Pakotetaan asumaan epäsopivassa asunnossa
Mitä minun tulisi tehdä? Muutimme vuosi sitten asuntooni on, joka vaikutti ihan kelvolliselta kuvien ja pohjapiirustuksen mukaan. Minulle riitti asunnon sijainti ja se, että se on ihan perusasunto. Juuri remontoitu. Katsomaan en sitä päässyt ja muuttoaikataulu oli todella nopea.
Kun muutin sisään huomasi asunnon pesutilan ja vessan huomattavan korkeat kynnykset, mutta ajattelin että niihin pitää vaan tottua ja opetella varovaisuuteen. Myös lasten.
Minulla on paha reuma ja vuokranantaja oli asiasta tietoinen. Terveydentilani on pahentunut tässä asumisen aikana siten, että nuo kynnykset on jo isokin este välillä (n.20cm).
Minulla on edessä myös leikkaukset joiden jälkeen tulee olla pyörätuolissa. Tuolloin en pääse pesulle enkä vessaan jos asumme tässä. Tilanteeni ei tule myöskään paranemaan siten, että kynnykset eivät olisi este tulevaisuudessa ja tästä syystä laitoin asuntohakemuksen, jotta jossain vaiheessa saisimme tästä läheltä vastaavan, tavallisen asunnon missä ei olisi vastaavia kynnyksiä vaan kaikki tavallista ja tavanomaista. En siis vaadi ihmeitä.
Nykyisessä asunnossa ei ole mahdollista tehdä parannustöillä tätä minulle esteettömäksi sillä minkäänlaiset luiskat eivät mahdu kynnyksille, koska tila on ovella liian kapea ja oven ohi on kulku huoneisiin joihin minun tulee vapaasti päästä. Vuokranantaja pitää hakemustani tarpeettomana ja luiskat voisi laittaa ajatuksella, että siitä voisi sitten loikkia yli huoneisiin mennessä. Miten loikin jos en kynnyksistä pääse eikä poikittain käytävällä olevan luiska ohi mennä pyörätuolillakaan?
Sitten perusteli asiaa ettei kannata kalliimpaan vaihtaa (tämä on varmaan edullisimpia asuntoja, joten on ihan ok jos muuton myötä vuokra nousisikin) ja heidän tulee miettiä asia niin, että asiakas pystyy maksamaan. Täh? Olen ihan maksanut vakuuteni ja vuokrani kuten pitää eikä mitään ongelmia ole ollut enkä ole millään tuilla.
Minne ottaa yhteyttä kun muutto on ainoa ratkaisu? En olisi vaihtamassa puljua, koska aluetta en halua vaihtaa eikä täällä ole muilla yhtiöillä vastaavia asuntoja edes tarjolla.
Kyseessä on kaupungin vuokratalo ja minusta minulla tulisi olla oikeus asuntoon missä voin elää tavallista arkea vaivoistani huolimatta. Muutot maksaa kuulemma kaupungille tuhansia ja siksi pitäisi asua kohteessa ainakin vuosi. No, se tulee juuri nyt täyteen, mutta sanoivat että minun tulisi asua tässä 5 vuotta ja sitten voisi harkita!
En nyt yhtään ymmärrä. Talon hissikin on niin pieni ettei sinne mahdu pyörätuoli.
Kommentit (12)
Ei kaupunki ole velvollinen hommaamaan sinulle uutta asuntoa. Yksityisen kautta sitten haet jos tuo nykyinen ei ole sovelias.
"minusta minulla tulisi olla oikeus asuntoon missä voin elää tavallista arkea vaivoistani huolimatta. Muutot maksaa kuulemma kaupungille tuhansia ja siksi pitäisi asua kohteessa ainakin vuosi. No, se tulee juuri nyt täyteen, mutta sanoivat että minun tulisi asua tässä 5 vuotta ja sitten voisi harkita!"
Siis kuka maksaa tuhansia? Jokainenhan maksaa muuttonsa itse. Etkä varmastikaan ole tehnyt vuokrasopimusta jossa edellytetään sinun asuvan siellä jonkun tietyn vuosimäärän.
Sen sijaan ohittelemaan jonossa et pääse...
Suomeesa on useita vuokranantajia. Jos sinulla on raha-asiat kunnossa voit hakea vuokra-asuntoa jostakin muualta.
Ei kun paperit vetämään muille vuokranantajille. Ei ne asiat muuten ratkea.
Muuta yksityiseen vuokrakämppään tai osta oma asunto niin saat valita vapaasti.
Otsikko on väärin. Kukaan ei pakota sinua asumaan siinä. Ei muuta kun kamat kasaan ja uuteen osoitteeseen, jossa on sopiva asunto.
Miksi sen asunnon pitäisi olla siitä läheltä, mitäs jos vaikka vähän kauempaakin sopiva asunto löytyis? Ja kannattaa myös miettiä muita yhtiöitä tai ihan yksityistä vuokranantajaa. Kaupungin ei tosiaan tarvitse sitä asuntoa sinulle hommata, se taitaa nyt kuitenkin olla fakta.
Kyllä helsingissä ainakin noita vähäisemmilläkin perusteilla on kaupungin kämpissä sisäinen vaihto onnistunut! Ihme touhua! Laittaisin jollekin ylemmälle taholle kyllä (sähkö)postia jo tuossa vaiheessa.
Ota alueesi sosiaaliasiamieheen yhteyttä ja kysy sitä kautta, että miten tällaisessa tilanteessa voisi edetä. Myös tuo Invalidiliitto oli hyvä ehdotus.
Kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kaupungilla ei ole velvollisuutta asuttaa sinua juuri samalle alueelle. Myös muiden vuokranantajien asuntoja kannattaa miettiä, sillä niissäkin on ihan hyviä vaihtoehtoja. Valitettavasti voi käydä niin, että et ihan kaikkea haluamaasi voi saada, mutta esteettömän asunnon pitäisi kyllä järjestyä.
20 sentin kynnyksiä? Niin varmaan joo...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:14"]
[/quote]
Voi kuule, kyllä niitä on. Minäkin olen parissa sellaisessa asunnossa asunut, joissa kylppäri oli askelman verran korkeammalla kuin muu lattiataso.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:14"]
[/quote]
Voi kuule, kyllä niitä on. Minäkin olen parissa sellaisessa asunnossa asunut, joissa kylppäri oli askelman verran korkeammalla kuin muu lattiataso.
[/quote]
Kylppäri usein onkin vähän korotettu, mutta käsitin, että ap:lla on vähän enemmän näitä korkeita kynnyksiä?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:41"]
Ei kaupunki ole velvollinen hommaamaan sinulle uutta asuntoa. Yksityisen kautta sitten haet jos tuo nykyinen ei ole sovelias.[/quote]
Useimpien kaupunkien vuokra-asunnoista suuri osa on ARAVA-rahoitettuja. Vapaarahoitteisia vuokra-asuntoja saa jakaa hakijoille niin kuin haluaa, mutta noiden ARAVA-rahoitettujen vuokraamisessa on otettava huomioon erilaisia sosiaalisia perusteita. Jos ap siis hakee johonkin ARAVA-kohteeseen ja laittaa hakemukseensa perusteluiksi, ettei hän pysty liikkumaan huoneesta toiseen nykyisessä asunnossan, hänet on kyllä laitettava aika korkealle jonossa. (Tietysti kiireelliset tapaukset, kuten kokonaan asunnottomat menevät jonon ohi.)
Suosittelisin vaikka liittymään invaliidiliittoon ja kysyt oikeuksiasi sieltä.