Vastasyntynyt ja toimenntulotuki!
Milloin vauva otetaan toimeentulotukilaskelmassa huomioon? Onko väliä syntyykö vauva alku vai loppukuusta? Vai otetaanko huomioon vasta seuraavana kuukautena?
Kommentit (44)
Eli meillä otettiin huomioon mutta aika naurettava summa oli. Kuulema terve vauva ei aiheuttaa menoa. Minä imetän vauvani eli ei ole korvikkeita, ei ole raha menoa. Mutta ei otettu huomioon että minun ruoka kulut kasvaneet, tarvitsen enemmän liha ja vihanneksia. Vaippat ja perus hoito tuotteet saa ostaa lapsiisällä . Kun isompi lapsi niin isoomat kulut.
Miten se ilmoitetaan hakemuksessa että haetaan lapsellekkin tukea?
Tietääkö joku? Ainakin lapsilisät tulee vasta seuraavana kuukautena.
Kyllä ne vasta seuraavasta kuusta on pakko tulla. Mitään ei makseta etukäteen. Lapsihan voi vaikka syntyå kuolleena.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 18:54"]Kyllä ne vasta seuraavasta kuusta on pakko tulla. Mitään ei makseta etukäteen. Lapsihan voi vaikka syntyå kuolleena.
[/quote] Jos nyt oletetaan että vauva on jo syntynyt ja haet toimeentulotukea. Voithan itsekin vaikka kuolla tänään. Ap
Tuli pahamieli tästä jotenkin.. :/
Seuraavassa hakemuksessa/päätöksessä.
Jos pitää tuollaista miettiä, ei kannata lisääntyä.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:24"]
Eli meillä otettiin huomioon mutta aika naurettava summa oli. Kuulema terve vauva ei aiheuttaa menoa. Minä imetän vauvani eli ei ole korvikkeita, ei ole raha menoa. Mutta ei otettu huomioon että minun ruoka kulut kasvaneet, tarvitsen enemmän liha ja vihanneksia. Vaippat ja perus hoito tuotteet saa ostaa lapsiisällä . Kun isompi lapsi niin isoomat kulut.
[/quote]
Miten niin naurettava summa? Kyllä se vastasyntyneestäkin on noin 300 euroa. Aika paljon minusta siihen nähden kuinka vähän vauva kuluttaa.
Kyllä mekin saatiin toimeentulotukea ensimmäisen lapsen vauva-aikana, itseasiassa ekat kolme vuotta. Sitten mies aloitti työt, eikä olla sen jälkeen saatu asumistukea, sossurahaa tms.
Hyvin hoidetut lapset, nyt on kaksi, isoja koululaisia, onnellista ja hyvää elömää elämme. Elimme jo tuolloin kun oltiin sossuasiakkaita. Olen aina osannu nauttia pienistä asioista elämässä.
Tsemppiä ap:lle, luulen, että seuraavan kuun laskelmassa katsotaan vauva mukaan. Tai riippuu milloin viet hakemuksen, onko lapsi siis syntynyt jo.
Kyllä mä ainakin lasken lapsen osuuden toimeentulotukeen heti syntymäkuukaudesta alkaen, jos lapsi on siis syntynyt ennen tt-hakemuksen jättämistä.
t. sossu
Mutta eikö tosiaan esim. lapsilisän kanssa ole niin että se tulee vasta syntymäkuukauden seuraavasta kuukaudesta eli lapsi joka syntyy kuukauden 1. päivä ei saa siltä kuulta mitään vaan vasta seuraavan kuun tuen (joka tulee kuukauden loppupuolella aina n. 26 päivä) mutta lapsi joka syntyy viim. päivä saa myöskin samaan aikaan lapsilisän eli eka päivä syntynyt on lähes kaksi kuukautta ilman tukea ja toinen saa sen 26 päivää syntymän jälkeen. Lapsilisä voi olla merkittäväkin summa esim. jos kysessä yksinhuoltaja ja vaikka 3. lapsi niin lapsilisä on n. 180€ yksinhuoltajakorotuksen kanssa tälle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 19:07"]
Tuli pahamieli tästä jotenkin.. :/
[/quote]
Komppi, mutta tämä taitaa olla niitä tapauksia että lapsi tuo leivän pöytään.
