Laskin teille, millä palkalla kahden lapsen yksinhuoltajan ei Helsingissä kannata enää työskennellä.
Laskin teille myös muita vaihtoehtoja. Lapset 10-17 vuotiaita. Vuokra 960e/kk (joo voi olla ettei sillä summalla pysty asumaan, mutta se on maksimisumma mikä asumistuessa huomioidaan).
Toimeentulotuella:
YH 574,63
10-17v 352,84
10-17v 377,64
Vuokra 960,00
Sähkö 50,00
Kotivak. 10,00
Vuokra, sähkö ja kotivakuutus maksettuna -1020,00
YHT: 1305,11e (käteen jäävä osuus kun vuokra, sähkö ja kotivakuutus hoidettu)
Minimipalkalla:
Yh palkka käteen 955e
Lapsilisä 104,84e + 94,88
yh-kor 63,3 + 63,3
elatusmaksut 167,35 + 167,35
Asumistuki 768,00
Vuokra -960,00
Sähkö -50,00
Kotivakuutus -10,00
Työmatkakulut -60,00
YHT: 1304,02e (käteen jäävä osuus kun vuokra, sähkö ja kotivakuutus hoidettu)
Eli ns. normaalilla veroprosentilla + eläkevakuutus+työttömyysvakuutusmaksulla bruton pitäisi olla jonkin verran alle 1100 e/kk, jotta kannattaa siirtyä toimeentulotuelle (sillain hetken rahatilanteen kannalta ajateltuna).
Bruttopalkka 2250 e/kk:
Yh palkka käteen 1810,00
yh-kor 63,3 + 63,3
Asumistuki 400,00 e
Vuokra- 960
Sähkö -50
Kotivakuutus -10
Työmatkakulut -60
YHT: 1791,02e (käteen jäävä osuus kun vuokra, sähkö ja kotivakuutus hoidettu)
Bruttopalkka 3400 e/kk:
Yh palkka käteen 2463,00
yh-kor 63,3 + 63,3
Asumistuki 0,00 e
Vuokra- 960
Sähkö -50
Kotivakuutus -10
Työmatkakulut -60
YHT: 2044,02e (käteen jäävä osuus kun vuokra, sähkö ja kotivakuutus hoidettu)
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun lapset kasvavat ja cv:ssa on viisitoistavuotta pitkä tyhjyys.
Pitkäaikaistyöttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuten mainittu, tämä laskelma oli "hetken rahatilanteen kannalta". Aika ankea on hetki, kun lapsista toinen tai molemmat tulevat täysi-ikäisiksi, asuvat vielä kotona ja opiskelevat. Ja aika moni muukin hetki. -ap-
Kiitos paljon!
Laskisitko vielä yhden lapsen perheessä, kiitos :)
Tämä avasi silmäni.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon!
Tämä avasi silmäni.
Voin mä joskus illemmalla, ottaa vähän aikaa! Mun mielestä nää on mielenkiintoisia. Jos ei olis, tuskin olisin laskeskellut :D -ap-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon!
Tämä avasi silmäni.
Voin mä joskus illemmalla, ottaa vähän aikaa! Mun mielestä nää on mielenkiintoisia. Jos ei olis, tuskin olisin laskeskellut :D -ap-
Kiitos :) Tallennan tämän sivun.
Minä kyllä sain Kelan laskurista asumistuen määräksi vielä 114,14 euroa bruttotuloilla 3400€/kk.
1 aikuinen, 2 lasta, vuokra 960 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ja jokainen voi miettiä subjektiivisesti, miten paljon pitää työstä ansaita ekstraa, että VIITSII tehdä töitä - minusta sen erotuksen on oltava jotain tonnin luokkaa, että viitsii olla 40h/viikko duunissa, varsinkaan ei kovin mieluisassa duunissa.
Ainakin mulle on arvokasta, että saan elättää itseni itse enkä loisi muiden rahoilla - jos siis jokseenkin järkeviä töitä on tarjolla. On tietysti hienoa, jos palkasta jää kulujen jälkeen käteen enemmän kuin tuista, mutta ei se mulle ole lainkaan pakollista.
