Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi jeesus... Osatte te kaikki liikennesääntöt

Vierailija
25.10.2014 |

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201410220080418_v0.shtml

Ihan selvästi pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu ja kuvittelee kouluttavansa autoilijaa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kävelijänä suojatiellä tulee mieleen , että onpas paljon ilman ajokorttia ajavia autoilijoita.

Pyöräilijän säännöt on oikeasti tehty liian vaikeiksi 99% noudattaa. 

Säännön pitäisi mennä, että pyöräilijä väistää aina kävelijää ja autoilija aina pyöräilijää ja kavelijää.

Vierailija
2/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla muuten uskaltais liikkua!

Lisäksi oltava koko ajan valppaana, jos itse tai joku muu mokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijä tulee liian nopeasti esim suojatien yli, mikäli ajaa pyörällä. Tämä vaarantaa pyöräilijän turvallisuutta.

Vierailija
4/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:25"]Ainakin kävelijänä suojatiellä tulee mieleen , että onpas paljon ilman ajokorttia ajavia autoilijoita.

Säännön pitäisi mennä, että pyöräilijä väistää aina kävelijää ja autoilija aina pyöräilijää ja kavelijää.
[/quote]

Ei voi mennä näin, koska pyöräilijät menevät niin kovaa. Tuo antaa pyöräilijälle mahdollisuuden suhahtaa puskan takaa jonkun taajaman päätien yli suojatielle niin, ettei autoilija mitenkään ehdi reagoida.

Vierailija
5/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikein toimi, että autoilija väistää aina pyöräilijää, kun pyöräilijät tulevat täysillä jostain nurkan takaa. Tosin 80 % pyöräilijöistä luulee, että auton pitää väistää, ainakin jos he menevät ajamaan suojatielle. Minusta pyöräilijän liikennensäännöt eivät ole monimutkaiset, mutta koska monen mielestä ovat, se pitäisi olla niin, että autoilijoille ja pyöräilijöille on samat säännöt. Vielä 70-luvulla maalla, kun ei ollut mitään pyöräteitä, olikin näin, eikä se ollut mikään ongelma. Pyöräiljöiden käytös ja oikeus pitää kiinni oikeuksista, joita ei ole, on hurjistunut vasta viimeisen 20 vuoden aikana. Täällä Vaasassa tulee päivittäin vastaan niitäkin, jotka eivät tiedä edes sitä, että pyöräkaistalla tai yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä ajetaan oikealla puolella. Yksi mummo alkoi mulle huutaa, kun en väistänyt väärälle puolelle. Huusin takaisin, että opettele liikennesäännöt, joista yksi on se, että pyöräillessä noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä. 

Vierailija
6/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:25"]

Ainakin kävelijänä suojatiellä tulee mieleen , että onpas paljon ilman ajokorttia ajavia autoilijoita.

[/quote] Ei liikennesäännöt ole vaikeita, osa ihmisistä on vain tyhmiä ja suuri osa piittamattomia.

Vierailija
7/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyöräilen aina suojatien yli. Mutta kyllä mä väistän autoja. Paitsi jos niillä on kolmio tai stop-merkki.

Vierailija
8/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:45"]

Ei liikennesäännöt ole vaikeita, osa ihmisistä on vain tyhmiä ja suuri osa piittamattomia.

[/quote]

Amen. Jos ei noita paria yksinkertaista sääntöä kykene sisäistämään, kannattaa harkita holhoojan hankkimista. 

Vierailija
9/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:45"]

Ei liikennesäännöt ole vaikeita, osa ihmisistä on vain tyhmiä ja suuri osa piittamattomia.

[/quote]

Katsokaapa autoihin sisään niin 80% puhuu puhelimeen tai tekstaa.

Tulisipa ne robottiautot niin ainakin joku seuraisi kevyttä liikennettä.

Amen. Jos ei noita paria yksinkertaista sääntöä kykene sisäistämään, kannattaa harkita holhoojan hankkimista. 

[/quote]

Vierailija
10/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on järkkyä, miten noissa kommenteissa toiset jankkaavat ja jankkavat, että pyöräilijä on oikeassa, vaikka siellä tosi moni on laittanut suorana kopioina ne oikeat säännöt. Ei sitli mene jakeluun koska "minun mielestäni...", eli mielipiteet menevät monella lakitekstin ohi. Saa kyllä pelätä noita pyöräilijöitä eniten. Itse noudatan sekä autoilijana että pyöräilijänä liikennesääntöjä niin hyvin kuin osaan, ja jos joku asia on ollut, että olen luullut väärin, korjaan käytöstäni, jos joku näyttää lakitekstin enkä ala jankata "minun mielestäni.." En ole täydellinen, vaikka ajokortin molemmat osat olenkin saanut puhtaalla pelillä, eli nolla virhettä kummassakaan ja ajokortti ollut aika kauan ilman mitään rikkomuksia; tuhansien kilometrin ajokokemus. Silti en väitä olevani "puhdas" ja tietäväni kaikkea oikein.  

Vierailija
11/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:25"]

[/quote]

Aika moni autoilija ei noteeraa mitenkään kevyttä liikennettä, vaan ajaa niin kuin sitä ei olisi olemassa. Tämä on kevyelle liikenteelle erittäin vaarallista, sillä aina käy huonosti kun auto tulee päälle.

Mutta kyllä pyöräilijät ovat kaikken liikennekurittomin porukka. Ja tämä oli tietysti karkea yleistys, tietysti on pyöräilijöitä jotka noudattaa sääntöjä pilkuntarkasti.

Vierailija
12/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin 12.  Jotkut väittävät,että autoilijat. Mutta kun kävelen tai pyöräilen vilkkaahkon 3 km työmatkani, montakin kertaa sattuu, ettei tule yhtään vastoin sääntöjä ajavaa autoa. Sen sijaan liikennesääntöjä noudattamattomia pyöräilijöitä on joka ikinen aamu ja ilta useampia. Oma matkani on helppo, on vain pari risteystä ylitettävänä ja pieni pala matkaa muun liikenteen seassa, kun pyörätietä ei ole työpaikalle perille saakka. Ylitän yhden risteyksen, missä autoilijalla on kolmio, ja siinä kyllä 95 % autoiljoista antaa tietä.

Paljon autolijat myös antoivat tietä entisellä työmatkallani, jossa risteyksiä oli enemmänkin, vaikka minulla oli väistämisvelvollisuus, eli juuri tuossa pyörätien jatke kohdassa todella moni pysähtyi vaikka tasa-arvoisia risteyksiä oli monta. Sen sijaan monet kerrat näki, kuinka siellä ajettiin suoraan pyörällä koko matka edes katsomatta sivulle. Ehkä pahin tapaus on ollut, että murrosikäisen näköinen tyttö ajoi jalkakäytävällä toisella puolella, missä ei ollut pyörätietä, kun tien toisella puolella oli. Tuo tyttö räpläsi kännykkäänsä, ei katsonut sen enempää eteensä vaan ajoi suojatielle täysin suoraan. kuin sivuille ja autoilija oli siinä valppaana. 

Pari kertaa on ollut niinkin, että kääntyvä autolija on ajanut pyöräilijän päälle, tämä ei ole työmatkallani, mutta muuten käyttämälläni reitillä. Kerran satuin paikalle kun tapaus oli jo ollut ja kuulin ja näin poliisin selittävän lapun kanssa autoilijalle sääntöjä, juuri tästä, että kääntyvä autoilija väistää. Kyseisessä risteyksessä on valot ja ne palavat oikealle kääntyvälle autolijalle ja pyörätien käyttäjille samaan aikaan. Se on tosi paha risteys, jossa itsekin aina katson taakseni, ennen kuin ylitän sen, koska olen nähnyt kääntyvien autojen usein ajavan tosi kovaa. Siinä ei autoilijat selvästikään tajua, että pyörätien ylittäjillä on myös vihreät. Kyllä sen näkee, jos tajuaa katsoa. 

Vierailija
13/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun lapsillekin opetetaan ne väärät säännöt... Tai opetetaanko mitään, en tiedä. Lasteni kavereissa on niitä, joiden vanhemmat eivät ole koskaan käyneet pyöräilemässä lastensa kanssa eivätkä siis opettaneet ajamaan oikealla puolen kevyen liikenteen väylällä tai taluttamaan suojatien yli. Jos minä näkisin tai kuulisin joltain lapseni koheltaneen pyörällä ja esim. polkeneen suojatiellä (en tarkoita pyörätien jatketta, vaikka ole heille kyllä opettanut että siinäkin on turvallisinta taluttaa, koska silloin autoilijankin pitäisi väistää), laittaisin pyörän jäähylle viikoksi. Se opettaa. Minä olen ainakin viestittänyt tuttaville jos olen nähnyt heidän lapsensa koheltavan pyörällä, en tiedä sitten ovatko tehneet mitään.

Lapsen opettaminen pyöräilemään turvallisesti on tärkeä henkivakuutus ja osa lapsen kasvattamista tähän yhteiskuntaan.

Vierailija
14/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilijät eivät todellakaan noudata sääntöjä ja itsellä on tullut todella kiire monesti jarruttaa.. Valitettavasti pyöräilijät eivät taida oppia ennenkuin käy kalpaten. Auto vs. pyörä niin kumpikohan häviää, jos ei auto kerkeänkään jarruttaa. Surullista että pyöräilijät eivät tätä ymmärrä ja jos jäävät alle niin se on heidän vikansa (ellei siis ole etuoikeutta tms.).

Vierailija
15/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:20"]

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201410220080418_v0.shtml

Ihan selvästi pyöräilijä luulee olevansa etuajo-oikeutettu ja kuvittelee kouluttavansa autoilijaa.

[/quote]

juntti pyöräilijä.... ei tajua säännöistä mitään. 

logiikkakin on ihan helppo oikeastaan noissa säännöissä.   

1. kävelijöillä on oikeus mennä ennen autoja, koska autoilijat ehtivät reagoida kävelijöihin. 

2. pyöräilijöillä ei ole etuajoaoikeutta yleensä, koska voivat tulla puskasta, kulman takaa jne... autoilijan ei voi olettaa ehtivän reagoida pyöräilijään.  

säännöt perustuvat näihin periaatteisiin.   

helppoa.  

Vierailija
16/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräillessä ajoradalla tasa-arvoiseen risteykseen autot eivät anna tilaa oikealta tulevalle pyöräilijälle niin miksi pyöräilijän odotetaan noudattavan aina sääntöjä? 

Vierailija
17/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:42"]Paljon autolijat myös antoivat tietä entisellä työmatkallani, jossa risteyksiä oli enemmänkin, vaikka minulla oli väistämisvelvollisuus, eli juuri tuossa pyörätien jatke kohdassa todella moni pysähtyi vaikka tasa-arvoisia risteyksiä oli monta.

[/quote]

Sääntöjen osaamattomuus on ongelma ylippäätään liikenteessä. Oikeuksistaan luopuminen on myös suuri liikenteen haitta. Ei ole mitenkään harvinaista että jalankulkija jää odottamaan että autot menee ensin ja kun joku auto sitten pysähtyykin suojatien eteen, niin aina se jalankulkija ei silti meinaa lähteä ylittämään tietä. Lapsille myös opetetaan että ei saa mennä suojatien yli ennen kuin autoja ei näy kummassakaan suunnasssa. Samoin tuossa videon tapaisessa käy usein niin että autoilijat antaa "kohteliaasti" tietä pyöräilijälle. Tällainen säännöistä piittamattomuus ja myös oikeuksista luopuminen sotkee liikennettä.

Vierailija
18/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:54"]

Pyöräillessä ajoradalla tasa-arvoiseen risteykseen autot eivät anna tilaa oikealta tulevalle pyöräilijälle niin miksi pyöräilijän odotetaan noudattavan aina sääntöjä? 

[/quote]

Tuosta tulee kehäpäätelmä että paskaakos sitä säännöistä, ajetaan kaikki miten sattuu.

Riittää että jokainen noudattaa itse omiia västämisvelvollisuuksiaa, mitään muuta ei tarvi tehdä, eikä miettiä mitä muut tekee. Paitsi tietenkin että kolarit pitää aina pyrkiä viimeiseen asti välttämään, on sitten oikeassa tai väärässä.

Vierailija
19/19 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen autolla työmatkani takia paljon. Pikkukaupungista pääkaupunkiseudulle. Ja kovin on erilaista näissä paikoissa pyöräilijöiden ja kävelijöiden käytös. Esim. Espoossa on paljon helpompi ajaa, kun tietää, että pyöräilijät eivät noin vain rynni eteen. Minusta tuntuu, että ovat siellä oppineet, että jos itse ei varo, niin käy erittäin todennäköisesti huonosti, sama juttu kävelijöillä.

Mutta sitten mun kotipaikkakunnalla, siinä pienessä tuppukylässä. Master of the universe on vähän vanhemmat miehet kävelyllä. Ilmeisest siinä iässä on vaikea saada jalat pysähtymään. Hyppäävät ihan saman tien suojatielle, katsomatta yhtään ympärille. Ei siinä mitään, mutta, kun olet itse ajamassa ihan juuri tuon suojatien yli, niin nämä papat kun päättää ylittää tien, niin käännytään nopeasti ja saman tien yli. Sitten tosi paha mulkaisu kun autoilija vetää jarrut pohjaan. Eli ovat ihan tietoisia, että auto tulee, mutta kun on suojatie, niin sinne voi tehdä äkkiloikan.

Jotenkin vaan itse pysähtyisin ensin ja jos huomaisin että kas joku auto on tosi lähellä jo, niin antaisin sen mennä, sitten vasta yli. Jalat pysähtyvät kuitenkin nopeammin kuin auto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi