Lapseni on narsisti :(
Ei, virallista diagnosia ei ole, mutta vaikeuksia koulussa on juuri sosem-puolella, ja kaikki lukemani kirjallisuuden narsismitunnusmerkit täsmäävät. Tavallaan helpottavaakin löytää ongelmille selitys, mutta miten tästä eteenpäin? Miten suojelen muuta perhettäni 12-vuotiaan manipuloivalta ja täysin moraalittomalta käytökseltä? Hän ei tunnu pelaavan samoilla ihmisyyden säännöillä kuin muut ja suorastaan pelkään häntä. Tunnen olevani itsekin uhri.
Kommentit (9)
Tuohan on tietääkseni vasta aikuisiän ongelma, persoona kehittyy siihen asti varsinkin noin pienellä lapsella. Vai muistanko oikein?
Ota yhteyttä perheneuvolaan.
Narsistiksi voi tulla jo nuorella iällä,jos luonteenpiirteet vetävät tarpeeksi vinoon. Myös joihinkin neurologisiin ongelmiin sisältyy narsistisuus. Narsismi voi johtua aivovauriostakin-tunteet ohjautuvat puhekeskukseen. Tällainen lienee synnynnäistä.
Näen lapsellesi loistavan tulevaisuuden ison pörssiyhtiön johtoryhmässä O_o
Narsismin diagnoosia ei käsittääkseni tehdä alaikäisille, mutta ei se yhtäkkiä 18v syntymäpäivänä synny... Kyllä niitä narsistejä löytyy nuoremmistakin. T: Opettaja
Persoonallisuus kehittyy pitkälle vielä. Lapsesi on murrosiän kynnyksellä, jolloin hormonimyrskyt voivat etenkin pojissa saada aikaan hyvinkin itsekästä käytöstä. Ojentaisin omaa lastani käytöstapojen puutteesta ja asettaisin jotain selkeitä rajoituksia. Lapsen luonteesta ei kannata vielä huolestua.
t. Lääkäri
Sanotaan, että narsismi kehittyy vasta nuorena aikuisena. Minun lasteni isä on kuitenkin ihan ammattilaisen toimesta todettu patologiseksi narsistiksi (olemme nyt eronneet) ja nyt olen huomannut pelottavan paljon sen suuntaisia piirteitä yhdellä lapsistamme, joka on 11-vuotias. En oikein tiedä voiko vielä tehdä jotakin, ettei tuosta kehittyisi ihan oikeaa persoonallisuushäiriötä jossain vaiheessa. Olen yrittänyt pitää kovempaa kuria ja opettaa empatiakykyä, mutta vaikeaa se on. Etenkin kun saa isältään usein aika erikoista käyttäytymisen mallia.
Voisitko kertoa jotain konkreettisia esimerkkejä lapsen käytöksestä?