Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko luokalle enää jäädä?

Vierailija
30.10.2014 |

Jälki-istuntoakaan ei enää anneta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi, jos ei opi mitä pitäisi.

Vierailija
2/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi toki ja paljon helpommalla kuin silloion 70-80 luvulla jolloin itse olin peruskoulussa. Omana kouluaikana koko koulussa tiesin olevan vain pari tarkkislaista, jotka olivat jääneet luokalle.

Omien lasteni luokilta tiedän useampia jääneen luokalle.

Ja jälki-istontoa myös saa helposti, kahden tunnin myöhästymisestä saa tunnin jälki-istonta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälki-istuntoja voi edelleen antaa, mutta luokalle jääminen ei ole rangaistus, ei ole oikein vertailukelpoinen asia. Ja tarvittaessa jätetään luokalle. Parasta, kun se tehdään mahdollisimman aikaisin, eli ihan alaluokilla. Pääsee sitten toisten kanssa samaan tahtiin.

Vierailija
4/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli eilen ketju jossa kerrottiin että opettajia on kielletty antamasta jälki-istuntoa?

Vierailija
5/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa koulussa on käytäntönä se, että jälki-istuntoja pyritään vähentämään ja korvaamaan kasvatuskeskustelulla. Peruskoululaissa jälki-istunto edelleen on, ja sitä käytetään edelleen monissa kouluissa, niissäkin, missä kasvatuskeskustelu on käytössä, usein vakavampana rangaistuksena.

Vierailija
6/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokalle jätetään vanhempien suostumuksella. Ja valitettavasti aina vanhemmat eivät ymmärrä lastensa parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman kannattaa pyytää luokalle jättämistä ylempiluokkalaisten kohdalla erityisesti silloin, kun lapsi ei tee omaa osaansa (läksyt hutaistaan tai ei tehdä ollenkaan ja kokeista tulee viitosia tai kuutosia). Luokalle jääminen näyttää lapselle, että teoilla on seurauksensa. Lisäksi hän pääsee seuraavan vuoden aikana pätemään itseään nuoremmille. Aivot saavat myös aikaa kasvaa ja yhdeksäsluokkalaisena muita vanhempi oppilas pärjää usein jo oikein hyvin.

Vierailija
8/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokalle jääminen on toisaalta leimaavaa ja noloa ja toisaalta se laiskistaa. Mieheni jäi luokalleen lukiossa.
Ennen vanhaan luokallejääminen oli rangaistuksenomaista. Nykyään aitä vältellään viimeiseen asti säästösyistä. On kaikenlaista kikkaa. Ei tartte kokeesta päästä.itsenäisesti läpi, kun se sitten tehdään open kanssa, jos muuten ei suju. Tehdään erityisopettajan kanssa jotain helpotettua kirjaa ja saadaan jotain tähtiarvosanoja todistukseen.
Minusta jokainen pitäisi myllyttää peruskoulusta samat vaatimukset täyttävänä ulos. Jos ei muuyen, niin ehdot ja luokallejääminen vaihtoehtona sitten.
Ei tietenkään koskisi älyllisesti kehitysvammaisia.
Viestini siksi, että lapsellani on yhdessä aineessa vaikeuksia ja siitä nyt yrittävät siellä koulussa luovia näillä helppoversioilla. En tykkää, kun jatko-opinnot kärsivät. (Muut aineet ovat kasia ja ysiä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei kyllä voi lukiossa ainakaan jäädä luokalleen

Vierailija
10/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on lasten kouluissa jälki-istuntoja jaettu, tosin nykyään käydään kake-keskusteluja. Tuplaajiakin on ollut mutta siinähän lähinnä kyse on siitä että ei osaa asioita tai omaa riittäviä kykyjä selvitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeuksiin ei auta luokallajättäminen. Se sopii lähinnä niihin tilanteisiin, joissa ekaluokkalainen ei olisi ollut vielä kypsä kouluun, vaan leikkii mieluummin kuin tekee tehtäviä jne. Sellaiseen auttaa se, että tulee ikää lisää, mutta ongelmiin matematiikassa tai englannissa ei auta.

Syrjäytynyt ihminen maksaa yhteiskunnalle vähintään miljoona euroa, ja ilman koulutusta ei ole nykyaikana enää kovinkaan kummoisia mahdollisuuksia työllistyä, joten on huomattavan järkevää päästää mahdollisimman moni peruskoulusta läpi vaikka sitten sillä tähtitodistuksella ja runtata siihen päälle joku diipadaapa-amistutkinto.

