Luottotietojen selvittäminen
Saako kuka tahansa halutessaan selvitettyä kenen tahansa luottotiedot jos tietää ko. henkilön sotun? Ja jos saa, niin saako tämä kyselyn kohteena ollut henkilö selville ketkä/kuka on selvittänyt hänen luottotietojaan?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (19)
Ei muuten saa ilman hyvää syytä. Esim asunnon vuokraus. Jos noin vaan meet stalkkailemaan niin se on rikos.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:03"]Eli saako vaiko eikö? o.O
Ap
[/quote]
Ei saa. Pystyt hakemaan ne kyllä mutta se on rikos ja se jonka tietoja olet katsellut, voi tehdä rikosilmoituksen.
omatieto.fi
kuka tahansa voi katsoa
Mistä revitte jonkun rikoksen? Ap:lle sanoisin että saa katsella ja älä usko näitä joilla on ilmeisesti jotain salattavaa, ei ole rikollista :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:06"]omatieto.fi
kuka tahansa voi katsoa
[/quote]
niin, omansa. Muiden tietojen katseluun vaaditaan järkevä syy. (Esim. asunnon vuokraus) muuten se on rikos.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:06"]Mistä revitte jonkun rikoksen? Ap:lle sanoisin että saa katsella ja älä usko näitä joilla on ilmeisesti jotain salattavaa, ei ole rikollista :)
[/quote]
http://www.luottokortti.org/luottotietojen-tarkistus.html sieltä löytyy se miksi se on rikos.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:06"]omatieto.fi kuka tahansa voi katsoa [/quote] niin, omansa. Muiden tietojen katseluun vaaditaan järkevä syy. (Esim. asunnon vuokraus) muuten se on rikos.
[/quote]
Näin minäkin olettaisin, eihän esim toisen rikosrekisteriäkään saa selvitettyä kun pätevästä syystä, esim menossa töihin lastentarhaan. Ja sittenkin sen tiedon saa ainoastaan esimies, ei sitä saa tiedusteltua kuka tahansa uudella työpaikalla. Luulisi tämän luottotietojen tarkistamisen kuuluvan samaan, kuitenkin henkilökohtaisesta tiedosta kyse. Mutta varma tästä en ole. Pahoittelut epäselvästä tekstistä. Kamala kiire ja nopsa vastaus :)
Ei saa kysyä, ILMAN LUPAA. Myös pankki, vuokranantaja tms, joka tarvitsee oikeasti tiedon luottotiedoistasi, ilmoittaa etukäteen, että aikovat kysyä. Minulta on pari kertaa pankissa kysytty lupa tietojen hakemiseen....kai se on joku muodollisuus muka kysyä, vaikka lainaahan ei heruisi, jollei anna siihen lupaa :)
Ja jokainen henkilöä saa selville, esim. yllämainitusta osoitteesta omat luottotietonsa ja sieltä myös näkyy, ketkä niitä ovat kyselleet ja koska. Eli jos salaa sen tekisit, kiinni on helppo jäädä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:06"]Mistä revitte jonkun rikoksen? Ap:lle sanoisin että saa katsella ja älä usko näitä joilla on ilmeisesti jotain salattavaa, ei ole rikollista :) [/quote] http://www.luottokortti.org/luottotietojen-tarkistus.html sieltä löytyy se miksi se on rikos.
[/quote]
Siis tuolta ei löytynyt yhtään validia syytä sille miksi se olisi rikos. Mutta ei hätää, minä TIEDÄN nämä asiat ja sen, että se ei ole rikos. Jos minä haluan selvittää sinun luottotietosi, niin silloin minä pyydän ne maksua vastaan asiakastiedosta ja saan ne sieltä. Mitään rikosta ei tapahdu. Että pliis :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:06"]Mistä revitte jonkun rikoksen? Ap:lle sanoisin että saa katsella ja älä usko näitä joilla on ilmeisesti jotain salattavaa, ei ole rikollista :) [/quote] http://www.luottokortti.org/luottotietojen-tarkistus.html sieltä löytyy se miksi se on rikos.
[/quote]
Siis tuolta ei löytynyt yhtään validia syytä sille miksi se olisi rikos. Mutta ei hätää, minä TIEDÄN nämä asiat ja sen, että se ei ole rikos. Jos minä haluan selvittää sinun luottotietosi, niin silloin minä pyydän ne maksua vastaan asiakastiedosta ja saan ne sieltä. Mitään rikosta ei tapahdu. Että pliis :)
[/quote]
Jos sen teet, jääkö minulle merkintä, että olet tietojani tarkastellut?
tässä oli vasta joku tuttu katsellut jonkun tietoja ja niitä ihmetteli miten paljon voi olla merkintöjä. Ei maininnut nimiä tai mitään mutta oletkohan sinä se henkilö =)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]
Että pliis. jos sä et vuokraa mulle asuntoa/ole myöntämässä mulle luottoa/takaamassa mun lainaa tai sulla ei ole mun lupaa niitä tarkastella niin sä teet rikoksen.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]
Että pliis. jos sä et vuokraa mulle asuntoa/ole myöntämässä mulle luottoa/takaamassa mun lainaa tai sulla ei ole mun lupaa niitä tarkastella niin sä teet rikoksen.
[/quote]
16 jatkaa :https://www.omatieto.fi/luottotiedot/actValitseTietoa.do#6
tuolta scrollaat kohtaan " milloin voin kysyä toisen luottitedot"
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote]
Jos sen teet, jääkö minulle merkintä, että olet tietojani tarkastellut?
[/quote]
Aivan satavarmasti järjestelmään jää tästä merkintä, jonka voi tarvittaessa kaivella esille (et sinä itse, mutta järjestelmän ylläpitäjä). Tällainen rakennetaan ihan kaikkiin järjestelmiin, joissa säilytetään salaiseksi luokiteltavaa tietoa tai henkilötietoja eli joka kerta, kun esim. tehdään hakuja, tallettuu esim. haun tekijä, ajankohta ja haun kohde. Jos nyt mammat oppisitte ettei esim. kannata kurkkua niitä kaverin tietoja, vaikka käyttöoikeus niihin olisikin ;) Samahan se on tässäkin eli ilman hyvää ja laillista syytä, ei kenekään tietoja pidä mennä pyytelemään.
Mua naurattaa nää jotka aina tietää ja hiljenee linkin jälkeen :D
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 18:44"]
Mua naurattaa nää jotka aina tietää ja hiljenee linkin jälkeen :D
[/quote]
oppia ikä kaikki :)
Ketä ajattelit stalkata? :) saa, ja näkyy.