[/quote]
Ei kai kukaan oikeasti luule, että toimeentulotuella voi rikastua?? Sääliksi käy tuollaisiakin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 19:07"] Tuli pahamieli tästä jotenkin.. :/ [/quote] Komppi, mutta tämä taitaa olla niitä tapauksia että lapsi tuo leivän pöytään. [/quote] Ei kai kukaan oikeasti luule, että toimeentulotuella voi rikastua?? Sääliksi käy tuollaisiakin.
[/quote]
Ei toimeentulotuella voi rikastua ja niukkaa se on toimeentulotuella eläminen. Tiedän kokemuksesta, mutta sen myös tiedän että joissain tapauksissa toimeentulotuella elävän taloudellinen tilanne voi jonkin verran parantua lapsen syntymän myötä. No, miksi ihmeessä, no siksi että vaikka toimeentulotuella elävälle lisääntyy siis lapsen syntymän myötä menot jotka johtuvat lapsesta mutta tulot eivät pienene vaan suurenevat toimeentulotuen perusosan määrällä joka on tarkoitettu sille uudelle lapselle. Summahan vaihtelee sen mukaan monesko lapsi on mutta se on n. 300€.
No kuluttaako se vauva tuon 300€ lisää joka kuukausi? Vastaus voi olla kyllä ja ei. Kaikki riippuu paljon siihen vauvaan pistää rahaa mutta väittäisin että moni elättää vauvansa vähemmälläkin jos esim. kaiken ostaa käytettynä joten voisi ajatella että tuosta summasta voisi jäädä tavallaan vaikka 50€/kk yli joka menee sitten vanhempien tai muiden perheenjäsenten hyväksi. (lisäksi muuten toimeentulotuen asiakkaat saavat ne välttämättömimmät isot hankinnat kuten vaunut ja pinnasängyn sossulta eikä niihin tarvitse pistää rahaa jos kelpaa se mitä saa)
Jos ajatellaan palkansaaja perhettä niin uusi lapsi aina kaventaa elintasoa jo sen takia että lisää rahaa perheeseen ei tule kun lapsilisän verran eli n. 100€ mutta tulot vähenevät aina usealla sadalla koska toinen joutuu jäämään kotiin ja ei sen työssäkäyvänkään palkka mitenkään lisäänny uuden perheenjäsenen syntymän myötä. Ja vaikka ne tulot eivät vähenisi monella sadalla niin kuitenkin lisää sitä rahaa tulee vain 100€ lapsilisän verran kun taas vertaa tt. tuella elävälle tulee n. 300€ lisää.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 22:24"]
[/quote]
Miten niin naurettava summa? Kyllä se vastasyntyneestäkin on noin 300 euroa. Aika paljon minusta siihen nähden kuinka vähän vauva kuluttaa.
[/quote]
80€ olen saanut kerran sen jalkeen kun vauva syntyi. Minun tulot oli silloin 2200kk ja puoliso työtön 650. Perheen kuuluu 2 aikuista, vauva, ja 13v lapsi. Myös puolison 2kpl lapset asuvat meillä 14päivä kuussa, virallinen sopimus. Ei saatu sentiakaan tukea. Ja vaikka minun tulot sitten putosivat minä sain 1200 € äitiysrahaa per kk niin en saanut edes mitään mistään.
Nyt mennään 600 kelan tuki ja 650 puoliso, katsotaan saanko mitään.
Sen saa takautuvasti seuraavassa tai voit hakea lapsen perusosan heti syntymäpäivänä. Perusosaa saa syntymäpäivästä laskien, ei koko kuukaudelta.
Ja täytyy vielä lisätä että mieluummin sitä toimeentulotukea niille lapsiperheille. Anteeksi jos jotakuta loukkaa mutta harmittaa että on lapsiperheitä jotka joutuvat anomaan että voisivat saada toimeentulotukea kun sitten tällaisia laitapuolen kulkijoita hyysätään vähän liian heppoisesti :(