Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opettaa rahan käyttöä teinille?

Vierailija
17.09.2021 |

Kysymys otsikossa. Kuukausiraha valuu karkkeihin, hamppareihin, peleihin. Yhtään ei osata säästää. Laitanko rahahanat kokonaan kiinni? Jos ei lapsena opi rahankäyttöä, niin tuskin aikuisenakaan.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole totta. Anna teinin käyttää rahansa miten haluaa. Aikuisena ehtii ja osaa käyttää rahaa.

Vierailija
2/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa tekemään budjetin Pennoon ja pitää kirjaa tuloistaan ja menoistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitanyt aloittaa opettaminen vuosia sitten. Minulla on 10 vuotias sukulaispoika joka sijoittaa jo  osakkeisiin.

Vierailija
4/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lasta ihan pienestä. Tehnyt pieniä töitä joista saanut rahaa ja laittaa sitä myös säästöön, olen pyrkinyt opettamaan rahan-arvoa ja sitä mitä säästäminen tarkoittaa, mutta kaipa sen voi tuossakin vaiheessa tehdä.

Vierailija
5/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa tekemään budjetin Pennoon ja pitää kirjaa tuloistaan ja menoistaan.

Höh. Eikö voi opetella leikkirahalla erikseen ja koulussa on jo matematiikkaa. Teinin rahat ovat aikas pienet yleensä. 

Vierailija
6/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostelin teininä kaikkea turhaa, mutta niin vaan on nyt oikein hyvin talous kuosissa ja säästöjäkin kasassa. Ei kaikkea tarvitse vielä teininä niin osata. 

Vierailija
7/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole totta. Anna teinin käyttää rahansa miten haluaa. Aikuisena ehtii ja osaa käyttää rahaa.

Epäilen. Lapsi on tainnut tulla isäänsä, kaikki menee mikä tulee. Ei sillä, minullakin on petrattavaa. En vaan haluaisi että lapset kulkee samaa polkua. Ap

Vierailija
8/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitanyt aloittaa opettaminen vuosia sitten. Minulla on 10 vuotias sukulaispoika joka sijoittaa jo  osakkeisiin.

Oma lapseni teki ensimmäiset sijoituksensa jo synnärillä. 

Vierailija
9/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen. Lapsi on tainnut tulla isäänsä, kaikki menee mikä tulee. Ei sillä, minullakin on petrattavaa. En vaan haluaisi että lapset kulkee samaa polkua. Ap

Lapset tuppaa ottamaan mallia kotiväen toiminnasta. Mutta kyllä se silti vielä voi oppia "ihmisten tavoille" tuossakin. Viimeistään sitten kun ulosotto kolkuttaa ovella. 

Vierailija
10/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat rahaa, niin anna tiettyyn rajaan asti. Sitten stoppi.

Nuoren tulee oppia että jos rahat loppuu, niin sitten loppuu kivojen juttujen tekeminen. Loppukuu kärvistellään odottaen seuraavaa tiliä.

Jos rahantulo on sellaista, että pyytämällä saa aina lisää, se on karhunpalvelus.

Vierailija
11/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda kuukausiraha viikkorahaksi eli sen sijaan, että maksaisit kerran kuussa tietyn rahasumman, maksat sen viikon erissä. Monelle aikuisellekin tuottaa vaikeuksia hahmottaa kokonaista kuukautta, joten viikko voi tuntua helpommalta hallita. Äläkä anna ylimääräistä rahaa,  jos viikkoraha loppuu kesken viikon. Ehkä kannustaminen voisi toimia paremmin, esim. jos teini saa rahat riittämään koko viikoksi, niin annat jonkin sovitun, kohtuullisen bonuksen. 

Vierailija
12/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko joku näistä sopiva idea teille:

Anna vastuu vaikka kaikista omista vaateostoksista hänelle, joutuu tekemään valintoja budjetin suhteen. Kuukausirahaan toki samalla korotus, jollei ole jo kovin suuri summa.

Säästöille voi alkaa maksaa korkoa. Esim. 10% tilin saldosta kuukausirahan päälle.

Oikein ilkeäksi jos rupeat, alat myös periä korkoa, kun lapsi pyytää ennakkoa...

Vierailija
13/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä rahan säästäminen on ihan järjetöntä. Silloin raha on arvokkainta, kun on vielä kavereita, joiden kanssa touhuta asioita.

Vierailija
14/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelet avoimesti sen kanssa. Ei teini ole aivoton (ainakaan toivottavasti), vaan ymmärtää puhetta. Älä kuitenkaan saarnaa, vaan keskustele niin kuin aikuinen aikuiselle. 

Vierailija
15/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jealous?

Vierailija
16/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan niin on että esim. kesätyöt opettaa. Ei kannata antaa rahaa ns. tyhjästä.

Vierailija
17/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika myöhään.

Meidän piltti teki sijoituksensa jo silloin kun oli vasta pilke isänsä silmäkulmassa.

Vierailija
18/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut lasta ihan pienestä. Tehnyt pieniä töitä joista saanut rahaa ja laittaa sitä myös säästöön, olen pyrkinyt opettamaan rahan-arvoa ja sitä mitä säästäminen tarkoittaa, mutta kaipa sen voi tuossakin vaiheessa tehdä.

Ei nyt ihan tyhjästä meilläkään aloiteta. Mutta kortin myötä käsitys rahasta heikentyi entisestään. Ap

Vierailija
19/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jealous?

Mii nou ändöständ. Du juu spiik finis?

Vierailija
20/36 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Jos annat rahaa, niin anna tiettyyn rajaan asti. Sitten stoppi.

Nuoren tulee oppia että jos rahat loppuu, niin sitten loppuu kivojen juttujen tekeminen. Loppukuu kärvistellään odottaen seuraavaa tiliä.

Jos rahantulo on sellaista, että pyytämällä saa aina lisää, se on karhunpalvelus.

Ei saa rahaa loputtomasti, vaan kuukausirahan. Ap