Miten vähentää herkuttelua?
Minulle on syntynyt kamala tapa herkutella, varsinkin iltaisin. Pelkään itseni (ja aviomieheni) puolesta että lihoamme ja pian emme muuta teekkään kun makaamme sohvalle mässäten. Suklaa, jäätelö, sipsit ja karkit ovat makuuni ja raahaankin niitä päivittäin kaappiin odottamaan iltaa ja yhteisiä elokuvahetkiä jolloin herkkuja menee siihen tahtiin että vielä seuraavana päivänäkin hävettää.... Miten päästä tästä tavasta irti? Olen normaalipainoinen nainen enkä ole koskaan olult taipuvainen ylipainoon mutta nyt todellakin pelottaa. Herkut pitää vaihtaa terveellisimpiin vaihtoehtoihin..
Kommentit (7)
korvaa sipsit esimerkiksi vihanneksilla joita dippailet. kevyempi vaihtoehto!
On helpompaa kävellä kaupassa sen karkkihyllyn ohi ostamatta kuin olla kotona ottamatta herkkuja kaapista. Kävele kaupassa toista reittiä kassalle niin et osu karkkien käytävälle ollenkaan. Jos kotona ei ole herkkuja ei niitä voi syödä.
Et vaan osta niitä. Mä söin ennen ainakin joka kolmas päivä sipsiä tai karkkia. Nyt oon lopettanut. Syön kunnon ateriat ja päivän aikana napostelen yhden kourallisen pähkinöitä, osan aamulla ja osan illalla. Tv-snacksina/iltapalana mulla on nyt omena tai appelsiini siivutettuna.
Herkut maistuu paremmalta jos niitä syö harvoin... Okei toi on vale, voisin syödä sipsejä vaikka joka päivä ja ne olis aina yhtä hyviä. Niihin jää oikeasti koukkuun eikä siihen auta mitkään dippivihannekset.
Jos lopettaminen tuntuu vaikeelta, kokeile vähentää. Valitse vaan yks herkku, älä osta montaa eri lajia. Ja älä ota koko sipsipussia sinne sohvalle, ota kulhoon joku pieni määrä (esim. 100g ihan riittävä) ja loput kaappiin. Kun kulhosta loppuu, jos on ihan pakottava tarve syödä sieltä kaapista loput niin sit on ihan oikeesti jo ongelma.
tai sit tosiaan valitset sen yhden päivän viikossa kun saa herkutella ja odotat sitä. Jos et pysty, sekin on ongelma.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:39"]
korvaa sipsit esimerkiksi vihanneksilla joita dippailet. kevyempi vaihtoehto!
[/quote]
Tai edes popkornilla.
Hyh, mulla loppui just kuvailemasi herkuttelu kun näin kuvan itsestäni ja läskeistäni. Vastenmielinen näky! Aikaisemmin söin kamalasti kaikkia herkkuja, aamukahvillakin oli aina pakko saada joku pulla tai leivos. Asiaa ei auta se, että leivon paljon tilauksesta ja kokeilen paljon uusia reseptejä kotona, jotta on "myyntiin" toimiviksi testattuja leivonnaisia. Niinpä on pakkanen aina täynnä kaikkia herkkuja. Lisäksi mun mies on sellainen suora putki mihin ei herkut tartu, se vaan ei liho. Kielsin siis miestä tuomasta mitään herkkuja kotiin ettei mulle tuu mielitekoja, se voi syödä niitä vaikka töissä. Itse jos kaupassa iskee mieliteko niin ajattelen sitä kuvaa ja marssin hevi-osastolle. Minusta ei ole superdieetille, siitä kärsii vain koko perhe kun alan neuroottisena ja vihaisena laskemaan kaloreita. Nyt syön vain tavallista ruokaa vähemmän ja enemmän vihanneksia ja liikun normaalisti. Korvasin telkkariherkut just hedelmillä ja vihanneksilla, nyt esim suosikki on pieneksi raastettu porkkana jossa on vähän rusinoita ja ananasta seassa. Vaikka se läskikuva kummittelee mielessä niin en stressaa siitä vaan laihdutan nyt rauhalliseen tahtiin niin pysyy mielenterveyskin läjässä..
Älä osta semmoisia naposteltavia ollenkaan kotiin paitsi ehkä yhtenä herkkupäivänä viikossa. Kyllähän noita syötyä tulee jos niitä on aina helposti kotona tarjolla, mutta kun ei ole, niin mieliteko menee ohi.
Kyllä koko napostelutavasta on mahdollista päästä eroon. Itse olin ennen tv:n ja tietokoneen ääressä napostelija, mutta nykyisin syön vain 3 kertaa päivässä, ilman mitään välipaloja tai naposteluja aterioiden välissä. Ryhdyin tähän koska tosiaan aloin lihoa entisillä tavoilla kolmenkympin iän jälkeen... Olihan se alkuun vähän orvon tuntuista katsoa vaikka telkkaria syömättä mitään, mutta äkkiä siihen tottui.