Käytetyt sohvat ja LUTEET!
Miten uskallatte ostaa käytettyjä sohvia, nojatuoleja, sänkyjä? Suomessa luteet lisääntyneet valtavasti ja helposti matkustavat sohvan sisällä uuteen kotiin. Niistä on todella vaikea päästä eroon. Kaveri ei edes tienny mikä lude on! Tiedätkö sinä??
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:55"]
Meillä ei luteita ole ollut. Luteet ovat varmasti ikävä riesa ja itsekään en varmaan enää ostaisi käytettyä sohvaa/sänkyä niiden pelossa vaikka aiemmin olenkin hankkinut (niin pitkä aika sitten, että olisi varmasti tiedossa jos meille olisi niistä luteita päätynyt!) käytettyinä noita kumpiakin ja ovat meillä hyvin palvelleet.
Silti musta tuntuu, että näissä kommentoissa on vähän hysteriaakin. Kai se nyt kuitenkin tepsii jos esim. kirppisvaatteet pesee heti 90 tai 60 asteen ohjelmassa vai oletteko sitä mieltä, että luteet jäävät eloon tästä huolimatta. Itse ostan paljon kirppiksiltä ja villat pakastan, muut vaatteet olen pessyt kuumassa.
[/quote]
Luteet ja munat kuolevat kymmenessä tunnissa +55 °C.
Mitämitämitä? Miksi tällaisista asioista ei puhuta?? Apua enhän mä uskalla enää edes matkustaa! Mä oon pelännyt että hotellin lakanoista saa syyhypunkin mutta se taitaakin olla pieni paha luoteisosan verrattuna..
Nostetaan, hyvä lisätä ihmisten tietoisuutta sillä monet suuntaavat kirppiksille tänäänkin....
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:56"]
Mitämitämitä? Miksi tällaisista asioista ei puhuta?? Apua enhän mä uskalla enää edes matkustaa! Mä oon pelännyt että hotellin lakanoista saa syyhypunkin mutta se taitaakin olla pieni paha luoteisosan verrattuna..
[/quote]
Ei kai syyhypunkki nyt tekstiileiden välityksellä tartu vaan vaatii ihokontaktin? Mutta itse asiaan: nykyihmisten tietoisuus luteista on kyllä järkyttävän huonoa. Ystäväni toi vuosi sitten Aasiassa matkailun jälkeen kotiinsa tuliaisina lutikoita ja siitä lähtien olen ollut jopa vähän liiankin hysteerinen asian suhteen. En paljon matkustele, mutta ne kerrat kun sitä teen syynään kyllä hotellihuoneen sängyt todella tarkkaan ja pidän kaikki tavarat aina matkalaukussa ja matkalaukun kiinni, kaukana sängystä. Kotiin tullessa matkalaukku heti ensimmäisenä saunaan. Jos kaikki matkustelevat ihmiset edes vähän viitsisivät katsoa missä nukkuvat, auttaisi se jo paljon. Eniten ajatuksena vituttaa kyllä se, että kerrostalossa joku ostaa käytetyn huonekalun ja siitä ne sitten kivasti leviääkin koko kerrostalon riesaksi. Toinen iso ongelma on se, että taloyhtiö/isännöintifirma ainakin kerrostaloissa yrittää mennä sieltä mistä aita on matalin ja myrkyttää vain sen asunnon missä lutikoita on havaittu. Ne paskiaiset kun leviää hetkessä koko taloon ja palaa kyllä hetkessä sinne myrkytettyynkin asuntoon. Myös asenteiden muutosta kaivataan: kamala syyllistäminen voi johtaa siihen, ettei ludehavainnon tehnyt asukas esim kerrostalossa uskalla ilmoittaa havainnoistaan. Lisäksi luteiden "tuhoamien" huonekalujen korvaus pitäisi kyllä sisältyä kotivakuutukseen...
Sama juttu. Ekana hotellissa (Suomessakin) tutkin patjat ja tauluntaustat yms. En onneksi ole vielä törmännyt vaikka kyllä suomen hotelleissakin niitä on. Tieto lisää tuskaa, ei voi mitään. Mutta samaa ihmettelen, että tosi huonosti näistä tiedetään. No en itsekään tienny nuorempana näistä mitään.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:55"]
Meillä ei luteita ole ollut. Luteet ovat varmasti ikävä riesa ja itsekään en varmaan enää ostaisi käytettyä sohvaa/sänkyä niiden pelossa vaikka aiemmin olenkin hankkinut (niin pitkä aika sitten, että olisi varmasti tiedossa jos meille olisi niistä luteita päätynyt!) käytettyinä noita kumpiakin ja ovat meillä hyvin palvelleet.
Silti musta tuntuu, että näissä kommentoissa on vähän hysteriaakin. Kai se nyt kuitenkin tepsii jos esim. kirppisvaatteet pesee heti 90 tai 60 asteen ohjelmassa vai oletteko sitä mieltä, että luteet jäävät eloon tästä huolimatta. Itse ostan paljon kirppiksiltä ja villat pakastan, muut vaatteet olen pessyt kuumassa.
[/quote]
Tepsiihän se, mutta siinä välissä kun olet laittamassa niitä sinne koneeseen/pakasteeseen voi sieltä karata niitä luteita eli ne pitäisi puhdistaa ennenkuin tuot niitä kotiin ja omissa vaatteissa voi tuoda luteita kotiin esim. kirpparilta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:40"]
Luteentappajapussi:
http://www.hs.fi/tiede/a1404961774837
[/quote]
Tuo vaikuttaa oikeasti toimivalta keinolta! Yrityksen nettisivuilta en löytänyt tietoa hinnastosta. Voisi veikata, että on kuitenkin tyyriimpää kuin normi myrkyttely? Voi siis jäädä sen takia isännöitsijältä käyttämättä... Toisaalta esim. vuokra-asukkaalle edullisempi kun huonekaluja ei tarvitse hävittää. Mitenköhän toi sitten käytännössä toimii, pitääkö huoneistossa olleet tekstiilit kuitenkin normisti pestä 60 asteessa vai pureeko lämpökäsittely niihinkin? Jos siis kuumennetaan vaikka 30 neliöinen yksiö. Aloin nimittäin miettimään että jos omasta yksiöstä vaikka löytyisi joku kaunis päivä lutikoita, niin mitä helvettiä siinä tekisi :D Saunaa ei ole eli tekstiileiden saunottaminen ei onnistu, pakastin on naurettavan pieni eikä nykyaikana kovinkaan moni vaate kestä 60 asteen pesua... Huhhuh, toivottavasti ei ikinä joudu noiden kanssa asustelemaan.
Joskus aiemmin olisin voinut ostaakin käytetyn sohvan, nykyään en. Todella harmi, koska muuten olisi niin kiva voida kierrättää myös huonekaluja. Luotettavalta ja varmasti varovaiselta tuttavalta voisin kyllä edelleen ostaa sohvan.
Vaatteita ostan edelleen kirppareilta, mutta pesen tai pakastan ne heti. Tähänkin heräsin vasta kun turkiskuoriaiset iskivät varmaan jostain kirpparivaatteesta.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:05"]
Joskus aiemmin olisin voinut ostaakin käytetyn sohvan, nykyään en. Todella harmi, koska muuten olisi niin kiva voida kierrättää myös huonekaluja. Luotettavalta ja varmasti varovaiselta tuttavalta voisin kyllä edelleen ostaa sohvan.
Vaatteita ostan edelleen kirppareilta, mutta pesen tai pakastan ne heti. Tähänkin heräsin vasta kun turkiskuoriaiset iskivät varmaan jostain kirpparivaatteesta.
[/quote]
Meillä myös turkiskuoriaisia enkä yhtään keksi, mistä ne yhtäkkiä ovat ilmestyneet :/ En harrasta kirpputoreja enkä ole ostanut mitään muutakaan käytettyä, ollaan asuttu nykyisessä asunnossa 1,5v. Ensimmäiset turkiskuoriaisen toukat havaitsin pari kuukautta sitten. Siivottiin koko kämppä lattiasta kattoon ja pestiin suurin osa tekstiileistä. Baygonilla suihkutettiin kaikki lattialistat sekä vaatekaappi. Edelleen niitä jostain tulee, päivittäin löytyy pari elävää toukkaa lattialistojen läheisyydestä. Voikohan tulla jostain muusta asunnosta? Ärsyttävää, siivoan tosi paljon ja ollaan muutenkin tosi siististi eletty, mutta eipä kai noi ötökät paljon katso mihin kotiin tulee. Tosin turkkarit kai enemmän viihtyy pölyisissä ja likaisissa paikoissa? Tämän myötä kyllä heräsin siihen, että jos noikin on tosta noin vaan meidän kotiin marssinut niin tuleekohan seuraavaksi näitä luteita :/ Argh, helkkarin ötökät... ja kun myrkyt ei enää tehoa.
juu, en osta käytettyä sohvaa. Tuttava laittoi hometalostaan sohvan kierrätykseen. Sellaistakin tapahtuu.
Minäkin tiedän.
Köyhällä ei ole aina varaa valita.
Meillä on metallijalkainen sohvakalusto.
Voi itku, mä en tuota tullut edes ajatelleeksi kun tein tänään kauppoja käytetystä sohvasta... Aargh.
Luteiden torjunta
Luteiden torjunnassa kaiken lähtökohtana on yleinen siisteys. Jos luteita havaitaan tulee kaikki lakanat, patjat, verhoillut huonekalut ym tekstiilit puhdistaa. Puhdistettavat tavarat tulee viedä ulos pakkaseen, jossa aikuiset luteet kuolevat kahdessa tunnissa -17 °C ja yhdessä tunnissa -18 °C. Kaksi tuntia -15 °C tuhoaa suurimman osan luteen munista. Vaihtoehtoisesti luteet voi hävittää lämpökäsittelyllä. Luteet ja munat kuolevat kymmenessä tunnissa +55 °C. Huoneisto sekä huonekalut tulee imuroida huolellisesti ja imurin pussi hävittää välittömästi. Luteiden olinpaikkoihin sumutetaan torjunta-ainetta.
Koska luteet selviävät pitkiäkin aikoja ilman ravintoa ja voivat siten piileskellä asumuksissa huolellisesta hävittämisestä huolimatta, on niistä eroon pääseminen kuitenkin kotikonstein erittäin vaikeaa ja yleensä jopa täysin mahdotonta. Siksi luteiden torjunta kannattaa antaa suosiolla ammattilaisen hoidettavaksi joka suorittaa tarvittaessa myrkytyksen samalla kertaa koko taloyhtiössä ongelman leviämisen estämiseksi.
http://tuholaiset.com/luteet/