Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten aloitan kunto/laihdutuskuurin ihan pohjalta?

Vierailija
27.10.2014 |

En pysty kävelemään 100m pidempää matkaa selkäkivun takia. Ja ylipainoa on todella paljon. Mut nyt haluan muutoksen tähän!! Kannattaako syödä rasvaton linjalla vai karppausta? Uskon että olen tälläiseksi tullut leipää syömällä:/ syön päivässä varmaan 10-20 leipää!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:08"]

En pysty kävelemään 100m pidempää matkaa selkäkivun takia. Ja ylipainoa on todella paljon. Mut nyt haluan muutoksen tähän!! Kannattaako syödä rasvaton linjalla vai karppausta? Uskon että olen tälläiseksi tullut leipää syömällä:/ syön päivässä varmaan 10-20 leipää!

[/quote]

Aloita varovasti ja sieltä mistä se ei ole kovin tuskaista. Pienillä muutoksilla tulee vähitellen tulosta ja usein niitä jaksaa helpommin kuin täydellistä elämäntaparemonttia. 

Jos ylipainoa on tosiaan todella paljon, niin ehkä ei kannata alkuun kauheasti yrittää sitä liikkunnalla poistaa, nivelet ja selkäkin voi liikaa rasittua. Parempi ensin keskittyä ruokavalioasioihin ja sitten vasta kun on painoa saatu jonkin verran pois, alkaa liikkumista. 

Ruoan suhteen mitään ei ole pakko jättää pois eikä mennä ääriankaraksi. Sieltä täältä pieniä säätöjä. Esim. syödyn leivän määrää voi vähentää, ei ole pakko lopettaa leivän syöntiä kokonaan. Kasvisten määrää kannattaa lisätä. Miettiä voisiko energiapitoisia juomia (mehut, maito, alkoholi, limsat) vähentää jos niitä juo paljon. Yleensäkin miettiä mitä tulee syötyä liikaa ja vähennettyä jonkin verran niistä, korvattua kevyemmällä. Esim. jos on välipalaksi syönyt ennen 2 juustoleipää, voi syödä jatkossa 1 juustoleivän ja hedelmän.

Vierailija
2/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppaa ainakin alkuun? Siellä saisi ehkä kasvatettua selkälihakset? Monet sanovat että karppaamalla saa hyvin ainakin alkuvauhdin laihdutukseen. Itse en karppaisi silava/kermatyylillä, vaan huolehtisin proteiinin saannista ja jättäisin vaalean leivän ja potut kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurta taakkaa ei kannata lähteä yksin laihduttamaan, varsinkaan, jos aloitat ihan pohjalta ja kärsit kivuista. Varaappa vaikka terveyskeskuksesta aika, katsovat sieltä veriarvot, pääset ravitsemusterapeutille tms. joka kädestä pitäen neuvoo, mitä sinun tulee suuhusi laittaman. Veikkaan että harvassa ovat ne lihavat, jotka ovat yksinään painoaan onnistuneesti pudottaneet. 

Vierailija
4/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppaa ja vesijuoksua minäkin ehdotan aloituslajiksi. Ja sitten hyväkarppausta eikä mitään pekonia.

Vierailija
5/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö  näissä tapauksissa suositella lääkärin tms. apua.

Vierailija
6/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairastanut aikuisiän anoreksian ja terveenä kokeillut ties mitä kuureja. Nyt olen huomannut, että viljat, etenkin vehnä, toimivat minulla yhtä addiktoivasti kuin sokeri. Jos otan yhden keksin, se ei jää siihen, ja himo on aivan valtava. Itse koen helpommaksi tavaksi sen, että jätin kaikki huonot hiilarit pois ja aloin syömään tavallista, itsetehtyä ruokaa. Siis protskuja, hyviä rasvoja ja kasviksia. Ei leipää, pastaa, riisiä tai perunaa jne. Periaatteessahan painonpudotuksen kannalta on oleellista vain se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Koska kuitenkin mielikin on hommassa mukana, niin kannattaa miettiä itselleen se toimivin tapa :). Tuo mun dieetti lisäksi ehkäisee verensokerin jatkuvaa heilahtelua ja siitä seuraavaa makeanhimoa. Itselleni puhdas karppaus ei sopinut, keho suorastaan huusi hiilareita.

