Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksatteko lapselle hyvistä yo-koe arvosanoista?

Vierailija
18.09.2021 |

Meillä on ollut tsemppinä koko kouluajan, että kokeissa esim. kympistä on saanut kympin, kasista vitosen… vähän vaihdellen iän mukaan.

Nyt esikoinen aloitti lukion ja kysyy maksetaanko myös yo-kokeista? Ajattelen, että kyllähän se voisi motivoida parempiin tuloksiin. Miten olette tehneet? Onko palkinnon aika vasta sitten kun saa lakin vai voisiko se auttaa tsemppaamaan matkan varrella. Voihan olla, että lopulta lakkia ei saa kuitenkaan, vaikka yrittäisi. Ja jos olette maksaneet niin kuinka paljon?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teillä ei ole lasta joka kärsii oppimisvaikeuksista. Itse tein enemmän töitä saadakseni edes sen 6-7 kokeesta kuin sisko joka ei lukenut hääviin ollenkaan ja sai hyviä numeroita. Häntä kiiteltiin ja palkittiin, mua moitittiin. Mä istuin itku kurkussa illat lukemassa kokeisiin ja ei vaan jäänyt päähän.

Silloin päätin, että jos mulla joskus on omia lapsia, palkitsen kaikki samanlain jos olen nähnyt, että kumpikin tekee töitä koulun eteen.

Vierailija
2/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä huomio. Meillä ei onneksi kummallakaan ole oppimisvaikeuksia.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koskaan kokeiden numeroista, kotitöistä tai huoneensa siivouksesta ei ole maksettu mitään, koska ei haluta mitata sitä rahalla.

Minusta rahalla lapsen motivoiminen tai arvostus on muutenkin kyseenalaista.

Eikä se toimi myöskään aikuisilla työelämässä, pelkästään palkka ei motivoi hyvään työsuoritukseen, vaan aivan muut arvot.

Vierailija
4/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaisin, jos nuori siitä motivoituu niin sehän on hienoa.

Vierailija
5/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti teillä ei ole lasta joka kärsii oppimisvaikeuksista. Itse tein enemmän töitä saadakseni edes sen 6-7 kokeesta kuin sisko joka ei lukenut hääviin ollenkaan ja sai hyviä numeroita. Häntä kiiteltiin ja palkittiin, mua moitittiin. Mä istuin itku kurkussa illat lukemassa kokeisiin ja ei vaan jäänyt päähän.

Silloin päätin, että jos mulla joskus on omia lapsia, palkitsen kaikki samanlain jos olen nähnyt, että kumpikin tekee töitä koulun eteen.

Meillä taas oli luokalla poika, jolla oli niin suuri tarve saada kaikista kokeista 10, että elämään ei mahtunut muuta kuin suorittamista. Vanhemmilla oli seinällä lista mihin kaikki lukuvuoden koenumerot merkittiin, ja olisi saanut koko vuoden hävetä rivissä näkyvää "huonompaa" arvosanaa.

Vierailija
6/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta, koska elämässä pitää olla muita arvoja, kuin raha. Ja se on hyvä lapsen tiedostaa pienestä pitäen.

Vierailija
7/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiatonta. Lukio ja yo-kokeet ovat lapsen oma asia. Yo-tulokset lopulta vain ilmestyvät vanhempien tietoon. Lukion tulee olla itsenäinen suoritus.

Vierailija
8/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koskaan kokeiden numeroista, kotitöistä tai huoneensa siivouksesta ei ole maksettu mitään, koska ei haluta mitata sitä rahalla.

Minusta rahalla lapsen motivoiminen tai arvostus on muutenkin kyseenalaista.

Eikä se toimi myöskään aikuisilla työelämässä, pelkästään palkka ei motivoi hyvään työsuoritukseen, vaan aivan muut arvot.

Minulla ainakin raha motivoi aineissa, joihin ei ole luontaista kiinnotusta. Onneksi vanhempani tajusivat tämän ja sain hyviä arvosanoja myös vähemmän kiinnostavista aineista.

Vierailija
9/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin lapselle realiteetit, eli vitosen numeroilla tuskin on asiaa korkeakouluihin ja nyky-yhteiskunnassa ei kovin kummoista palkkaa tienaa ilman koulutusta. Eli ihan itselleen ja omaa tulevaisuutta ajatellen lapsen kannattaa panostaa kouluun. Vai ajattelitteko vielä aikuisenakin maksaa hänelle siitä, että lähtee ulos ovesta ja osallistuu yhteiskuntaan?

Vierailija
10/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ne kympin tyttöjen ja poikien suorituspaineet tulevat?

Olet vain hyvä, jos saat kympin, mutta jo ysin saaminen tietäisi katasrofia ja pahaa mieltä.

Ei voi tehdä lapsen kehitykselle hyvää ja itsetunnolle.

