Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Nainen ei saa olla pitkä, eikä mies lyhyt" – Miksi meitä yhä mitataan ikiaikaisilla asenteilla?

Vierailija
15.09.2021 |

Lyhyttä ja hentoa tyttöä pidetään normaalina. Jos poika taas on jäämässä keskivertoa pienemmäksi, ympäristö ja vanhemmat huolestuvat. Miksi suhtautuminen pituuskasvuun on edelleen niin voimakkaasti sukupuoleen sidottua?
Miksi parisuhteessa miehen pitää edelleen olla pidempi kuin nainen?
Myös aikuisten maailmassa senteillä on edelleen vaikutusta, erityisesti parinvalinnassa.

Yleisesti katsotaan, että 150 cm:n pituus riittää naiselle ja 160 cm miehelle, absoluuttista rajaa ei lääketiede tunne. Suomalaisnaisten keskipituus on tällä hetkellä 167 cm ja miesten 180 cm. Vaihtelua on kuitenkin entistä enemmän.
Useimmissa heteropareissa mies on naista pidempi. Yksinkertainen selitys asialle on, että miehet ovat keskimäärin naista pidempiä.

Netin keskustelupalstojen perusteella voisi kuitenkin kuvitella, että pariskunnan oikeanlainen pituusero on onnellisen parisuhteen tärkein tekijä. Miksi naisille on edelleen tärkeää, että mies on pidempi?

Isokokoinen mies on antanut fyysistä suojaa.
– Isokokoinen mies on antanut naiselle ja perheelle ihan fyysistä suojaa. Toinen hyöty on se, että kun erilaiset sairaudet ja geneettiset ongelmat näkyvät henkilön kasvussa, niin suosimalla isokokoisia koiraita naaraat ovat varmemmin saaneet hyviä geenejä.

Rantalan mukaan miehelle naisen pituudella ei ole ollut samanlaista merkitystä kuin miehen pituudella on naiselle. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan miehet kiinnittävät tiedostamattaan enemmän huomiota mm. naisen alaselän mutkaan, ruumiinrakenteeseen, joka on merkinnyt parempaa kestävyyttä toistuville raskauksille.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh... ei mulle ainakaan ole tärkeetä, että mies olis pidempi.

Vierailija
2/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tykkää pitkistä, toiset lyhyistä, so what

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua ainakaan kukaan mittaile?joku valtionvirastoko tällaista tekee?

Vierailija
4/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heterosuhteessa erilaisuus viehättää.

Vierailija
5/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyy biologiaan. alkukantaiset vaistot aiheuttaa himon vastakkaiseen sukupuoleen jolla on tietyt piirteet. naisen päänahasta erittyy feromoneja siksi miehet haluaa nuuhkia naisen tukkaa halatessa.

Vierailija
6/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei saa? Yritäpä tulla estämään minua olemasta pitkä! Lycka till yritykseen.

t. pitkä nainen

Vierailija
7/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle naisista on tärkeää, että mies on pidempi koska heitä lyhyempi mies on erittäin lyhyt mieheksi. Pidemmille naisille asia ei välttämättä merkitse niin paljon ja lyhyempikin mies voi käydä koska yleensä mies on kuitenkin melko normaalin mittainen vaikka olisikin naista lyhyempi jopa. Pidemmätkään naiset eivät yleensä pidä yhdentekevönä asiana sitä onko mies kutakuinkin 170 sentin luokkaa vai 150 cm pitkä. Pidemmät vain voivat helpommin sanoa, että lyhyempikin käy kun se lyhyempi on joka tapauksessa aika keskiverto.

Vierailija
8/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sanoit, että miehet ovat keskimäärin pidempiä, kuin naiset. Eli, jos otetaan keskimääräinen pari, niin mies on tästä tilastollisesta syystä todennäköisesti pidempi, kuin nainen.

Ravinnon määrä, geenit määrittävät myös pituuskasvua. Harva nainen haaveilee mistään yli 2-metrisestä hongankolistajasta. Tiedän myös naisia, joilla on itseään lyhyempi mies. Väitteesi perusteella tämä ei ole mahdollista?

Vierailija
9/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolten välinen kokoero on ihmislajille tyypillinen ilmiö ja viestii alitajunnalle normaalista kehityksestä. Sekä miehiä että naisia viehättää vastakkaisen sukupuolen "protyyppiä" vastaava kroppa. Yksilölliset erot mieltymyksissä toki ovat suuria.

Vierailija
10/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolten välinen kokoero on ihmislajille tyypillinen ilmiö ja viestii alitajunnalle normaalista kehityksestä. Sekä miehiä että naisia viehättää vastakkaisen sukupuolen "protyyppiä" vastaava kroppa. Yksilölliset erot mieltymyksissä toki ovat suuria.

