Joulukortti yksinäiselle - tempaus!
Hei! <3
Jouluapua - ryhmistä inspiroituneena päätimme aloittaa tälläisen tempauksen, jonka ideana on lähettää joulukortti esimerkiksi yksinäisille vanhuksille, vanhainkoteihin, erilaisiin asumisyksiköihin, sairaaloihin tai vaikka yksinäiselle naapureille!
Tarkoituksena on lämmin joulumieli kaikille! Kaikki eivät saa ollenkaan joulutervehdyksiä ja tämän tempauksen myötä voi jonkun joulu saada aivan uuden merkityksen! https://www.facebook.com/jouluiloajoulukorteilla?fref=ts
Kommentit (12)
Joo... Kannattaisiko käyttää energia siihen, että aidosti kohtaisi näitä yksinäisiä. Ketä joku pahvinpala ilahduttaa? Joltain tuntemattomalta? Monelle ei kortit merkkaa mitään, kahvi- ja jutteluseura olisi tarpeen. Tuo on taas tuollaista "nopeasti mulle hyvä mieli ilman vaivaa"-puuhastelua.
Hyvä idea :) Aikanaan oli vastaava meidän kaupungissa, että ryhmässä askarreltiin kortteja ja vietiin vanhainkotiin ja terkkarille! Täytyykin taas muutama ylimääräinen kortti nyt ainakin tehdä!
Joskus SPR:n kautta lähettelin kans ja tykkäsin kovasti! Pienellä vaivalla hyvä mieli muille ja itselle ja tiesi saaneensa tehdä hyvää kun vähävaraisena noihin jouluapujuttuihin ei niin oo varaa
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:06"]
Joskus SPR:n kautta lähettelin kans ja tykkäsin kovasti! Pienellä vaivalla hyvä mieli muille ja itselle ja tiesi saaneensa tehdä hyvää kun vähävaraisena noihin jouluapujuttuihin ei niin oo varaa
[/quote]
Aivan, pienellä vaivalla... Omatuntoshoppailua... Kuules, se ei maksa mitään, että kävisi kerran viikossa vanhainkodissa tapaamassa jotain vanhusta. Taatusti hänen mielenterveydelleen parempi kuin joku kortti.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 14:06"]
[/quote]
Aivan, pienellä vaivalla... Omatuntoshoppailua... Kuules, se ei maksa mitään, että kävisi kerran viikossa vanhainkodissa tapaamassa jotain vanhusta. Taatusti hänen mielenterveydelleen parempi kuin joku kortti.
[/quote]
Olen vanhainkodissa töissä ja täällä vanhukset saavat kyllä tarpeeksi juttuseuraa, niin hoitajista kuin muistakin vanhuksista. Mikä juttu tää on, että syyllistetään ihmisiä ketkä haluaa lähettää joulukortteja vanhuksille? Entäs jos jotain vanhusta ilahduttaa esim. Itsetehty kortti? Vanhukset eivät varmaankaan iän myötä menetä kaikkia mielenkiinnonkohteitaan. Jumalauta kun pistää ärsyttämään tommoset ihmiset, mikään ei kelpaa, lytätään muiden ideat ja itse ei varsinkaan tehdä edes sen kortin vertaa. Kaiva pää pois pyllystä.
Hyvää joulumieltä kaikille.. ;)
Mun kaveri päätti alkaa olla vanhainkodin juttuseurana kerran viikossa. Kyllä niiltä vanhuksilta oikeasti juttuseuraa puuttuu.
No niin, minäpä sitten odottelen montako saan. Ei vain taida kukaan tietää kuinka yksin olen. Mistähän ihmeestä kukaan voisi sitä arvatakaan.
Tuntuu vain jotenkin, että tuollainen ennemminkin korostaa yksinäisyyttä.
Että teet kortin jollekkin yksinäiselle vanhukselle, et edes tiedä kuka se ihminen on, mitä kirjoitat korttiin?.
Pelkkä "hyvää joulua!", eiköhän ihan mainoksien mukana tule näitä hyvän joulun toivotuksia, ne ovat aivan yhtä yksilöllisiä, kuin kortti jollekkin yksinäinäiselle, jota et koskaan kohtaa.
Kuvittele nyt, että istut omissa oloissasi, saat kortin jossa toivotetaan hyvää joulua. Miten se muuttaa joulunviettoa tai sitä yksinäisyydentunnetta?. Ehkä sen verran, että tulee miettineeksi kuinka yksin siinä istuu.
Ihan suoraan sanoen niin kyllä tälläinen todella on vain hyvän omatunnon ostamista, miettimättä asiaa ollenkaan syvemmin.
Asia erikseen, jos kortit toimitetaan henkilökohtaisesti ja oikeasti edes hetkellisesti lievitetään yksinäisyydentunnetta.
Hyvä idea ja kyllä kortistakin saa fiilistä! Se on vähintä mitä kannattaa tehdä. Hienoa aktivoitumista.
Eikä tuohon mene juurikaan aikaa tai rahaa, sen voi muutamalla netistä löytyvällä palvelulla hoitaa nykyään aika näppärästi. Itse laitan kortit omista kuvista ja www.lähetäkortti.com palvelusta. Vastaavia on kait joitakin muitakin, esim Itellalla.
Olisipa ihanaa jos lapset askartelis kortteja vanhuksille, mutta miten nämä saa perille? Viemällä vanhainkotiin suoraan?
Eihän niitä yksinäisiä löydä.