Joulukalenterit ovat ihan ryöstöhintaisia!
Eilen ostettiin kaksi Lego-kalenteria ja rahaa meni 50€. Huhhuh. Ja tiedän, ei ole pakko ostaa, mutta kun muillakin on..Lapsille kovin tärkeä juttu.
Kommentit (31)
Lego-kalenterit pitää kieltää, koska vanhemmat eivät voi olla ostamatta niitä lapsilleen.
Meillä lapset (3) ovat saaneet aina valikoida kalenterinsa. On ollut ihan kaiken hintaista. Mitä sitten? Kalenteri ostetaan kerran vuodessa, ei ole paljon vaadittu.
Onhan ne kalliita nykyään, myönnetään, mutta tuohan ne paljon iloa lapsille. Aivan ihana katsoa lasten riemua, kun herääävät aamulla joulukuussa.
Tyttäreni kielsi minua ostamasta lapsilleen suklaakalentereita. Niitä olisi nyt kauppojen hyllyt väärällään muutamalla eurolla, mutta kun pitää olla se perinteinen. Viime vuonna Tarjoustalossa oli yksi malli, ja sekin ruma eikä kaikille neljälle sisarukselle voi samanlaista ostaa. Äskettäin kävin Anttilassa, ja silmiini osui joulukalenterita ja olin jo innoissani valkkaamassa kun katsoin hintoja.... ei herran tähden, lähes 20euroa sellainen ehkä A3-kokoinen. Never.
Ne on niitä valintoja. On meilläkin ollut lapsella useita vuosia niitä Lego kalentereita. Nyt on siinä iässä et ihan perus euron suklaakalenteri riittää.
Meille aikuisille hankin Cupsolo kalenterit.
Ei kerta päivässä homoa tee! Joulu on lasten juhla, ei silloin lasketa kuluja.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:28"]
Tyttäreni kielsi minua ostamasta lapsilleen suklaakalentereita. Niitä olisi nyt kauppojen hyllyt väärällään muutamalla eurolla, mutta kun pitää olla se perinteinen. Viime vuonna Tarjoustalossa oli yksi malli, ja sekin ruma eikä kaikille neljälle sisarukselle voi samanlaista ostaa. Äskettäin kävin Anttilassa, ja silmiini osui joulukalenterita ja olin jo innoissani valkkaamassa kun katsoin hintoja.... ei herran tähden, lähes 20euroa sellainen ehkä A3-kokoinen. Never.
[/quote]
Eivätköhän partiolaiset myy perinteistä kalenteriaan tänäkin vuonna.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:31"]
Ei kerta päivässä homoa tee! Joulu on lasten juhla, ei silloin lasketa kuluja.
[/quote]
Tammikuussa niitä lasketaan senkin edestä. Toista ketjua lainatakseni: kuka omistaa joulukalenterisi?
Ostat sitten varmaan lapselle kaljaakin, kun muutkin ostaa. Mitä enemmän ikää niin ne vaatimuksetkin kasvaa. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Kaletereiden hinta ei ole vielä mitään, kun ruvetaan puhumaan pelikoneista, puhelimista yms, kun muillakin on ja ne on lapsille tärkeitä.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 11:14"]
Lego-kalentereissa on se kiva puoli että ne eivät vanhene vuodessa kuten suklaakalenterit, ja niitä saa joulun jälkeen murto-osalla alkuperäisestä hinnasta. Pitää vain piilottaa hyvin, etteivät löydä ennen aikojaan.
Onhan niissä paljon palikoita, mutta pienenpieniä. En maksaisi täyttä hintaa.
[/quote]
Meilläkin mennään systemaattisesti vuoden vanhoilla Lego-kalentereilla. Tietysti jos erehtyy kerran ostamaan oikean vuoden kalenterin, on jo koukussa ellei sitten lapselle kelpaa 2 vuotta peräkkäin samanlainen kalenteri, tai sitten täytyy pitää välivuosi jollain toisella kalenterilla.
Minusta lego-kalentereiden paras puoli on juuri ne palikat eli a) ei sokeria b) ei uutta lajia pikkukrääsää lastenhuoneisiin, kun palikat sulautuvat vanhoihin lego-kokoelmiin.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:34"]Ostat sitten varmaan lapselle kaljaakin, kun muutkin ostaa. Mitä enemmän ikää niin ne vaatimuksetkin kasvaa. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Kaletereiden hinta ei ole vielä mitään, kun ruvetaan puhumaan pelikoneista, puhelimista yms, kun muillakin on ja ne on lapsille tärkeitä.
[/quote]
No en nyt kuitenkaan rinnastaisi kalliin joulukalenterin ostoa kaljan ostoon...
Toisilla on varaa, vaikka eivät rikkaita olisikaan. Kyllä meillä on aina panostettua lapsiin. On pelikoneita, iphonet, tietokoneet ja todellakin ovat pienestä pitäen saaneet valikoida kalenterinsa. Asiat kun laittaa tärkeysjärjestykseen, niin kummasti lapsille löytyy rahaa eikä teinit ole kertaakaan pyytäneet mua ostamaan alkoholia tai jääneet kiinni juopottelusta. Ne joilta kielletään kaikki ja joutuvat tyytymään aina kaikista halvimpaan ja huonoimpaan ovat mieluummin potentiaalisia kännikaloja.