*Prototyyppiä, en näköjään osaa kirjoittaa.

Vierailija
11/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei saa? Yritäpä tulla estämään minua olemasta pitkä! Lycka till yritykseen.

t. pitkä nainen

Saat aivan vapaasti olla korkea kuin kirahvi.

Vierailija
12/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla on paljon pituuteen liittyviä keskusteluja. Miksiköhän? Omaa silmää miellyttää, jos nainen on yli 180cm pitkä. Se on vaistomainen reaktio, ei siinä ehdi ajattelemaan mitään, että onko tämä oikein tai väärin jonkun mielestä tai tuleeko jollekin paha mieli. Jonkun toisen silmää miellyttää sitten jonkin toisen pituinen ihminen.

Toivon kaikkien voivan ajatella, että jokainen on juuri täydellisen pituinen juuri sellaisena kuin on.

Vierailija
13/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstalla on paljon pituuteen liittyviä keskusteluja. Miksiköhän? Omaa silmää miellyttää, jos nainen on yli 180cm pitkä. Se on vaistomainen reaktio, ei siinä ehdi ajattelemaan mitään, että onko tämä oikein tai väärin jonkun mielestä tai tuleeko jollekin paha mieli. Jonkun toisen silmää miellyttää sitten jonkin toisen pituinen ihminen.

Toivon kaikkien voivan ajatella, että jokainen on juuri täydellisen pituinen juuri sellaisena kuin on.

T. Pitkä nainen, joka viehättyy eniten peilikuvastaan

Vierailija
14/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja minulle ei ole yhtään merkitystä olla pidempi tai lyhyempi suhteessa. Pidän niin lyhyistä, keskimittaisista kuin pitkistäkin naisista. Vaimo oli noin 20cm lyhyempi, viimeisin naisystävä pari senttiä minua pidempi. Tosin minua selkeästi pidempiä naisia on melko vähän.

En ymmärrä kun näitä naisia, jotka "eivät missään tapauksessa" voi olla lyhyempien miesten kanssa, tuntuu olevan aika paljon.

Vierailija
15/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tyytyä yli 160 senttiseen naiseen? Luulisi naisenkin olevan iloinen, kun mies oikeasti haluu häntä eikä joudu tyytymään yli 160 senttiseen. Jokainen voittaa. :)

Vierailija
16/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin voi olla liian pitkä. Esim. Trumpin poika on vasta 15 v ja jo yli 2 m. Todennäköisesti kasvaa edelleen. Noin pitkä on jotenkin tosi kolhon näköinen ja toki fyysisiä ongelmiakin alkaa tulla.

Vierailija
17/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppujen lopuksi ihmiset on erilaisia, meillä jokaisella on omat mieltymyksemme ja toiveemme/halumme kumppanin suhteen. Kun oikein kolahtaa niin ulkoiset seikat kuten pituus on melko yhdentekeviä.

Itse olen keskimittaa hieman pitempi naiseksi, noin 174cm. Osa seurustelukumppaniesta on ollut pitempiä, osa suunnilleen yhtä pitkiä ja yksi pari senttiä lyhkäsempi. Suhteen kesto tai laatu ei ollut millään lailla verrannollinen miehen pituuteen. Nyt tapailen omaan silmään sopivaa miesehdokasta, joka taitaa olla noin 180m. En ole edes kysynyt pituutta, ei ole ollut tarvetta. 

Vierailija
18/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieskin voi olla liian pitkä. Esim. Trumpin poika on vasta 15 v ja jo yli 2 m. Todennäköisesti kasvaa edelleen. Noin pitkä on jotenkin tosi kolhon näköinen ja toki fyysisiä ongelmiakin alkaa tulla.

Veljenpoika oli jo 14v päälle 190cm pitkä. Paria vuotta myöhemmin 2 metriä. Toki vanhemmatkin on keskivertoa pitempiä. Ei ole ollut ihan ongelmatonta kasvaminen vaan kaikenlaista kremppaa tullut kun luusto venyy liian nopeasti.

Vierailija
19/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopulta kaikki naiset syrjivät miehissä täsmälleen samaa ryhmää pituuden perusteella eli kaikista lyhyimpiä miehiä... auto correct

Vierailija
20/28 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pitkä nainen, joka viehättyy eniten peilikuvastaan

Minäkin olen btw pitkä nainen, ja todellakin pidän peilikuvaani miellyttävänä. Tunnen aidosti myötätuntoa kaikkia sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka eivät pidä itseään kauniina. Minä saan iloa joka kerta kun esim. kaupungilla kävelen heijastavan pinnan ohi ja näen sieltä vilauksen itsestäni. :) Ihan sama saanko jonkun mielestä olla pitkä vai en.