Vierailija
11/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkommenttina, että suorituspaineita ei meidän perheessä ole ja arvot ihan hyvin kohdillaan.

Onko kuulolla ketään, joka olisi maksanut lapsilleen yo-koe tuloksista kannustimena? Olisi kiva kuulla sitäkin näkökulmaa :)

Ap

Vierailija
12/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maksettu yhtään mitään. Ei koko lukion aikana. Muuta kun tietokoneen, kaikki kirjat ja kaikki muu opiskeluun liittyvä tietenkin, mutta kokeista ei siis rahalla palkittu. Ja hienosti tyttö klaarasi. Nyt keväällä kirjoitti , ja nyt syksyllä aloitti yliopiston. Suoraan papereilla sisään, laaja matematiikka ratkaisi. Se on tosi tärkiä, kun siitä saa nyt niin paljon pisteitä. Tyttö ymmärsi itse kirjoitusten tärkeyden tulevaisuutensa kannalta, ilman mitään rahapalkintoja.

Vierailija
13/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein syömään palkinnoksi, kun kirjoitti hyvin. Englannista kirjoitti e:n ja petrasi siinä niin hyvin, että käytiin lomamatkalla teinin valitsemassa paikassa.

Vierailija
14/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäkommenttina, että suorituspaineita ei meidän perheessä ole ja arvot ihan hyvin kohdillaan.

Onko kuulolla ketään, joka olisi maksanut lapsilleen yo-koe tuloksista kannustimena? Olisi kiva kuulla sitäkin näkökulmaa :)

Ap

Meillä kannustimena oli se että hyvillä arvosanoilla pääsee kouluun.

Vierailija
15/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei maksettu, ei tullut edes mieleen, ei edes peruskoulussa, hällä oli oma tahto hoitaa asiansa kunnolla ja niin tekikin, kannustusta ja muistamista oli kyllä muuten. Lukiokulut kyllä maksettiin eli useampi 1000€ siihen meni, mukana seutuliput kotoa Ressun lukioon.

Ja kun lakin sai niin sai melko huomattavan (useamman tuhat €) rahalahjan silloin.

Nyt aloitti yliopiston.

Vierailija
16/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupasin laiskalle pojalle bongarin 200e laudatur, ja 100e eximia ja muista ei mitään.

Ei tarttenut maksaa mitään. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Tasainen M ja CL rivi toi paikan juurijajuuri hänen haluamastaan koulutuksesta.

Vierailija
17/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupasin laiskalle pojalle bongarin 200e laudatur, ja 100e eximia ja muista ei mitään.

Ei tarttenut maksaa mitään. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Tasainen M ja CL rivi toi paikan juurijajuuri hänen haluamastaan koulutuksesta.

Bonuksen (auto TXT väänsi bongarin)

Vierailija
18/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioikään mennessä pitäisi jo löytyä sisäistä motivaatiota opiskeluun. En ole maksanut koearvosanoista edes peruskoulussa, mutta olen antanut keväisin ”stipendin” ahkerasta koulutyöstä eli siitä, että lapsi on nähnyt vaivaa koulun eteen ja ottanut sen tosissaan.

Lukiolaiset ovat ihan itse ymmärtäneet yo-kokeiden merkityksen ja motivaatio löytyy korkeakoulun sisäänpääsystä. Eli tavoittelevat hyviä arvosanoja jatko-opintojen kannalta tärkeissä aineissa. Palkkio on korkeakoulupaikka. Meillä koulusta saa stipendin jos kirjoittaa harvinaisen pitkän kielen ja se näyttää motivoivan. Äidin maksama raha ei samalla tavalla motivoi kuin ulkopuolinen tunnustus.

Vierailija
19/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä miksi tulee niin negatiivista kommentoimista kun vanhempana miettii lapsensa kannustamista. Tai kertoo, ettei meidän lapsilla ole suorituspaineita. Eikö se ole vain hyvä asia?

Mutta siltä nyt ainakin näyttää, ettei yo-kokeiden hyvistä tuloksista ainakaan muissa perheissä makseta, eli sain vastauksen kysymykseen ;)

Ap

Vierailija
20/29 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se toimi myöskään aikuisilla työelämässä, pelkästään palkka ei motivoi hyvään työsuoritukseen, vaan aivan muut arvot.[/quote]

Minulla ainakin raha motivoi aineissa, joihin ei ole luontaista kiinnotusta. Onneksi vanhempani tajusivat tämän ja sain hyviä arvosanoja myös vähemmän kiinnostavista aineista.[/quote]

TÄMÄ!

Nuoreni lukio oli venyä ruotsin takia. Lupasin sata euroa kun saa kurssit läpi. Sai,ja sai jopa seiskaan nostettua. Sitten meni amikseen ja oli paras ruotsissa,säteili itse oikein! Jatkokoulutuspaikassa selvisi myös hyvin. Kannatti maksaa se satanen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä