Koira ei anna leikata kynsiä
Kommentit (12)
Vähän kerrallaan ja usein, voit vaikka muutaman kerran päivässä totutella lyhyitä hetkiä kerrallaan. Voit esim. kosketella kynsiä saksilla jos leikattavaa ei ole. Varmat otteet, koira aistii jos olet epävarma. Jos vahingossa leikkaat ytimeen, älä tee siitä numeroa. Verta tulee paljon mutta loppuu kun töpötät siihen esim. perunajauhoa. Kehu koiraa ylitsevuotavasti hyvästä käytöksestä. Lopeta hoitokerta aina onnistumiseen. Tsemppiä! :)
Meilläkin oli aluksi melkein mahdotonta saada kynnet leikattua. Meillä tassujen asennon vaihtaminen auttoi paljon; eli sen sijaan, että leikattaisiin kynnet oikeinpäin, tassut eteenpäin ojennettuna, tassut käännetäänkin taaksepäin niin, ettei koira näe etutassujenkaan leikkausta. Ja sitten vain itsevarmoin ottein hommiin, ainakin meidän koira alistuu siihen.
Meillä oli sama tilanne. Sitten kerran kun koira oli rauhoittunut ja nukkui osittain sylissäni niin otin sakset esille ja annoin sen haistella niitä samalla kun syötin sille herkkuja. Laitoin sitten lattialle kasan herkkuja ja kun se keskittyi niiden syömiseen niin leikkasin kynsiä. Välillä vähän nyki jalkoja mutta tottui sitten. Nykyään ei ongelmaa.
Olennaista on se, että et vahingossa leikkaa liikaa jolloin koiraan sattuu ja se kokee sen jälkeen kynsienleikkuun epämiellyttävänä asiana.
Toinen kaveriksi hommaan. Aina, kun kuuluu/koira tuntee "naks", toinen antaa herkkupalan. Kun koira on ehdollistunut leikkauksen ja herkkupalan yhteyteen, voi vähin erin palkita vähemmän, esim. kahden kynnen, koko tassun jälkeen, kunnes lopulta voi palkita vasta kun kynnet on leikattu. Ja koko ajan kehua ja kannustusta.
Meillä ei toiminut herkutkaan joten päädyin monien kivojen yritysten jälkeen väkisin leikkaamaan ne. Äiti piti tiukasti kiinni ja mä napsin. Alussa koira ulisi koko prosessin ajan mutta vuoden päästä (on hitaasti lämpenevää sorttia), osasi jo alistua kohtaloonsa. Olis tietenkin kiva, jos olis paremmin ja hellemmin voinut hoitaa toimeenpiteen mutta noi rakentavat ja kivat metodit, niitä noudattaen leikkuussa kesti kolme päivää ja XX tuntia. Pakko ottaa ronskimmat otteet, koska ei mulla ole noin paljon vapaa-aikaa leperrellä ja syöttää herkkuja
Täällä on käytössä vanha kunnon Leikataan tai itketään ja leikataan- taktiikka, niin kissalla kuin koiralla. Tosin mulla onkin koiraani sen verran auktoriteettia, niin että se ei edes yritä luikerrella karkuun, saati näykkiä. Kun alan leikkaamaan, otan vaan tassun käteeen ja koira köllähtää itse selälleen, ja nips vaan 30 sekuntissa koko toimitus on ohi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 18:10"]
Neuvoja?
[/quote]
Pyydät kauniisti. Kyllä se koira sitten antaa.
Meillä koiraa "hoidellaan" aina kun se majailee jossakin vieressä, kosketellaan suuta, korvia, takkuja, napsitaan karvoja saksilla. Nyt se luottaa jo niin paljon, että kynnetkin saa leikattua makuulla... Eli vaikkei oikeasti aina tarvitse tehdä mitään, niin ollaan usein tekevinään....
Minun koira kun ei ole niin ruuan perään käytän palloa palkintona.
ensin vien koiran kunnon energianpurkulenkille.
"istu" käsky, pallo n.metrin päähän,naps, ja "vapaa" jolloin saa hakea pallon ja leikkiä.hidasta puuhaa se on ja otan yleensä kerralla vain kaksi tassua. Mutta tämä keino on ollut meillä toimivin.
Meillä kynnet leikataan kylppärissä. Kesällä ulkona. Koira selälleen pötköttämäön ihmisen jalkojen väliin, häntäpää ihmistä kohti. Siitä sitten tassu kerrallaan. Mielestäni on helpompi leikata noin, että antura on leikkaajaan päin.
Ei ole ollut ongelmia, mutta vastaan, miten olen tehnyt koirien (ja kanien) kanssa. Otan pennulle makupaloja, aluksi on kaveri auttamassa joka voi muutamalla ekalla kerralla syöttää koiraa samalla kun leikataan ja auttaa pitämään paikallaan tarvittaessa. Sitten leikkaan jämäkästi, pidän tarvittaessa lujalla otteella paikallaan, aina olen leikannut kaikista tassuista kynnet samalla kerralla, pieni lepotauko korkeintaan tassujen välillä. Torun jos yrittää näykkiä ja yritetään uudelleen. Jotkut koirat myös tuntuvat kutiavan, pitää ottaa tukeva ja leveä ote tassusta. Aina vien asian loppuun ja lopetetaan kehuihin. Jos rimpuilee, korjataan asentoa ja eikun uudelleen.
Vanhempi koira ei kauheasti tykkää, mutta alistuu kohtaloonsa rauhallisesti eikä nyt vuoden ikäiselläkin menee aivan hyvin yksin enkä anna nappulaa kuin lopuksi. Helpointa on aloittaa kun koira on väsynyt ja rauhallinen.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 18:10"]
Neuvoja?
[/quote]No meillä kokeiltiin tehdä niin että poikkis yritti viedä koiran huomion syöttämällä sille herkkuja ja minä leikkasin sillä aikaa kynsiä. Vaikeaa se oli silti ja aikaa meni paljon. No seuraavana päivänä koira tuli oma-aloitteisesti tarjoamaan tassua joten olisi leikkaamaankin ehkä päässyt taas. Eli kun tekee tuota tarpeeksi monta kertaa niin varmaan alkaa sujua pikkuhiljaa paremmin ja paremmin. Nykyään kyllä teen koiran kanssa ainakin yhden pitkän lenkin asvalttipäällysteistä reittiä niin kynnet pysyvät kohtuullisen lyhyinä itsestään.