Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko minulla äitinä oikeutta tavata lapsiani?

Vierailija
24.10.2014 |

Toivon asiallisia vastauksia tähän keskusteluun. Kivittää saa, mutta sitä en tullut täältä hakemaan.

Olen eronnut miehestäni 2 kuukautta sitten, koska olin riidellessämme väkivaltainen. Kerran ovat mies ja lapset olleet turvakodissa, jonka jälkeen kävimme perhekuntoutuksessa. Lopetimme perhekuntoutuksen kesken, palasimme kotiin ja vähän ajan päästä erosimme. Muutin toiselle paikkakunnalle ja lapset jäivät ex miehelleni. Lapsiani kohtaan en ole koskaan ollut väkivaltainen tai uhkaava. Turhautuminen ex mieheeni purkautui hullulla tavalla ja olimme molemmat uupuneita ja tyytymättömiä sen hetkiseen elämään.
Muutettuani pois yhteisestä kodistamme mies varasi lashenvalvojalle ajan. Sanoivat siellä ettei mies saa päästää minua kotiinsa tai antaa tavata lapsia,ennen kuin viralliset paperit on tehty Eivät kuitenkaan kuulemma voi kirjoittaa sellaista sopimusta että näkisin lapsiani miehen kodissa ym. Alustavasti ehdottivat että tulen 1krt/kk 2 tuntia kerralla näkemään lapsia heidän kotikaupungissaan ja nämä ovat valvottuka tapaamisia jossain turvakodilla. Asiasta vielä kysytään minun mielipidettä, mutta tässä 2kk aikana ei ole kuulunut mistään mitään..
Ilmeisesti näissä menee pitkään että saadaan sovittua edes jonkulaiset tapaamiset,mutta kamala ikävä lapsia vaivaa ja pienin 1.5 vuotias. Pelottaa ettei hän tunnista minua enää nähdessään ja että olen kuin tuntematon.

Sossut ovat antaneet miehelle nyt sellaisen kuvan että jos antaa minun tavata lapsia, hän on myös vaarassa menettää lapsensa koska altistaa heidät vaaraan.. Tämän takia mies ei uskalla antaa tavata lapsia ja olen kerran kuullut vain puhelimen välityksellä mitä heille kuuluu,kun mies soitti lastenvalvojalla käynnistään..
Sossujen mukaan saisin vain tuon 1krt/kk tapaamiset ja puolenvuoden päästä valvotuista saisin lapset viikonlopuiksi luokseni.
Onko tämä oikein? Ensin vieroitetaan n. vuodeksi lapsista ja sitten he tulevat joka toinen viikonloppu (tai jotain sinneppäin) luokseni. Nuorin varmaan ei enää siinä vaiheessa edes ymmärrä kuka olen ja miksi täytyy tulla luokseni..

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten väkivaltainen oikein olit miestäsi kohtaan? Poliisit paikalle? Mies joutui sairaalaan?

Vierailija
2/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:50"]Miten väkivaltainen oikein olit miestäsi kohtaan? Poliisit paikalle? Mies joutui sairaalaan?
[/quote]

Lyömistä, lievää kuristamista, läpsimistä ym :( lähinnä raivostuessa mustelmille hakkasin miehen ehkä 4 kertaa ennen eropäätöstä.. Nyt olen hakenut itselleni apua ja käyn ammattilaisen luona keskutelemassa..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei ole joutunut mies sairaalaan, taikka ole poliisit olleet paikalla koskaan.

Vierailija
4/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mutta oletettavasti on laillista, että saat tavata alkuun vain valvotusti.

Vierailija
5/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo ihan oikein noin on. Ex-miehesi ei saa antaa lapsia sinulle, koska silloin hän vaarantaa lastenne turvallisuuden ja sosiaaliviranomaiset voivat tehdä huostaanottopäätöksen. Tällöin te molemmat menetätte lapset ja lapset joutuvat joko laitokseen tai sijaisperheeseen. Miehesi siis vielä saattaisi sinuun luottaakin, mutta sosiaaliviranomaiset eivät. Odottavan aika on pitkä, mutta kannattaa silti suosiolla odottaa päätöksiä ja sen jälkeen alkaa tavata lapsia sosiaaliviranomaisten sallimalla tavalla eli valvotusti. 

Vierailija
6/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista tässä on se, että koska kirjoitat sen naisen kertomana, tulee heti tunne että sosiaalivirasto ylireagoi. Surullista on myös se, että jos kirjoittaisit tämän miehenä niin moni olisi huutelemassa, ettei sinulla ole oikeuksia lapsiisi. Kirjoituksesi kautta tätä epätasa-arvoisuutta pääsee havainnoimaan. Minusta vanhemmalla (sukupuolesta riippuvatta) on oikeus lapsiensa elämään jollain tavalla osallistumiseen, jos lapsille ei ole tehty väkivaltaa. Sitten kun puolisoon kohdistuneen mahdollisen väkivaltarikoksen rangaistus on suoritettu.  

Vierailija
7/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole sinun oikeudestasi, vaan lasten oikeudesta tavata sinua. Toisaalta tällä hetkellä tapaamisten turvallisuudesta ei ole mitään takeita, joten hyvä että aikaa kuluu. Kannattaa hoitaa odottaessa pää kuntoon, tai käy helposti niin, että vetelet kohta taas miestäsi turpaan. Kerran lyövä lyö lähes varmasti vielä uudestaan.

Miehenä täytyy todeta olevan hienoa, että näin päinkin voi tapahtua. Yleensä äiti saa lapset, oli millainen piripää-murhaaja tahansa.

Vierailija
8/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten typerää ettei saa nähdä lapsia ennen virallisia päätöksiä, ilman että uhkaillaan ottaa lapset huostaan. Eräällä tuttavalla on samanlainen tilanne (tekijänä mies) ja lastenvalvoja tokaisi käynnin päätteeksi, että vaikka mies tulisi oven taakse ja veisi lapset, niin mikään laki ei sitä estä! Ja poliiseja on kuulemma turha enää sitten soitella kun on ukon sisään päästänyt, koska he eivät voi tehdä mitään sillä miehellä on siihen täysi oikeus.. Menee aivan ristiin rastiin?

Vierailija
9/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:08"]On muuten typerää ettei saa nähdä lapsia ennen virallisia päätöksiä, ilman että uhkaillaan ottaa lapset huostaan. Eräällä tuttavalla on samanlainen tilanne (tekijänä mies) ja lastenvalvoja tokaisi käynnin päätteeksi, että vaikka mies tulisi oven taakse ja veisi lapset, niin mikään laki ei sitä estä! Ja poliiseja on kuulemma turha enää sitten soitella kun on ukon sisään päästänyt, koska he eivät voi tehdä mitään sillä miehellä on siihen täysi oikeus.. Menee aivan ristiin rastiin?
[/quote]

No nyt menee jo oudoksi, on oikeus tavata mutta silti ei saa tavata? Öhm.

Vierailija
10/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikealla tavalla lapsia ja miestä suojellaan. Väkivaltaisen ihmisen kanssa ei riskejä oteta.

Toivon todella, että hakemasi apu vaikuttaa elämääsi.

Voisit neuvotella miehesi kanssa, jos näin aluksi saisit silloin tällöin sovitusti olla yhteydessä lapsiin tietokoneella videopuheluiden kautta. Ikävä on varmasti suuri, ja olishan tuo parempi kuin ei mitään.

Vierailija
11/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinhan tuo on. Olisi myös siinä tapauksessa, että olisit oikeastikin nainen ja lasten äiti (etkä siis mies ja lasten isä). Perheväkivalta on ehkä tuomittavinta väkivaltaa mitä voi olla, koska siinä osallisina - vähintään todistajina ja silminnäkijöinä - ovat lapset.

Toivottavasti kykenet oppimaan pois väkivaltaisesta käyttäytymisestä ja sitten myöhemmin luomaan lapsiisi läheiset suhteet.

Vierailija
12/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:16"]

Ihan oikealla tavalla lapsia ja miestä suojellaan. Väkivaltaisen ihmisen kanssa ei riskejä oteta.

Toivon todella, että hakemasi apu vaikuttaa elämääsi.

Voisit neuvotella miehesi kanssa, jos näin aluksi saisit silloin tällöin sovitusti olla yhteydessä lapsiin tietokoneella videopuheluiden kautta. Ikävä on varmasti suuri, ja olishan tuo parempi kuin ei mitään.

[/quote]

Ymmärtääkseni myöskään tuollainen yhteydenpito ei ole tässä vaiheessa sallittua, ainakaan pelkällä vanhempien keskinäisellä päätöksellä.

Vierailija
13/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se on. Sinua kohdellaan samoin, kuin jos sinä olisit lasten isä. Haluaisitko sinä lasten lähihuoltajana, että väkivaltainen ex-puoliso pääsisi lasten kanssa keskenään jonnekin, missä kukaan ei valvo?

Vierailija
14/14 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajana sinulla on edelleen oikeus saada tietoa lapsen terveydestä, päiväkodin papereita yms.

onko sinulla päihde- tai mielenterveysongelmia lisänä?