Vierailija
12/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa aivojen kasvaminen helpottaa usein ongelmia oppimisessa. Oppimisvaikeudet voivat lieventyä, kun lapsi harjoitellen kehittää omia tapojaan ratkaista tehtäviä. Usein tiettyjen asioiden hahmottamiseen tarvitaan tietyn ikäiset aivot. Hitaasti kehittyvällä ei silloin välttämättä ole mitään mahdollisuuksia hahmottaa ja oppia jotain asiaa, mutta vuoden kasvun jälkeen tilanne voi olla toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jälki-istuntoakin annettaan jos sellaiseen on tarvetta. Luokalleen voi myös jäädä jos ei ole täyttänyt kriteerejä luokalle pääsyyn.

Runsaat poissaolot tai muuten ei ole suorittanut oppivelvollisuutaan.

Vierailija
14/19 |
30.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttiluokat ovat kyllä vähentäneet selkeästi luokallejäämistä. Ekaluokkahan oli se joka tavallisimmin tuplatiin, nykyisin voidaan starttiluokalle siirtää vaikka kesken syyslukukauden jos näyttää ettei ole vielä koulukypsä. Toki pienissä kouluissa/kunnissa hankalampaa kun starttiluokkia ei välttämättä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko seitsemännelle luokalle jäädä jos saa todistuksesta esim. 4 ?

Vierailija
16/19 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää luokalle, mutta muutama asia pitää ottaa huomioon. Jos oppilas on heikkolahjainen, tulisi tarjota yleistä, tehostettua tai erityistä tukea. Myös vuosiluokkiin sitomaton opetussuunnitelma on mahdollinen.

Nuo perusopetuslain pykälät pitää ottaa myös huomioon:

22 §

Oppilaan arviointi

Oppilaan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti.

Opintosuoritusten arvioinnista ja opinnoissa etenemisestä on voimassa, mitä niistä asetuksella säädetään ja opetushallitus määrää. Todistuksiin merkittävistä tiedoista päättää opetushallitus.

Jollei oppilaan huoltaja ole tehnyt esitystä oppilaan jättämisestä vuosiluokalle oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi, huoltajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä. (13.6.2003/477)

=> Opetushallituksen tulkinnan mukaan oppilaan arvionti ei saa olla rankaisevaa (niinkuin moni opettajakin ajattelee), vaan kannustavaa.

=> Huoltajaa on kuultava

Jälki-istunto on luvallista, mutta ensisijaisesti kasvatuskeskustelu

35 a § (30.12.2013/1267)

Kasvatuskeskustelu

Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun. Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella.

Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi.

Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kasvatuskeskustelu tulee kirjata ja siitä tulee ilmoittaa oppilaan huoltajille. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se 2 momentissa esitetty huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi.

36 § (13.6.2003/477)

Kurinpito

Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa edellä tarkoitettua epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan, oppilas voidaan erottaa enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen ovat kurinpitorangaistuksia.

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.

Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi.

Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään.

Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä, harjoituksia ja tehtäviä, joiden tulee olla kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan. (30.12.2013/1267)

Jälki-istuntoa ei voida järjestää siten, että oppilas joutuisi sen seurauksena jäämään pois opetussuunnitelman tai muun koulun toimintaa koskevan suunnitelman mukaisesta opetuksesta. (30.12.2013/1267)

Vierailija
17/19 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kummilapsi jäi viime vuonna luokalle. Käy nyt siis toista kertaa ykkösluokkaa. Ei oppinut lukemaan, eikä opiskelu muutenkaan kiinnosta. Vanhempien suostumuksella jätettiin luokalle. Lasta kiinnostaa vain tietokoneet ja pelaaminen. En tiedä nykytilannetta, että onko nykyisin jo oppinutkin jotakin.

Vierailija
18/19 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettavanani oli kerran oppilas, joka oli siirretty huonon käytöksen vuoksi naapurikoulusta meille, yhdeksännelle luokalle. Rehtorin ohjeiden mukaan hänelle sai antaa nelosia joulutodistukseen, mutta keväällä piti numeroiden olla vähintään viitosia, koska häntä ei missään tapauksessa haluttu jättää luokalle eli katsella toistakin vuotta.

Jälki-istunnot olivat ongelmallisia, koska ne näyttivät olevan käytännössä aivan vapaaehtoisia. "Ikävät" opettajat saivat valvontavuorollaan yleensä huomata, että istujat eivät saapuneet paikalle ollenkaan. "Mukavat" opettajat taas saivat tuvan täyteen ja joutuivat siis itsekin lusimaan.

Vierailija
19/19 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Ennen vanhaan luokallejääminen oli rangaistuksenomaista.

Milloin? 70-80-luvuilla, kun olin koulussa, niin ne luokallejääneet olivat poikkeuksetta luokkien huonoimpia, vaikka olivat jääneet luokalleen. Vaikea nähdä, että minkäänlaista rangaistusta oli käytetty, olivat vain tyhmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän