Niin huonot cooper tulokset että tekisi mieli lopettaa urheilu
Keksittiimpä lähteä kaverini kanssa juoksemaan cooper, hän ei harrasta liikuntaa ja polttaa tupakkaa, hän sai tulokseksi 2200.
Olen itse parikymppinen hoikahko nainen. Ennen olen ollut sohvaperuna, mutta tänä vuonna olen alkanut liikkua. Käyn monta kertaa viikossa ainakin tunnin pituisia lenkkejä, matalasykkeisiä, kävelyä enimmäkseen, keskivauhtina 6,2km/h ja syke pysyy alle 130, joskus vähän ylittää. Vaihdan maastoja tasaisista ja mäkisistä. Hölkkäilen välillä.
Jaksan käydä pitkillä patikointireissuilla. Pyöräilen ja uin toisinaan. Olen fyysisessä työssä, jalkojen päällä. Valitsen aina portaat, en hissiä ja töiden jälkeen en jää sohvalle. Enkä koe itseäni väsyneeksi. Syön ja nukun hyvin. Olen syönyt myös 5kk rautaa alhaisten rauta-arvojen vuoksi. Käyn myös kuntosalilla kaksi kertaa viikossa ja olen saanut tuloksia.
Kuvittelin, että olisi ehkäpä jonkinlainen peruskunto alla. Ei ole, sain cooper tulokseksi 1700m. Hyvin nukuttu yö, sopiva ilma, musat korvilla ja menin juosten niin, että aloitin rauhallisesti ja kirin loppumatkan. Syke oli lopussa ainakin 180.
Tuli niin huono mieli huonosta tuloksesta, että tuntuu, että liikunta on niin turhaa, että voisin jäädä kotiin viltin alle, heittää lenkkarit ja pyörän roskiin ja syödä loppuelämän sipsiä ja limsaa. Ei mitään tuloksia, vaikka olen koko vuoden kovasti yrittänyt. Vertailun vuoksi viime vuonna tuloksena oli 1600, ja nyt sitten 1700. Urheilu on täysin turhaa.
Mitä teen väärin?
Kommentit (17)
Kyllä se liikunta aina auttaa!
Itse en voi harrastaa enää juoksemista.
Cooperin testi mittaa täysin eri ominaisuuksia kuin mitä kehität rauhallisella kävelyllä. Jos haluat parantaa cooper-tulostasi, sinun pitää lisätä harjoitteluun säännöllisesti myös selvästi sykettä nostavaa liikuntaa, mielellään hölkkää. Kerran viikossa pitäisi olla sellainen juoksulenkki, jossa jo hengästyt.
Tuo rauhallinen kävely ei ole missään nimessä mennyt hukkaan, sillä se jo yksistään kehittää monia terveyden kannalta olennaisia juttuja. Lisäksi se luo pohjakuntoa, jota tarvitaan, jotta pystyisi kehittämään kuntoa edelleen hölkkäämällä. Jatka siis kävelylenkkejä edelleen, vaikka tekisit lisäksi myös reippaampaa liikuntaa.
Cooper mittaa maksimaalista hapenottokykyä. Sen kehittäminen vaatii eri lääkkeet, kuin matalatehoisen peruskunnon kehittämiseen sopivat kävelyt ja rauhalliset lenkit.
Kunnon intervallivetoja ja HIIT-treeniä ohjelmaan, niin saat parissa kuukaudessa hämmästyttävän paljon parannusta Cooperiisi.
Juokse täysillä 400 m:n rata ympäri, kävele sen jälkeen rauhallisesti toinen kierros, sitten taas kierros täysillä ja niin edelleen. Yhteensä 5 kertaa, niin tulee hyvä vartin HIIT-treeni. Tämä pari kertaa viikossa, niin ennen joulua menee 2500 m.
Minä juoksen cooperin vieläkin 12 minuuttiin vaikka oon jo ikämies.
Liikunta ei koskaan mene hukkaan, ihan varmasti sulle on noista matalan vauhdin kävelylenkeistäsi terveydellistä hyötyä tulevaisuudessa verrattuna tilanteeseen että et tekisi niitä. Cooperin tulokseen ne eivät ehkä paljon vaikuta, koska siihen tosiaan vaadittaisiin varmaan enemmän aerobista treeniä, mutta onko jollain Cooper-tuloksella edes hirveästi väliä?
