"Nainen ei saa olla pitkä, eikä mies lyhyt" – Miksi meitä yhä mitataan ikiaikaisilla asenteilla?
Lyhyttä ja hentoa tyttöä pidetään normaalina. Jos poika taas on jäämässä keskivertoa pienemmäksi, ympäristö ja vanhemmat huolestuvat. Miksi suhtautuminen pituuskasvuun on edelleen niin voimakkaasti sukupuoleen sidottua?
Miksi parisuhteessa miehen pitää edelleen olla pidempi kuin nainen?
Myös aikuisten maailmassa senteillä on edelleen vaikutusta, erityisesti parinvalinnassa.
Yleisesti katsotaan, että 150 cm:n pituus riittää naiselle ja 160 cm miehelle, absoluuttista rajaa ei lääketiede tunne. Suomalaisnaisten keskipituus on tällä hetkellä 167 cm ja miesten 180 cm. Vaihtelua on kuitenkin entistä enemmän.
Useimmissa heteropareissa mies on naista pidempi. Yksinkertainen selitys asialle on, että miehet ovat keskimäärin naista pidempiä.
Netin keskustelupalstojen perusteella voisi kuitenkin kuvitella, että pariskunnan oikeanlainen pituusero on onnellisen parisuhteen tärkein tekijä. Miksi naisille on edelleen tärkeää, että mies on pidempi?
Isokokoinen mies on antanut fyysistä suojaa.
– Isokokoinen mies on antanut naiselle ja perheelle ihan fyysistä suojaa. Toinen hyöty on se, että kun erilaiset sairaudet ja geneettiset ongelmat näkyvät henkilön kasvussa, niin suosimalla isokokoisia koiraita naaraat ovat varmemmin saaneet hyviä geenejä.
Rantalan mukaan miehelle naisen pituudella ei ole ollut samanlaista merkitystä kuin miehen pituudella on naiselle. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan miehet kiinnittävät tiedostamattaan enemmän huomiota mm. naisen alaselän mutkaan, ruumiinrakenteeseen, joka on merkinnyt parempaa kestävyyttä toistuville raskauksille.
Kommentit (28)
Pituus ei pelasta kusipäisyydeltä.
Miksi ajattelet, että olisit ainoa? Et ole löytänyt rinkiä?
En usko, että kaikki miehetkään toisista tietävät. Jotkut varmaan tyytyy koko ikänsä lapsimaisiin naisiin, sellaisiin siroihin, kun ei muutakaan voi.
Naisten kiinnostus on vähän puhuttu aihe. Itse asiassa ei tule mieleen nyt yhtäkään esimerkkiä. Mutta kyllä heitä varmasti on. Sinä nyt ainakin!
Ehkä naisissa sitä on vaikeampi huomata, kun näyttää päällisin puolin vain "lapsirakkaudelta" ja ystävällisyydeltä? Miehistä on helppo huomata... ihan jo ulkonäön perusteella. Mutta naisista minulla ei ole aavistustakaan, minkä tyyppisiä ihmisiä ovat.
No ei ole kyllä ikiaikaisia normeja nuo, että naisen pitäisi olla pieni ja miehen iso.
Kun kuulee ihmisiltä tarinoita siitä, kuinka oma isomummo on ollut seppä, niin tulee mieleen, että nämä "ikiaikaiset säännöt" siitä, millainen naisen tai miehen "kuuluisi olla", ovat varsin tuoreita, ja/tai hyvin pienen yläluokan normeja vielä 100 vuotta sitten. Keskiverto kansalainen on arvostanut kumppanissa eniten sitä, että hän on pystynyt hankkimaan elantoa ja huolehtimaan perheestä.
Makuasia. Silti on varmaan niin, että esim. oheisessa kuvassa on monta hyvännäköistä miestä, mutta kyllä se on tuo pisin, joka olisi kokonaisuutena parhaan näköinen, eikä naaman vaan koon perusteella.
https://www.gettyimages.fi/detail/news-photo/actors-scott-speedman-jake…
Toisaalta jos samoilla pituuseroilla olevia naisia laitettaisiin riviin, tuskin heistä lyhyin olisi pelkän pituuden perusteella viehättävin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh... ei mulle ainakaan ole tärkeetä, että mies olis pidempi.
Juuh, ei naisille ikinä näissä keskusteluissa millään ole mitään väliä.
Outoa silti, että naisten miehiksi valikoituu lähes yksinomaan pitkiä, isoleukaisia, isopalkkaisia miehiä. Vaikkei pituudella, leualla saati palkalla koskaan mitään väliä ole.
No pöh, minun mies on ehkä 180 senttiä pitkä, pienileukainen ja pienipalkkainen. MOT.
Pöh. Minä oon miestäni pitempi.
T. 185cm nainen
Vierailija kirjoitti:
Makuasia. Silti on varmaan niin, että esim. oheisessa kuvassa on monta hyvännäköistä miestä, mutta kyllä se on tuo pisin, joka olisi kokonaisuutena parhaan näköinen, eikä naaman vaan koon perusteella.
https://www.gettyimages.fi/detail/news-photo/actors-scott-speedman-jake…
Toisaalta jos samoilla pituuseroilla olevia naisia laitettaisiin riviin, tuskin heistä lyhyin olisi pelkän pituuden perusteella viehättävin.
Naisista siroin olisi viehöttövinnja se todennäköisesti olisi yksi lyhyimmistö naisista jos kuvaan valikoitaisiin suunnilleen yhtä terveitä ja nimenomaan terveitä naisia. Miehistä tuossa kuvassa viehättävän ei ole selvästi tuo pisin, mielestäni se on ehkä kuitenkin tuo vasemmanpuoleisen tai sitten toinen vasemmalta..... kuitenkin, jotta saataisiin selville pituuden vetovoima pitäisi vertailussa olla muuten identtinen, mutta pituutensa ja kokonsa puolesta eroava henkilö. Tällaiset sattumanvaraiset kuvat eivät oikein testaa sitä pituuden vaikuttavuutta.
Nyt siis viittaat miehiin.
Naiset pitävät järjestään pitkistä.