Paljonko ihminen lyhenee vanhetessaan ja koska se alkaa?
Osaisiko täällä kukaan vastata. On tietysti yksilöllistä, mutta jotain suuntaa antavaa tietoa kaipailisin.
Kommentit (12)
Lyheneminen alkaa 30-vuotiaana. 30-vuotiaasta alkaen ihminen lyhyenee 1 cm kymmenessä vuodessa.
Mistä tällainen lyheneminen oikein johtuu? Nivelien ja rustojen kulumisesta vai mistä kummasta? En ole koskaan kuullutkaan, että ihminen lyhenisi vanhetessaan. T. 18v
Aika vitun surullista, miten varhain ihmisen rapistuminen alkaa!
MITÄ JÄRKEÄ! Elämme jonnekin 80-vuotiaaksi ja tästä ensimmäiset n. 20 vuotta mennään parempaan suuntaan. Miksei ihminen voisi kehittyä tai ainakin pitää yllä 'parikymppisen tasoa' jonnekin 40 ikävuoden tienoille? Olishan siinäkin vielä aikaa toinen mokoma sitten hiljalleen rapistua.
:(
[quote author="Vierailija" time="01.11.2014 klo 13:55"]
Aika vitun surullista, miten varhain ihmisen rapistuminen alkaa!
MITÄ JÄRKEÄ! Elämme jonnekin 80-vuotiaaksi ja tästä ensimmäiset n. 20 vuotta mennään parempaan suuntaan. Miksei ihminen voisi kehittyä tai ainakin pitää yllä 'parikymppisen tasoa' jonnekin 40 ikävuoden tienoille? Olishan siinäkin vielä aikaa toinen mokoma sitten hiljalleen rapistua.
:(
[/quote]
Ihmisten elinikä on noussut 'keinotekoisesti' huiman nopeasti. Jos tämä olisi tapahtunut evoluution myötä, varmasti ihminen ns. säilyisi paremmin.
Mutta kun eliniän kasvun taustalla on kehittynyt terveydenhoito, parantunut ravinto, vähempi fyysinen rasitus, lääkkeet yms. niin sopeutumista ei ole ehtinyt tapahtua.
Oon 48v, 157cm. En oo vielä lyhentynyt senttiäkään. Toivottavasti en hirveesti kutistu, muuten lapsenlapset potkasee vahingossa mummon kumoon ohi mennessään :)
Oon 37v ja lyhentynyt jo 3cm. 165-->162cm :S
Minä olin armeijaan mennessä 186 ja lähtiessä 185 cm. Siis sentti vajaassa vuodessa. Jos sama meno jatkuu, olen viisikymppisenä vähän päälle puolitoista metrinen.
Työkaveri sanoi, että lyhentymiseen vaikuttais hirveästi keskivartalon lihasten kunto, että mitään huonokuntoiset lyhenevät nopeammin tai enemmän, kun lihakset ei jaksa kannatella keskivartaloa. Tiedä sitten onko perää.
Nikamavälit madaltuu rapistuessaan ja se myös vaikuttaa rangan muotoon ja nämä molemmat syyt syövät pituutta. Ton 37-vuotiaan kannattais mittauttaa luuntiheysarvot ja ainakin turvata kalkinsaantinsa.
25-30 tienoilla lähtee ensimmäistä kertaa pituus laskuun.