Sun isoin ongelma on se että koet liikunnan olevan joku kilpailutilanne ja sun pitää voittaa kaverisi tulos.
Opettele nauttimaan liikunnasta ilman hirveää kilpailuviettiä.
Cooper tulokset ei välttämättä kerro kunnostasi mitään. Otan esimerkiksi tähän vaikkapa aloittelevat juoksijat, jotka alkavat heti painaa hölkkää/juoksua ja menevät koko lenkin 160-170 sykkeillä. Sykkeet ovat aina lenkeillä korkeat, kun ei saisi. Sitten juoksevat vuoden ja tulos aina sama, sykkeet aina yhtä korkeat ja lenkin jälkeen aina väsyttää ja palautua kestää pitkään. Ajautuvat ylikuntoon. Heillä on huono peruskunto, koska eivät harjoittele peruskestävyyssykkeillä mitään lenkkejä, mikä on peruskunnon perusta. Jos juoksisivat cooperin, saattaisivat saada todella hyvätkin tulokset.
Sinulla voi olla hyvä peruskunto, jaksat mennä pitkää lenkkiä, kävellä nopeasti ja jaksat arjessa paremmin etkä ajaudu ylikuntoon. Vauhtikestävyytesi on sitten huono ja maksimaalinen hapenottokykysi, koska sinä et ole sitä harjoitellut. Ja tästä cooperissa on kyse ja ehkä kivun sietämisestä. Joillain ihmisillä toki on luonnostaan parempi esim hapenottokyky kuin toisilla, vaikkeivat harjoittelisi.
Juoksin armeijan alussa Cooperissa noin 2000 metriä. Sitten intin lopussa peräti 1900 m. Semmoista se on. Joillekin on kuntoa suotu ja liikunnaniloa.
Vertailun vuoksi: olin hyvä koulun liikunnantunneilla jalkapallossa juuri nopeuteni vuoksi. Mutta eihän sitä juoksemista kauan jaksanut sitten.
Vierailija kirjoitti:
Cooper tulokset ei välttämättä kerro kunnostasi mitään. Otan esimerkiksi tähän vaikkapa aloittelevat juoksijat, jotka alkavat heti painaa hölkkää/juoksua ja menevät koko lenkin 160-170 sykkeillä. Sykkeet ovat aina lenkeillä korkeat, kun ei saisi. Sitten juoksevat vuoden ja tulos aina sama, sykkeet aina yhtä korkeat ja lenkin jälkeen aina väsyttää ja palautua kestää pitkään. Ajautuvat ylikuntoon. Heillä on huono peruskunto, koska eivät harjoittele peruskestävyyssykkeillä mitään lenkkejä, mikä on peruskunnon perusta. Jos juoksisivat cooperin, saattaisivat saada todella hyvätkin tulokset.
Sinulla voi olla hyvä peruskunto, jaksat mennä pitkää lenkkiä, kävellä nopeasti ja jaksat arjessa paremmin etkä ajaudu ylikuntoon. Vauhtikestävyytesi on sitten huono ja maksimaalinen hapenottokykysi, koska sinä et ole sitä harjoitellut. Ja tästä cooperissa on kyse ja ehkä kivun sietämisestä. Joillain ihmisillä toki on luonnostaan parempi esim hapenottokyky kuin toisilla, vaikkeivat harjoittelisi.
Muuten hyvä, mutta kyllä se Cooper nyt jotain osviittaa antaa, vaikkei koko totuus olekaan. Parikymppiselle naiselle 1700m menee kategoriaan huono:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Cooperin_testi
Kaikki eivät ole juoksijoita, mutta kyllä Cooper aina jotain kertoo aerobisesta toimintakyvystä.
