Miten opettaa rahan käyttöä teinille?
Kysymys otsikossa. Kuukausiraha valuu karkkeihin, hamppareihin, peleihin. Yhtään ei osata säästää. Laitanko rahahanat kokonaan kiinni? Jos ei lapsena opi rahankäyttöä, niin tuskin aikuisenakaan.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitanyt aloittaa opettaminen vuosia sitten. Minulla on 10 vuotias sukulaispoika joka sijoittaa jo osakkeisiin.
Oma lapseni teki ensimmäiset sijoituksensa jo synnärillä.
Jealous?
Tosikkous?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kuukausiraha viikkorahaksi eli sen sijaan, että maksaisit kerran kuussa tietyn rahasumman, maksat sen viikon erissä. Monelle aikuisellekin tuottaa vaikeuksia hahmottaa kokonaista kuukautta, joten viikko voi tuntua helpommalta hallita. Äläkä anna ylimääräistä rahaa, jos viikkoraha loppuu kesken viikon. Ehkä kannustaminen voisi toimia paremmin, esim. jos teini saa rahat riittämään koko viikoksi, niin annat jonkin sovitun, kohtuullisen bonuksen.
Tästä se siis johtuu, että nykyajan kesäduunarit on pyytämässä palkankorotusta ensimmäisen kahden viikon kesätyöuran jälkeen...
Olenkin ihmetellyt että mistä se johtuu, että jatkuvasti ollaan pyytämässä lisää..
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkoi rahankäytön opettaminen ehkä siinä 6-7v lapselle. Olet auttamatta myöhässä, jos kuvittelet että nyt sitä pitäisi opettaa teinille.
Lapsen opetus ja kasvatus tapahtuu noin 1-13v eikä aloitella jotain teinille opettamaan.
Höpö-höpö. Normaaliälyinen ihminen pystyy oppimaan asioita vielä 13 ikävuoden jälkeenkin. Parhaimmillaan koko elämä on uuden oppimista. Minä olin vielä parikymppisenäkin melko holtiton rahankäyttäjä, mutta niin vaan osaan nykyisin elää säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkoi rahankäytön opettaminen ehkä siinä 6-7v lapselle. Olet auttamatta myöhässä, jos kuvittelet että nyt sitä pitäisi opettaa teinille.
Lapsen opetus ja kasvatus tapahtuu noin 1-13v eikä aloitella jotain teinille opettamaan.
On aloitettu jo aiemmin, muttei ihan synnärillä. Toinen lapsi on tarkka ja tämä toinen ei. Ap
Mun miehellä oli TODELLA köyhä lapsuus. On nuorin ja 6 isosisarusta. Äiti uskis ja isi kävi töissä. Ei osaa käyttää rahaa ollenkaan, tai siis osaa käyttää. Kun on aina jääny vaille, niin aikuisena hankkii kaiken mitä haluaa.
Mulla on aina ollut rahaa, ei paljon, mutta ollut kuitenkin. Opetettiin säästämään ja ihan kauppa reissuilla painotettiin kestävän tuotteen ostamista krääsän sijaan.
Kyllä myönnän, että voitti isin painostuksen säästämisestä, kun sain 16v töitä koulun ohella.
19v ostin oman asunnon (lainalla toki). Ei voittanut enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut lasta ihan pienestä. Tehnyt pieniä töitä joista saanut rahaa ja laittaa sitä myös säästöön, olen pyrkinyt opettamaan rahan-arvoa ja sitä mitä säästäminen tarkoittaa, mutta kaipa sen voi tuossakin vaiheessa tehdä.
Ei nyt ihan tyhjästä meilläkään aloiteta. Mutta kortin myötä käsitys rahasta heikentyi entisestään. Ap
Anna kuukausi/viikkoraha jatkossa käteisenä. Minä olen ihan aikuinen ihminen, mutta käytän enimmäkseen käteistä, koska kortin kanssa käy liian helposti niin, että sitä vaan vilauttelee ja sitten onkin tili tyhjä ja nälkäkuuri edessä. Noin kärjistetysti.
Mä vaadin lapselta kirjanpitoa rahankäytöstä jo ekaluokkalaisesta asti, kun hän alkoi vähän taskurahaa saada. Lukiossa hän piti jo kahdenkertaista kirjanpitoa kirjanpito-ohjelmalla. Ja toki rahankäytöstä puhuttiin muutenkin paljon. Lukion ekalla taisin antaa kuukausirahaa 20€/kk ja tokalla vissiin 30€.
