Etätyön ilmastovaikutusraportti
Tuntui kuin tänään julkaistussa raportissa haluttaisiin vähätellä etätyön myönteistä vaikutusta liikennepäästöihin. Eihän riittäviä päästövähennyksiä saada joka tapauksessa vain yhdestä lähteestä. Kaikki keinot on pantava peliin.
Kommentit (41)
Liikennepäästöjä pitäisi vähentää kaikin tavoin. Etätyöllä iso kannatus edelleen.
Tullut vaikutelma, että etätyötä pitää nyt arvostella. Kai tässä on suuremmat omat hyötyintressit jollain taholla kuin vaatimaton maapallon tulevaisuuden pelastaminen.
Oikeasti etätyö säästää ilmanpäästöjä, sekä hermoja että vapaa-aikaa.
Ihan täyttä kuonaa :D
Vaikkei liikennettä olisi edes erityisesti tarkkaillut, on voinut huomata kuinka paljon vähemmän sitä on ollut etätöiden yleistymisen aikaan.
Etätyö = tyhjiä toimistotaloja lämmitetään.
Etätyö vähentää radikaalisti liikenteen päästöjä mutta sehän ei ole hyvä koska samaan aikaan:
-ihmiset eivät hanki autoja
-eivät osta polttoainetta
-eivät osta uusia vaatteita
-eivät poikkea kioskille kahville
-eivät syö lounasta kodin ulkopuolella
jne.
Etätyö vähentää kulutusta ja sehän ei kelpaa koska talouskasvu on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö = tyhjiä toimistotaloja lämmitetään.
Toimistotilojen tilat muokkautuvat tarpeen mukaisiksi. Jotkut toimistot lopetetaan, uusia ei tarvitse rakentaa samaan tahtiin, osa yrityksistä muuttaa pienempiin uutta tarvetta vastaaviin tiloihin = tyhjiä toimistotaloja ei lämmitetä.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö vähentää radikaalisti liikenteen päästöjä mutta sehän ei ole hyvä koska samaan aikaan:
-ihmiset eivät hanki autoja
-eivät osta polttoainetta
-eivät osta uusia vaatteita
-eivät poikkea kioskille kahville
-eivät syö lounasta kodin ulkopuolella
jne.
Etätyö vähentää kulutusta ja sehän ei kelpaa koska talouskasvu on pakko.
Juuri näin. Etätyö voisi avata uusia mahdollisuuksia näillekin yrityksille. Kulutusta pitää joka tapauksessa maailmassa vähentää. Vaatteiden ostoa voivat useimmat vähentää todella paljon kulkien silti vaikka vuosia ihan hyvin pukeutuneena.
Etätyö ei anna vihervasemmistolle mahdollisuutta korottaa polttoaineiveroja ja sitä kautta hillota lisää rahaa jaettavaksi maailmanparannukseen.
Ihmeellinen porukka oli kasattu tuota arviota tekemään. Voisiko tuollaisen raportin tilata uudelleen esim. Ilmastotutkijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö vähentää radikaalisti liikenteen päästöjä mutta sehän ei ole hyvä koska samaan aikaan:
-ihmiset eivät hanki autoja
-eivät osta polttoainetta
-eivät osta uusia vaatteita
-eivät poikkea kioskille kahville
-eivät syö lounasta kodin ulkopuolella
jne.
Etätyö vähentää kulutusta ja sehän ei kelpaa koska talouskasvu on pakko.
Tässä on toinenkin puoli. Työpaikat, joissa etätyö on mahdollista jatkossakin, voivat muuttaa pienempiin toimitiloihin. Toimistokuluissa ja - tarvikkeissa voidaan säästää. Luulisi, että näiden työpaikkojen kulurakenteelle olisi edullista jatkaa etäilyä.
Nämä yritykset hyötyvät etätöistä, mutta kärsijänä ovat juurikin ”tukipalvelut” ja kaikki muu oheisostokset, joita työssäkäyntiim usein liittyy, kuten kirjoititkin. Turhan kulutuksen luulisi vähenevän etätöiden myötä.
Nyt olisi kaikkien aikojen tilaisuus tehdä asioita ilmaston hyväksi. Etätyösuositus jatkukoon. Nyt ilmaston nimissä.
Toivoisi, että ilmastokysymys menisi jo tässä kohtaa jäätiköiden sulaessa ja hirmumyrskyjen raivotessa eri etupiirien taloudellisten hyötymistavoitteiden edelle. Toivoisi, että hallitus suhtautuisi asiaan todella vakavasti kaikilla osa-alueilla.
Etätyö todellakin on vähentänyt päästöjä ja liikennettä, sekä myös lisännyt perheiden ja yksilöiden hyvinvointia.
Se on ihan totta että etätöissä ihmiset eivät käytä samalla tavalla palveluja kuin ennen. Mutta sen sijaan että yritetään saada ihmiset takaisin toimistorakennuksiin ja kuluttamaan palveluja samalla lailla kuin aiemmin, eikö keskustoja ja niiden yrityksiä voisi yrittää kehittää muulla tavalla.
Sitähän työnhakijoillekin aina toitotetaan, että jos ei saa työpaikkaa nykyisillä taidoilla niin pitää kouluttautua toiselle alalle tai muuten kehittää itseään...
Jostain syystä tuntuu, että nyt on jostain kömpinyt esiin ihmisjoukko, jolla on hirveä tarve pakottaa porukkaa toimistoille. Faktoista viis, nyt pitää jengi saada taas tuskaisille avokonttoreille.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö = tyhjiä toimistotaloja lämmitetään.
Tyhjistä toimistotaloista voisi tehdä asuntoja.
Juu ei auta etätyö ja autoilun vähentäminen ilmastopäästöihin.Kaikki vaan takaisin tstolle valvovan silmän alle. Kukahan työntajataho tämän tutkimuksen tilannut?
Ojalan laskuopin mukaan luku 125 000 on reilu kymmenesosa luvusta 1 200 000.
Etätöiden osuus olisikin 10 % tarvittavista liikenteen päästövähennyksistä.
Osittainen etätyö on meillä vähentänyt kilometrejä n. 50 %. Ei kelpaa vihreille? Aika säästeliäästi ajamme muutenkin ja esim. suurin osa kauppareissuista hoituu työmatkojen puitteissa.
Etätyöt ovat lisänneet kotien sähkönkulutusta. Tietokoneet, valaistus, lämmitys, lounaan kokkaaminen kotona. Samalla toimistoja pidetään lämpiminä vaikka niissä ei ole ketään.
Monet jotka nyt tekevät etätöitä kulkivat ennen bussilla töihin. Se ei vaikuta autoilun määrään mutta bussit kulkevat puolityhjillään.
Jos etätyöhuoneessa alkaa ilmasto huononemaan, niin hommaat sinne ilmanpuhdistimen. Taas jaksaa istua kun se puhaltaa raikasta hönkää päin näköä. Just tämmöiset pienet teot ne on niitä hyviä ilmastotekoja, joilla elämän laatu paranee.