Onko varaa 900€/kk vuokra-asuntoon 2100€/kk palkalla?
Olen palaamassa työelämään ja nyt tarjottiin kolmiota jossa olis 900€/kk vuokra sis.veden. Palkka olis ton 2100€/kk ja päälle lapsilisä ja elatustuki eli 300€/kk. Pitäs parin päivän sisällä päättää otanko asunnon vastaan vai kieltäydyn ja nyt mietityttää selviänköhän lapsen kanssa jos noin kallis vuokra.. Helsingissä siis asutaan ja vakituinen työpaikka siellä.
kannattaako? Itsellä pää lyö tyhjää, kun pitäs saada isompi asunto mut ei mistään saa edullisia.
Kommentit (30)
Jos sijainti on todella hyvä...työmatka ja lasten hoitopaikka/koulu niin laitat rahan riittämään! Säästät muussa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:40"]Vanha sääntö on, että asumiskuluihin saisi mennä kolmannes nettotuloista. [/quote] Tuo on monelle Helsinkiläiselle mahdotonta. Ap voi olla onnellinen että löysi noin halvan asunnon.
[/quote]
Olin juuri tulossa sanomaan samaa. Varsinkin jos asuu vuokralla perheasunnossa.
Laske kelan laskurilla, oletko oikeutettu asumistukeen.
Jos teitä on vain 2 niin mihin tarvitset kolmion? Eikö kaksio riitä? Lapselle makkari ja itse majailet olkkarissa missä kuitenkin iltaisin katsot telkkaa tai surffaat tietoloneella muutenkin?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 12:32"]
Jos teitä on vain 2 niin mihin tarvitset kolmion? Eikö kaksio riitä? Lapselle makkari ja itse majailet olkkarissa missä kuitenkin iltaisin katsot telkkaa tai surffaat tietoloneella muutenkin?
[/quote]
Asumme tällä hetkellä pienessä kaksiossa alle 50 neliöö ja olohuone+keittiö on samassa, enkä millään saisi sänkyä mahtumaan sohvan ja ruokapöydän lisäksi tänne.
Laskin suuntaa-antavaksi veroprosentiksi sinulle 15,5 % (en tiedä kotikuntaasi tai sitä kuulutko kirkkoon ym. veroon vaikuttavia tekijöitä). Kun otetaan 2100:sta pois tuo määrä veroa + jonkinlainen summa eläke- ja muita maksuja, saisit kuukaudessa käteen vajaat 1700 e + lapsilisä ja elatustuki, eli hieman alle 2000 euroa kaikkiaan kuussa käteen.
Vuokran (joka sis. veden) jälkeen sinulla on siis käytettävissäsi 1000-1100 euroa kuussa. Listaa paperille tai vaikka Excel-taulukkoon teidän kaikki jokakuiset menot, kuten sähkölasku (ehkä noin 40/kk?), puhelinlasku (20 e?), ruokamenot (max 300?), lapsen päivähoitomaksu (200-300 kunnasta, hoitomuodosta, hoitopäivän pituudesta riippuen), jne. ja katso miltä alkaa näyttää. Jääkö viivan alle niin paljon, että selviätte, vai pitääkö jatkaa ahtautumista pikkuasuntoon. Jotain olisi hyvä jäädä kuukaudessa säästöönkin, vaikka vain 50-100 e, yllättäviä kuluja varten tai jos haluatte vaikka matkustaa joskus.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:33"]
en tiedä kotikuntaasi
[/quote]
Voi pässi minä, siinähän se aloitusviestissä luki, että Helsinki. No, sen mukaan olin laskuriin valinnutkin.
Helsingissä ei tuon halvemmalla kolmiota tahdo saada, joten minusta tuo kyllä kannattaisi ottaa, mutta tee laskelma itse niiden menojen pohjalta, joita teillä on (esim. harrastukset, vievätkö ne rahaa jne.).
T. 21
Mulla suunnilleen samat suhdeluvut, palkan ja vuokran suhteen.
Saan asumistukea, koska on lapsia. Pärjää.
olen opiskelija, saan n. 550€ kuussa, mies normaalisti töissä. Meillä vuokra 900€ + lämmityskulut ym n. 200€/kk. Ihan ok pärjätään.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:40"]Vanha sääntö on, että asumiskuluihin saisi mennä kolmannes nettotuloista.
[/quote]
Tuo on monelle Helsinkiläiselle mahdotonta. Ap voi olla onnellinen että löysi noin halvan asunnon.