Vielä lakkiaisten aikaan pidin tyttöä ihan järkevänä ja säästäväisenä rahankäyttäjänä. Mutta sitten lakkiaisten jälkeen ekasta kesätyöpalkastaan hän osti itselleen 600€ puhelimen o_O Myöhemmin, kun hän täytti 18, hän sai hänelle säästetyn pesämunan hallintaansa, joku 75000€ edestä osakkeita ja rahastoja. Pari vuotta meni jotenkin tolkullisesti, mutta sitten hän osti uuden Marino Mustangin, 24000€ meni siihen o_O
Täytyy vaan toivoa että jossain kohtaa se tolkku palaa. Nyt onneksi tienaa edes 3000€/kk opintojen ohessa.
Ukko38 kirjoitti:
Jos annat rahaa, niin anna tiettyyn rajaan asti. Sitten stoppi.
Nuoren tulee oppia että jos rahat loppuu, niin sitten loppuu kivojen juttujen tekeminen. Loppukuu kärvistellään odottaen seuraavaa tiliä.
Jos rahantulo on sellaista, että pyytämällä saa aina lisää, se on karhunpalvelus.
Tämä on hyvä. Jos tähän saakka on ollut viikkoraha, niin muuta se kuukausirahaksi ja velvoita lapsesi todistamaan, että vielä kuun puolivälissä on puolet rahasta jäljellä.
Voisiko olla olemassa toinen tili, johon pitää siirtää kk-rahasta tietty summa säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole totta. Anna teinin käyttää rahansa miten haluaa. Aikuisena ehtii ja osaa käyttää rahaa.
Meillä ainakin lapsena rahankäyttö ja aikuisena rahankäyttö eri lapsilla muuttuivat ihan satunnaisesti. Lapsena säästäväinen vetää tilin tyhjäksi tilipäiväksi. Samojen vanhempien samat lapset samalla opetuksella elämästä. Se ympäristö, kaverit yms. vaan vaikuttaa niin paljon.
Sitä paitsi, aikuisen ihmisen omat rahat. Ei kuulu vanhemmille tippaakaan, kun täyttää 18 vuotta. Ehkä kaikki rahansa käyttävä on oikeasti onnellisempi.
Kuvaile työtunteja niihin rahoihin.
Lapselle opetetaan rahankäyttöä puhumalla avoimesti raha-asioista. Siis siitä mitä eläminen oikeasti aikuisena maksaa, mitä kaikkia asioita pitää palkalla olla varaa kustantaa jne.
Teinin on minusta ihan ok tuhlata viikkorahansa kuten hän haluaa. Tärkeintä on että hän tajuaa että aikuisena ei voi enää elää niin vaan että aikuisten näennäisesti isot tulot menevät pääosin ihan välttämättömiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaadin lapselta kirjanpitoa rahankäytöstä jo ekaluokkalaisesta asti, kun hän alkoi vähän taskurahaa saada. Lukiossa hän piti jo kahdenkertaista kirjanpitoa kirjanpito-ohjelmalla. Ja toki rahankäytöstä puhuttiin muutenkin paljon. Lukion ekalla taisin antaa kuukausirahaa 20€/kk ja tokalla vissiin 30€.
Vielä lakkiaisten aikaan pidin tyttöä ihan järkevänä ja säästäväisenä rahankäyttäjänä. Mutta sitten lakkiaisten jälkeen ekasta kesätyöpalkastaan hän osti itselleen 600€ puhelimen o_O Myöhemmin, kun hän täytti 18, hän sai hänelle säästetyn pesämunan hallintaansa, joku 75000€ edestä osakkeita ja rahastoja. Pari vuotta meni jotenkin tolkullisesti, mutta sitten hän osti uuden Marino Mustangin, 24000€ meni siihen o_O
Täytyy vaan toivoa että jossain kohtaa se tolkku palaa. Nyt onneksi tienaa edes 3000€/kk opintojen ohessa.
Ei ihme että tyttösi sortui aikuisena tuhlaamaan. Noin pieni kukausiraha ei riitä teinille mitenkään joten hän on koko nuoruuden kärvistellyt köyhyydessä kuolaten asioita joita muut kaverit saivat.
Meillä on kaksi tiliä, säästötili ja käyttötili. Kuukausiraha menee säästötilille ja sieltä siirretään käyttötilille. Asiasta keskusteltiin ja teini miettii nyt mikä on summa jonka kuukausirahasta käyttää kokonaan ja siirtää sen käyttötilille ja pärjää sillä. Katsotaan miten toimii. Kyllä hän ymmärsi ettei halua olla aina peeaa ja rahan käyttöä on opeteltava.
Ap
1. Teininä rahaa jos on oikeasti vähän niin ei siitä voikkaan mitään säästää
2. Kaikki säästöt vähennetään tulevaisuuden toimeentulotuesta, jos opetat lastasi säästämään opeta myös hänet piilottamaan raha ja anna hänelle yhteiskunnanoppia kotona
3. Miksi säästää Suomessa kun rikkaaksi tuleminen on lähes mahdotonta?