Oleellista mielestäni on, ettet yritä kituuttaa liian pienillä ruokamäärillä, silloin yleensä repsahtaa kuitenkin. Kannattaa karsia järkevästi kaikki turha höttö pois, silloin ei välttämättä tarvitse edes laskea kaloreita. Itselleni tuollainen "selvä peli" sopii hyvin. Tiedän, mitä saan syödä, eikä minun tarvitse käyttää aikaa kaloreiden laskemiseen ja sen puntarointiin, ottaisinko loppupäivän vikat kalorit pullasta (kun niiiiin tekee mieli) vai ruisleivästä (kun sitä saisi syödä enemmän) vai mistä. Voin vain syödä, kun on nälkä ja keskittyä muuten ihan muihin juttuihin.

Vierailija
7/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, miksi on lihava, ja pureutua niihin syihin. Onko tunnesyöppö? Liikaa herkkuja? Napostelua? Onko säännölliset ruoka-ajat? Annoskoot? Roska-ruokaa? Selkäkivut todennäköisesti helpottuvat kun ylimääräistä kannettavaa on vähemmän.

Vierailija
8/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:19"]

Olen itse sairastanut aikuisiän anoreksian ja terveenä kokeillut ties mitä kuureja. Nyt olen huomannut, että viljat, etenkin vehnä, toimivat minulla yhtä addiktoivasti kuin sokeri. Jos otan yhden keksin, se ei jää siihen, ja himo on aivan valtava. Itse koen helpommaksi tavaksi sen, että jätin kaikki huonot hiilarit pois ja aloin syömään tavallista, itsetehtyä ruokaa. Siis protskuja, hyviä rasvoja ja kasviksia. Ei leipää, pastaa, riisiä tai perunaa jne. Periaatteessahan painonpudotuksen kannalta on oleellista vain se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Koska kuitenkin mielikin on hommassa mukana, niin kannattaa miettiä itselleen se toimivin tapa :). Tuo mun dieetti lisäksi ehkäisee verensokerin jatkuvaa heilahtelua ja siitä seuraavaa makeanhimoa. Itselleni puhdas karppaus ei sopinut, keho suorastaan huusi hiilareita. Oleellista mielestäni on, ettet yritä kituuttaa liian pienillä ruokamäärillä, silloin yleensä repsahtaa kuitenkin. Kannattaa karsia järkevästi kaikki turha höttö pois, silloin ei välttämättä tarvitse edes laskea kaloreita. Itselleni tuollainen "selvä peli" sopii hyvin. Tiedän, mitä saan syödä, eikä minun tarvitse käyttää aikaa kaloreiden laskemiseen ja sen puntarointiin, ottaisinko loppupäivän vikat kalorit pullasta (kun niiiiin tekee mieli) vai ruisleivästä (kun sitä saisi syödä enemmän) vai mistä. Voin vain syödä, kun on nälkä ja keskittyä muuten ihan muihin juttuihin.

[/quote]

Sanoisin, että anorektikko on vähän jäävi neuvomaan laihdutusniksejä.

Vierailija
9/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mahdollisuutta käydä esim. terveydenhoitajan tai ravintoterapautin juttusilla? Sieltä saisit varmaan hyvät ohjeet miten aloittaa.

Jos ylipainoa on paljon, sellanen pussikuuri (nutrilett, cambridge, mitä niitä nyt onkaan) voisi olla hyvä aloitus, varsinkin kun et pysty liikkumaan. Mutta jos tunnet kilojesi kertyneen leivän syönnillä, olisiko hyvä ensiapu kokeilla lopettaa leivän syönti vaikka kokonaan.