Itse saan töistä 1220€
Toimeentulotukeni on 1104€.
Teen töitä 100€ kuukausi LOL
Vierailija kirjoitti:
Itse saan töistä 1220€
Yrittäkää nyt muistaa, että työstä kertyy eläkettä!
Laskin 4 vuotta sitten samoja asioita, joskin yh + 1 lapsi, Hki vuokra-asuminen.
Minun ei olisi kannattanut ottaa työtä alle 3000 eur bruttopalkalla. Bonuksena työttömyydessä silloin olisi ollut se, että lapsi olisi nähnyt äitiään enemmän kuin 2,5-3 h päivässä ja päässyt kesälomallekin.
Pas..a yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan töistä 1220€
Karttuu aika vähän ja eläkeikä nousee koko ajan. Eläkeikäisenäkin voi jatkaa toimeentulotuella. Kun saa toimeentulotukea edes vähän, melkein kaikki elämisen kustannukset, lääkkeet ja silmälasit kustannetaan.
Muuten hyvä mut yh palkka vähän tyhmä sanonta, kun sama se on onko yh tai ei. Vai tuleeks jossain vielä palkan päälle yh palkka lisäys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan töistä 1220€
Karttuu aika vähän ja eläkeikä nousee koko ajan. Eläkeikäisenäkin voi jatkaa toimeentulotuella. Kun saa toimeentulotukea edes vähän, melkein kaikki elämisen kustannukset, lääkkeet ja silmälasit kustannetaan.
Luotatko siihen, että Suomi on hyvinvointivaltio vielä silloin kun pääset eläkkeelle? Minä en luota. Pidän aika todennäköisenä, että minimieläke ja muut mahdolliset tuet on täysin riittämättömät silloin kun jään eläkkeelle.
En tiiä millä minimillä olet matalapalkkan laskenut esim. Siivojan tuntiliksa on 10,54 ylöspäin ja Helsingissä lasketaan kalleus luokka 2.
Laske uudestaan.
No joo, 2200 palkalla pääsee jo usean satasen voitolle. Ei niin huono, kun monilla saattas olla käsitys, että yksinhuoltajana ei kannata köydä töissä pienellä palkalla ollenkaan. 2200 on aika pieni palkka kokoaikatöistä.
Ap voisi ajan kuluksi laittaa laskelman, jossa toinen vanhempi 2200€ brutto, toinen 700€ brutto työmarkkinatuki, 4 lasta ja vuokra 1300€, verrattuna kummankin vanhemman tulot 2x työmarkkinatuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan töistä 1220€
Luuletteko että minkään maan talous kestää maksella kaikenlaisten afrikkalaisten eläkkeet ja toimeentulotuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan töistä 1220€
Luuletteko että minkään maan talous kestää maksella kaikenlaisten afrikkalaisten eläkkeet ja toimeentulotuet.
Tätähän ei ihmiset ymmärrä, että kun maksajat vähenee niin ei ole enää varaa. Vielä pystyttäisi omat maksamaan, mutta ei koko maailman kansalaisten tukia.
Vierailija kirjoitti:
Laskin 4 vuotta sitten samoja asioita, joskin yh + 1 lapsi, Hki vuokra-asuminen.
Minun ei olisi kannattanut ottaa työtä alle 3000 eur bruttopalkalla. Bonuksena työttömyydessä silloin olisi ollut se, että lapsi olisi nähnyt äitiään enemmän kuin 2,5-3 h päivässä ja päässyt kesälomallekin.
Pas..a yhteiskunta.
Laskit sitten aika rankassti väärin. ap:n laskelmat vaikuttavat olevan ok, ja niistä näkee että jo 2250e/kk bruttopalkastta jää käteen monta satasta enemmän kuyin toimeentuesta, vaikka olisi kaksi lasta. Yhdellä lapsella ero on suurempi: toimeentulotuesta menee 352 pois, kun taas palkan ohella saatavista tuista menee 269 pois ( lapsilisästä 104 ja asumistuesta 165 )