Median toiminta tragediatapauksissa - jaetaanko liikaa tietoa?
Lähinnä nyt hämmästynyt tämän tragedian iltapäivälehtien toimintaan.
Kerrotaan ammatit, henkilöhistoriaa aika seikkaperäisesti. Mitä on kertonut, mitä on sanonut vuosia sitten.
Yhtäkkiä täysin tavallisten elämä tuodaan kansan tietouteen ja yksityiselämä on julkista tietoa.
Mitä mieltä muut ovat lehtimedian toiminnasta? Pysynyt ok-tasolla vaiko vuosien aikana raaistunut?
Kommentit (5)
Mietin just ihan samaa asiaa pari päivää sitten, mutta ihan päinvastaisesta näkökulmasta..!
Viime viikon perjantaina sattui USAssa taas yhdessä koulussa ampumistapaus. Uutisissa oli samantien ampujan koko nimi, ampujasta kuvia, vanhoja videoita, ampujan blogimerkintöjä jne. Ks. uutinen alla.
Tämän päivän Iltiksessä puolestaan oli kuva Utsjoen puukottajasta oikeussalissa. Puukottaja ei edes yrittänyt peitellä kasvojaa, joten varmasti kuvaajilla oli mahdollisuus ottaa kasvoista kuvia. Iltis ei kuitenkaan julkaissut kasvokuvaa, eli Iltis harrasti siis itsesensuuria eli päätti meidän lukijoiden puolesta mitä me saamme nähdä. Ks uutinen alla.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288756748479.html
Minusta suomalainen media on hyssyttelevä ja nimenomaan ennemminkin asioita pimittävä kuin niitä esilletuova. Minun mielestä uutisesta pitäisi kertoa kaikki mitä siitä on kerrottavissa. Ihmiset voivat sitten itse päättää haluavatko he lukea uutisen vai ei.
Paljastaa liikaa. Pitäisi ajatella omaisia. Kaikista törkeintä on mielestäni, kun papit antavat lausuntoja "hän oli ihana ihminen ja rippileirin aurinko". Varmasti tarkoitus on hyvä, mutta mua ällöttää.
Minusta tässä bussiturmassa olisi riittänyt ainoastaan tieto "nainen ja kolme lasta menehtyivät"- ei mitään muuta.Nyt tämä on lähtenyt jo käsistä yksityiskohtineen
Esimerkiksi tossa kouluampumisjutussa on OIKEIN hyvä näyttää nimi, kuva, blogimerkinnät, kaikki, jotta mahdollisimman moni tunnistaa ihmisen, ja tapauksessa jossa tekijä on jäänyt henkiin, halveksuvat tätä mahdollisimman paljon, ja tekevät tämän elämästä entistä enemmän helvettiä. Miten? En tiedä, pistää vaan niin vihaks nää teinit jotka alkaa kukkoilemaan.
Nuoriso on niin valpasta, että jakavat dataa sekunnin murto-osassa, kamera siellä kamera täällä