Meidän 7v osti itse viime helmikuussa barbie-kalenterin 5 eurolla odottamaan joulua. Alkaa oppi mennä perille :)
Antoi sen minulle säilytettäväksi ja riemu oli suuri, kun heinäkuussa etsimme painepesuria ja kalenteri tuli vastaan silloin. "Ai niin, mulla on tääkin täällä odottamassa!"
Kalleimmaksi mulla on tullut sellainen itse täytettävä, missä on ollut lapsen tekemiä karttoja lahjojen kätköpaikkoihin. Siinä oli jos jonkinlaista huutiksen legoukkoa, tarraa, karkkia ja toisaalta "hyötylahjoja" eli joulukoristeita, sukkia, jouluaiheinen dvd, piparitalon ainekset....
Meillä ei ole vuosiin ostettu valmista kalenteria. Olen tehnyt joka vuosi itse. Iän ja lapsen mieltymyksen mukaan sitten on laitettu sisukset.
Minusta on myös kiva askarrella itse. Ei lapset ole valittaneet. Niiden kaverit on harmitelleet kun heillä on vain kaupasta ostetut.
Tehkää itse, ei muuten tule kauheen kalliiksi.
Ei meidän lapset saa kaikkea mitä haluaa. Harkinnan mukaan kyllä. Nyt toinen halusi schleich joulukalenterin juna maksoi 30€. No se ostettiin, tuntui olevan lapselle todella tärkeä. Joskus kun olivat pienempiä ostettii heille niitä euron kalentereita koska olin kotiäitinä ja tulot pienet.
Lapsia olisin mielellään halunnut 3-5 mutta tiesin ettei meidän tuloilla olis sitten mukavasti enää eletty.
Ja turha tulla sanomaan ettei raha merkitse kaikke! Ei tietenkään merkitse mutta kyllä se vaan ihan hitosti merkitsee jos vanhemmilla ei ole varaa ikinä ostaa mitään uutta tai kivaa tai ei ole varaa tehdä reissuja.
Kokemusta tästä minulla on omasta lapsuudesta koska vanhemmistani om kiva tehdä 5 lasta ja sitten ei ikinä saatu mitään kivaa kun ei ollut varaa. Vaikka muuten olikin ihana ja rakastava perhe.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:34"]Ostat sitten varmaan lapselle kaljaakin, kun muutkin ostaa. Mitä enemmän ikää niin ne vaatimuksetkin kasvaa. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Kaletereiden hinta ei ole vielä mitään, kun ruvetaan puhumaan pelikoneista, puhelimista yms, kun muillakin on ja ne on lapsille tärkeitä. [/quote] No en nyt kuitenkaan rinnastaisi kalliin joulukalenterin ostoa kaljan ostoon...
[/quote]
Perustele?! Moni vanhempi kuitenkin ostaa ettei lasta kiusataa...
Mä käyn kerran vuodessa kirpparilla myymässä roinia ja lapset saavat myös antaa myyntikasaan omia tavaroitaan. Raha on korvamerkattua, me ostetaan sillä jokaiselle joulukalenterit.
Poika sai Star Warsin, tyttö barbin ja minä body shopin. Kaikki tyytyväisiä. Vähän lapset marmattivat kun huomasivat paljonko minun maksoi. Mutta kun kerroin tämä on ainoa mistä tykkään ja ensi vuonna en halua yhtään, olivat kaikki tyytyväisiä. Meillä meni siis 3 joulukalenteriin yli 100 euroa.
Siskonlapsille ollaan lähetetty useana vuonna sellainen joulukalenterikortti. Lapsille pieni mieluinen muistaminen ja aikuisille se kortti samassa. Ihan cittarista olen niitä ostanut, ovh jonkun euron A5-korttikokoinen, eli ei mikään halpa.... mutta niitäkin saa heti jouluna edullisemmin :)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 12:34"]Ostat sitten varmaan lapselle kaljaakin, kun muutkin ostaa. Mitä enemmän ikää niin ne vaatimuksetkin kasvaa. Onnea vaan valitsemallasi tiellä. Kaletereiden hinta ei ole vielä mitään, kun ruvetaan puhumaan pelikoneista, puhelimista yms, kun muillakin on ja ne on lapsille tärkeitä. [/quote] No en nyt kuitenkaan rinnastaisi kalliin joulukalenterin ostoa kaljan ostoon...
[/quote]
Kyllä vaan ne vanhemmat on voimattomia lasten edessä tässäkin asiassa. Sen minkä lapsena oppii niin sen nuorena taitaa ja lapset tietää mistä narusta vetää, että saa haluamansa.
[/quote]
Nyt se on kalenteri, mutta mitä se on muutaman vuoden päästä...Neljäsosa vanhemmista kuitenkin sitä alkoholia lapselleen ostaa.
No monissa muissakin tuotteissa otetaan rahat pois niiltä, joidan on pakko saada tavara käteensä todella aikaisin.