En itse ole Cooperia pitkään aikaan juossut, parikymppisenä oli 2 600m mutta nyt liki nelikymppisenä veikkaan että menisi kyllä huonon tai hyvin huonon puolelle. :)
Olen viimeksi juossut cooperin lukiossa. Kävin usein vapaa-ajalla hölkkäämässä mutta silti sain tulokseksi vain 1300m. En tiedä onko mun keuhkoissa vikaa vai onko mun juoksutyyli vaan jotenkin huono.
Monta vuotta tosiaan juoksin ja urheilin paremman kunnon toivossa. Lukion jälkeen oon pitäytynyt vaan perus kävelylenkeissä. Ei se mun kunto vaan kasva.
No ensinnäkin väärä sukupuoli ja toisaalta intervallitreeni, kuten tuossa jo aiemmin ehdotettiin nostaa kuntoa todella hyvin.
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Cooper mittaa maksimaalista hapenottokykyä. Sen kehittäminen vaatii eri lääkkeet, kuin matalatehoisen peruskunnon kehittämiseen sopivat kävelyt ja rauhalliset lenkit.
Kunnon intervallivetoja ja HIIT-treeniä ohjelmaan, niin saat parissa kuukaudessa hämmästyttävän paljon parannusta Cooperiisi.
Juokse täysillä 400 m:n rata ympäri, kävele sen jälkeen rauhallisesti toinen kierros, sitten taas kierros täysillä ja niin edelleen. Yhteensä 5 kertaa, niin tulee hyvä vartin HIIT-treeni. Tämä pari kertaa viikossa, niin ennen joulua menee 2500 m.
Arvioi hapenottokykyä juostessa. Kävelyllä et voi kohottaa juoksukuntoa kovin korkealle (pätee myös päinvastoin), koska tekniikka ja lihasrasitus eivät ole identtiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen viimeksi juossut cooperin lukiossa. Kävin usein vapaa-ajalla hölkkäämässä mutta silti sain tulokseksi vain 1300m. En tiedä onko mun keuhkoissa vikaa vai onko mun juoksutyyli vaan jotenkin huono.
Monta vuotta tosiaan juoksin ja urheilin paremman kunnon toivossa. Lukion jälkeen oon pitäytynyt vaan perus kävelylenkeissä. Ei se mun kunto vaan kasva.
1300 m Cooperissa vastaa kävelynopeutta 6,5 km / h, johon jokaisen terveen 12-65-vuotiaan pitäisi pystyä helposti ilman harjoitteluakin. Jos oikeasti muistat matkan oikein, aika oli oikein mitattu ja kävit usein lenkillä, niin kannattaisi käydä lääkärillä tarkistamassa, onko jokin terveysongelma esim. keuhkoissa tai sydämessä.
Juoksutekniikan puutteetkaan eivät selitä noin huonoa tulosta.
Kuten täällä jo moni onkin sanonut, treenisi ei tähtää lainkaan hyvään cooper tulokseen vaan peruskestävyyteen. Puolimaratonilla varmaankin pesisit norttia imevän kaverisi.
12 minuuttia on melko lyhyt rypistys ja hyvä tulos tietenkin vaatii hyvää kuntoa, mutta se hyvä kunto vaatii jo aivan erilaista treenaamista, eli syketasojen nostoa. Ei siis tietenkään niin, että menet joka lenkillä alusta loppuun räkä poskella, vaan syketasoja vaihdellen. Välillä hölkätään pidempää peruskestävyyslenkkiä, välillä taas lyhyempää vauhtikestävyyslenkkejä sekä intervallia. Noita yhdistelemällä cooper tulos taatusti paranee, jos siis nimenomaan se on tähtäimenä.
Jos taas haluat vain pitää itsesi hyvässä fyysisessä kunnossa paikkoja hajottamatta, niin jatka entiseen malliin monipuolisesti mutta vähän kevyemmin liikuntaa harrasten.
Ei kaikilla vaan ole juoksijan geenejä. Itsellä maksimi on 2400, vaikka olen kuinka koittanut treenata
Vanha ketju. Aina voi parantaa. Aloittaja harrasti matalasykkeistä liikuntaa mikä polttaa rasvaa muttei juurikaan lisää aerobista kuntoa. Intervallitreeni on tehokasta eli juoksua ja kävelyä vuorotellen. 100m juoksua, 100m kävelyä.
Up