Vierailija
10/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:08"]

[/quote]

ihan alkuun tuskin on pakko liikkua sen enempää kuin voitkaan.  

syö vain vähemmän.   

jätä nyt alkuun pois kaikki makea.. ei sokeria kahviin, teehen... ei pullia, kakkuja, makeisia, muita herkkuja. 

syö sellaista mikä tekee kylläiseksi helposti, ja pitää verensokerin tasaisena. 

Vierailija
11/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen ei vaikuta paljonkaan laihikseen, ruokavaliolla on suuri merkitys. Jos voit syödä vain pari leivänpalaa, niin sun ei tarvitse siitä kokonaan luopua, mutta jos yhdenkin syöminen tarkoitaa sitä, että syöt seuraavaksi koko leivän, niin sitten jätä koko leipä pois.

Mä alottaisin ensin vähentämällä syömisiä. Pikkuhiljaa, koska jos aloitat laihiksen ja kärsit koko ajan nälästä, niin et todennäköisesti pysty siihen. Tai mä en ainakaan pysty. Vähentämisen jälkeen alat katsomaan mitä sun kannattaisi karsia kokonaan pois ruokavaliosta ja mitä lisätä. Älä edes osta mitään herkkuja kaappiin ja käy mieluummin useammin kaupassa kuin että ostat viikon ainekset valmiiksi. Silloin ei ole edes mahdollisuutta syödä paljoa, kun kaapeissa ei ole liikaa syötävää.

Mä olen aina pitänyt herkkupäivän kerran viikossa. En pysty laihduttamaan ilman sitä. Rakastan leipää, perunaa, suklaata, sipsejä, juustonaksuja, jäätelöä jne. joten kun karsin nuo ruokavaliosta, laihdun, mutta jos olen liian kauan ilman, niin jossain vaiheessa repsahdan ja alan ahmimaan kaksin käsin ja se on se vihonviimeinen juttu.

Juominen on myös tärkeää. Vettä pitäisi juoda päivittäin VÄHINTÄÄN 1 ½ litraa päivässä.

Sitten kun saat laihiksen alkuun ja paino alkaa tippumaan, niin koita keksiä itsellesi joku liikuntamuoto. Ei sen tarvitse olla sen kummallisempi, kunhan liikut jollain tavalla.

Vierailija
12/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:19"]

Olen itse sairastanut aikuisiän anoreksian ja terveenä kokeillut ties mitä kuureja. Nyt olen huomannut, että viljat, etenkin vehnä, toimivat minulla yhtä addiktoivasti kuin sokeri. Jos otan yhden keksin, se ei jää siihen, ja himo on aivan valtava. Itse koen helpommaksi tavaksi sen, että jätin kaikki huonot hiilarit pois ja aloin syömään tavallista, itsetehtyä ruokaa. Siis protskuja, hyviä rasvoja ja kasviksia. Ei leipää, pastaa, riisiä tai perunaa jne. Periaatteessahan painonpudotuksen kannalta on oleellista vain se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Koska kuitenkin mielikin on hommassa mukana, niin kannattaa miettiä itselleen se toimivin tapa :). Tuo mun dieetti lisäksi ehkäisee verensokerin jatkuvaa heilahtelua ja siitä seuraavaa makeanhimoa. Itselleni puhdas karppaus ei sopinut, keho suorastaan huusi hiilareita. Oleellista mielestäni on, ettet yritä kituuttaa liian pienillä ruokamäärillä, silloin yleensä repsahtaa kuitenkin. Kannattaa karsia järkevästi kaikki turha höttö pois, silloin ei välttämättä tarvitse edes laskea kaloreita. Itselleni tuollainen "selvä peli" sopii hyvin. Tiedän, mitä saan syödä, eikä minun tarvitse käyttää aikaa kaloreiden laskemiseen ja sen puntarointiin, ottaisinko loppupäivän vikat kalorit pullasta (kun niiiiin tekee mieli) vai ruisleivästä (kun sitä saisi syödä enemmän) vai mistä. Voin vain syödä, kun on nälkä ja keskittyä muuten ihan muihin juttuihin.

