaan kiinnostumaan tekstinkäsittelyohjelmasta? Oon meinaan joskus yrittänyt ja epäonnistunut aika katkerasti...

Vierailija
20/33 |
02.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Mä voisin opettaa kertomaan tai kirjoittamaan tarinoita. Nyt kun mietin, osaan tosi vähän mitään käytännöllistä mitenkään superhyvin. Hm. Voisin opettaa geokätköilyä. Merikortin lukemista, merimerkkejä, erannon laskemista. Paikallishistoriaa, siitä tiedän paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi