Mies töissä ulkomailla. Mites tuet?
mieheni alotti työt ulkomailla, minä asun lasten kanssa Suomessa. Heinäkuussa muutamme koko perhe Belgiaan. Olen työtön, saan ansiosidonnaista päivärahaa, asumme vuokralla. Miten tukien kanssa. Olisiko mulla mahdollisuus saada asumistukea? Entä yh-korotusta lapsilisään.?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:47"]Mutta yksinhuoltaja et silti ole Suomessa asuessasi eli yh-korotuksia et voi saada.
[/quote]No siitä päättää Kela onko aloittaja yksinhuoltaja vai ei eikä mitkään palstajankuttajat.
[/quote]
"Yksinhuoltaja huolehtii lapsesta ilman toisen vanhemman tukea. Vaikka lapsi elää yksinhuoltajan kanssa, molemmat vanhemmat ovat vastuussa lapsen elatuksesta. Jos muualla asuva vanhempi ei huolehdi lapsen elatuksesta vanhempien vapaamuotoisen sopimuksen perusteella, lapselle voidaan kunnan sosiaalitoimen avulla vahvistaa elatusapu. Vahvistaminen voidaan tehdä myös tuomioistuimen päätöksellä, jos vanhemmat eivät kykene sopimaan asiasta.
Lapsella on oikeus Kelan maksamaan elatustukeen, jos elatusvelvollinen vanhempi ei pysty maksamaan elatusapua tai jos lapsella juridisesti on vain yksi vanhempi. Yksinhuoltajat ja elatusvelvolliset saavat tarvittaessa apua viranomaisilta ja alan järjestöiltä."
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:47"]
Kesällä lopetan tosiaan kaikki jutut Suomeen, jolloin ei ole velvollisuuksiakaan (kuten verot jne,) enää tänne
ap
[/quote]
Jos olet yli puoli vuotta Suomessa kirjoilla, olet sen vuoden verovelvollinen suomeen.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 16:47"]
tietysti se sopisi, koska siellä lapsilisät on isommat, mutta kyllä käsitin niin, että kun suomessa asun lasten kanssa niin saisin lapilisät täältä. No maanantaina käyn kelalla niin saa tietoa enemmänkin. Kesällä lopetan tosiaan kaikki jutut Suomeen, jolloin ei ole velvollisuuksiakaan (kuten verot jne,) enää tänne
ap
[/quote]
http://www.kela.fi/etuuksien-maksu_perhe-etuudet
Olennaista on siis työskentelymaa, ei asuinmaa. Mutta kuten sanoin aiemmin, en tiedä miten tuota sinun ansiosidonnaista katsotaan (työskentelyksi?)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:54"]
mieheni alotti työt ulkomailla, minä asun lasten kanssa Suomessa. Heinäkuussa muutamme koko perhe Belgiaan. Olen työtön, saan ansiosidonnaista päivärahaa, asumme vuokralla. Miten tukien kanssa. Olisiko mulla mahdollisuus saada asumistukea? Entä yh-korotusta lapsilisään.?
[/quote]
mitkä vitun tuet?
sun miehes on töissä kotomaassa/ulkomailla niin samalla lailla se tuo rahaa kotiin.
ei tukia.
No miehesi on TÖISSÄ ja elättää toki perheen niinkuin ennenkin!
[/quote]Jos asutte erikseen muusta syystä kuin välien rikkoutumisen vuoksi, yh-korotuksia et voi saada. Etkä myöskään asumistukea, koska siinä laskentaperusteena ovat aina koko talouden tulot ja kaipa se mieskin palkkansa vielä samaan huusholliin kantaa. Työttömyyspäivärahaan ei vaikuta miehen tilanne tai tulot.
Et ole mikään yh jos kerta mieskin on.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:58"]
[/quote]tottakai on töissä mutta käytännössä ap on YKSINHUOLTAJA heinäkuuhun asti joten on oikeutettu yksinhuoltajien tukiin!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:03"]
[/quote]Jos asutte erikseen muusta syystä kuin välien rikkoutumisen vuoksi, yh-korotuksia et voi saada. Etkä myöskään asumistukea, koska siinä laskentaperusteena ovat aina koko talouden tulot ja kaipa se mieskin palkkansa vielä samaan huusholliin kantaa. Työttömyyspäivärahaan ei vaikuta miehen tilanne tai tulot.
[/quote]Voiko muka mennä noin? Jos mies ei asu perheen kanssa, niin silloinhan vaimo asuu yksin eli olisi lain mukaan oikeutettu lapsilisien ja työttömyyspäivärahojen yh-korotukseen.
Vinkki: feikkaatte eroa heinäkuuhun asti niin aloittaja saa kaikki mahdolliset tuet. Sitten heinäkuussa teettekin yhtäkkiä sovun ja päätätte jatkaa liittoa.
Jos mies otti eron ja lähti ulkomaille töihin niin sitten on yh.
Turha ap:n varmaan haikailla että mies odottaa siellä perhettä tulevaksi jos muka ei osallistu perheen kuluihin. Rahat menee bailatessa iltaisin ja viikonloppuisin nuorten naisten kanssa ;)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:58"]
[/quote]tottakai on töissä mutta käytännössä ap on YKSINHUOLTAJA heinäkuuhun asti joten on oikeutettu yksinhuoltajien tukiin!
[/quote]
Eihän se ole yksinhuoltaja, jos mies on elossa ja ollaan edelleen naimisissa ja mies osallistuu perheen huoltoon. Jos mies kävisi töissä naapurikaupungissa ja sillä olisi siellä työasunto, olisiko ap silloinkin yksinhuoltaja? No ei.
Jos mies ei osallistu lainkaan Suomessa asuvan perheensä menoihin mutta pariskunta ei ole eronnutkaan, niin kai syyt siihen on selvitettävä todella tarkkaan ennenkuin nainen voi saada jotain ylimääräisiä tukia, jos silloinkaan. Ei yksinhuoltajuus ole mikään mutuasia, vaan ihan selkeä elämäntilanne, joka ei riipu siitä missä puoliso on töissä, Luhangalla vai Birminghamissa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:13"]
[/quote]Voiko muka mennä noin? Jos mies ei asu perheen kanssa, niin silloinhan vaimo asuu yksin eli olisi lain mukaan oikeutettu lapsilisien ja työttömyyspäivärahojen yh-korotukseen.
[/quote]
Ja mies on oikeutettu maksamaan ne elarit.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:13"]
[/quote]
Ja mies on oikeutettu maksamaan ne elarit.
[/quote]Mitä väliä sillä on kun raha kiertää joka tapauksessa perheen sisällä? Tässähän on vain tarkoitus maksimoida aloittajan tuet.
tietysti se sopisi, koska siellä lapsilisät on isommat, mutta kyllä käsitin niin, että kun suomessa asun lasten kanssa niin saisin lapilisät täältä. No maanantaina käyn kelalla niin saa tietoa enemmänkin. Kesällä lopetan tosiaan kaikki jutut Suomeen, jolloin ei ole velvollisuuksiakaan (kuten verot jne,) enää tänne
ap