[/quote]

[/quote]

Olin anorektikko 15 vuotta sitten. Mielestäni aika terveellisestä ruokavaliosta viestissäni kerroin (turha höttö pois, tarpeeksi kasviksia, protskuja ja hyvää rasvaa, itsetehtyä ruokaa). Olisin toki voinut jakaa myös pro-ana-kikkoja, mutta sitä en tehnyt.

Vierailija
13/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On takuuvarma epäonnistuminen jos lähtee asettamaan itselleen kieltoja tyyliin "leipä on suurinta herkkuani, nyt en saa syödä sitä enää yhtään!"

Muutos lähtee pikkuhiljaa. Tee pieniä muutoksia, joiden kanssa voit elää jatkossakin. Merkittävällä ylipainolla saa ihan pienilläkin muutoksilla jo hyviä tuloksia.

1) Lisää ruokavalioosi kasviksia. Älä mieti että jättäisit jotain pois niiden takia, vaan huolehdi ainoastaan siitä, että syöt enemmän kasviksia. Jokaisella aterialla, jokaisen leivän päälle vähän, siitä tulee jo kokonaisuudessaan iso määrä!

2) Vähennä leipää, siitä saat tällä hetkellä älyttömästi liikaa hiilaria. Aloita siitä että syöt kaksi palaa vähemmän päivässä kuin nyt. Tai tee niin, että jos otat kerralla syödessä esimerkiksi kaksi palaa, otatkin nyt vain puolitoista. Mieti paljonko näistä pienistä muutoksista tulee vähemmän esimerkiksi viikkotasolla, puhutaan jo yli kymmenestä leivästä!

Tsemppiä! Itse tunnet itsesi parhaiten, ja pienillä itsellesi sopivilla muutoksilla saat varmasti hyviä tuloksia. Ehkä hitaasti, mutta pysyvät paljon paremmin poissa kuin kuureilla laihdutetut.

Vierailija
14/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:56"]

On takuuvarma epäonnistuminen jos lähtee asettamaan itselleen kieltoja tyyliin "leipä on suurinta herkkuani, nyt en saa syödä sitä enää yhtään!"

Muutos lähtee pikkuhiljaa. Tee pieniä muutoksia, joiden kanssa voit elää jatkossakin. Merkittävällä ylipainolla saa ihan pienilläkin muutoksilla jo hyviä tuloksia.

1) Lisää ruokavalioosi kasviksia. Älä mieti että jättäisit jotain pois niiden takia, vaan huolehdi ainoastaan siitä, että syöt enemmän kasviksia. Jokaisella aterialla, jokaisen leivän päälle vähän, siitä tulee jo kokonaisuudessaan iso määrä!

2) Vähennä leipää, siitä saat tällä hetkellä älyttömästi liikaa hiilaria. Aloita siitä että syöt kaksi palaa vähemmän päivässä kuin nyt. Tai tee niin, että jos otat kerralla syödessä esimerkiksi kaksi palaa, otatkin nyt vain puolitoista. Mieti paljonko näistä pienistä muutoksista tulee vähemmän esimerkiksi viikkotasolla, puhutaan jo yli kymmenestä leivästä!

Tsemppiä! Itse tunnet itsesi parhaiten, ja pienillä itsellesi sopivilla muutoksilla saat varmasti hyviä tuloksia. Ehkä hitaasti, mutta pysyvät paljon paremmin poissa kuin kuureilla laihdutetut.

[/quote]

Ihanan kannustava kommentti :) Yleensä kun täällä tulee vaan vastauksia tyyliin "mitäs oot läski, lopeta syöminen niin laihdut". Ja tämä tyyli toimi itselläni! En kieltänyt itseltäni mitään, vaan muutin määrät. 

Vierailija
15/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

Täh? Fiksuja neuvoja tuossa oli.

Vierailija
16/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:21"]

[/quote]

[/quote]

perinteinen argumentointivirhe:  väärä kirjoittaja,  tekstin hyvyydestä riippumatta 

Vierailija
17/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan aloita mitään karppausta, kaikki tuttuni ketkä ovat karpanneet, on kilot tulleet takaisin muutaman vuoden sisällä (en kiellä etteikö kukaan voisi tällä onnistua, mutta minun pienellä otannalla 100'% on epäonnistunut). Keskity ennemmin elämäntapojen kokonaisvaltaisiin muutoksiin. Sellaisiin muutoksiin ettet ajattele olevasi millään dieetillä, vaan syöt tietyn määrä tiettyä ravintoa koska se on hyväksi sinulle! Kaikkea kohtuudella, herkkujakin voi syödä vähän, kunhan se ei ole jokapäiväinen tapa. Syö kasviksia (siis tuoreita, ei mitään kaupan perunasalaattia tai punajuurisalaattia tms!) ja lihaa (mahdollisimman simppelinä, ei joka kerta kermakastikkeita tms. :)). Kasvikset+liha on aika kuiva yhdistelmä eli siihen kylkeen voi vaihdella perunaa, riisiä, pastaa, mutta niin että ne ovat nimensä mukaan lisuke, eikä pääosa sitä ruokaa. Kannattaa kotoa tyhjentää herkkukaapit kokonaan, muuten niihin repsahtaa helposti. Muista syödä riittävästi rasvoja, muuten kehosi varastoi jo olemassa olevaa rasvaa itseensä ja laihtuminen on entistä vaikeampaa. 

Aamuisin tarvitset hiilihydraatteja, sillä aivot käyttävät näitä energialähteenään. Syö siis aamupainotteisesti hiilaria (aamulla esim ruisleipää tai puuroa) ja vähennä iltaa kohti. 

Liikunta kannattaa aloittaa ihan kevyestä, edes se 100m päivässä kävelyä on parempi kun ei mitään! Kannattaa pyytää fysioterapeutilta (kunnalliselta saa ajan) neuvoja tukilihasten vahvistamiseen. Tukilihasten vahvistuttua on mahdollista lisätä muuta liikuntaa, niin kuluttavaa kuin kiinteyttävääkin! :)

Vierailija
18/18 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 13:41"]

Älä vaan aloita mitään karppausta, kaikki tuttuni ketkä ovat karpanneet, on kilot tulleet takaisin muutaman vuoden sisällä (en kiellä etteikö kukaan voisi tällä onnistua, mutta minun pienellä otannalla 100'% on epäonnistunut). Keskity ennemmin elämäntapojen kokonaisvaltaisiin muutoksiin. Sellaisiin muutoksiin ettet ajattele olevasi millään dieetillä, vaan syöt tietyn määrä tiettyä ravintoa koska se on hyväksi sinulle! Kaikkea kohtuudella, herkkujakin voi syödä vähän, kunhan se ei ole jokapäiväinen tapa. Syö kasviksia (siis tuoreita, ei mitään kaupan perunasalaattia tai punajuurisalaattia tms!) ja lihaa (mahdollisimman simppelinä, ei joka kerta kermakastikkeita tms. :)). Kasvikset+liha on aika kuiva yhdistelmä eli siihen kylkeen voi vaihdella perunaa, riisiä, pastaa, mutta niin että ne ovat nimensä mukaan lisuke, eikä pääosa sitä ruokaa. Kannattaa kotoa tyhjentää herkkukaapit kokonaan, muuten niihin repsahtaa helposti. Muista syödä riittävästi rasvoja, muuten kehosi varastoi jo olemassa olevaa rasvaa itseensä ja laihtuminen on entistä vaikeampaa. 

Aamuisin tarvitset hiilihydraatteja, sillä aivot käyttävät näitä energialähteenään. Syö siis aamupainotteisesti hiilaria (aamulla esim ruisleipää tai puuroa) ja vähennä iltaa kohti. 

Liikunta kannattaa aloittaa ihan kevyestä, edes se 100m päivässä kävelyä on parempi kun ei mitään! Kannattaa pyytää fysioterapeutilta (kunnalliselta saa ajan) neuvoja tukilihasten vahvistamiseen. Tukilihasten vahvistuttua on mahdollista lisätä muuta liikuntaa, niin kuluttavaa kuin kiinteyttävääkin! :)

[/quote]

No, huhhuh, mitä neuvoja!