En uskalla mennä papa-kokeeseen :(
Pitäisi mennä mutta pelottaa. Pitäisi myös mennä ihan ikäyerveystarkastukseen mutten uskalla mennä sinnekään :( Mulla on jonkin sortin lääkärikammo tai oikeastaan sairauskammo. Tiedän, ettei vitkuttelu auta ollenkaan mutta jos mulla olisi vaikka papakoe viikon päästä, stressaisin sitä jo nyt. Onko muilla näin vaikeaa lääkäriasioiden kanssa?
Kommentit (12)
Minunkin pitäisi käydä papakokeessa, mutta pelottaa, että niistä löytyy jotakin.
En ole käynyt viiteen vuoteen.....
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 19:50"]Minunkin pitäisi käydä papakokeessa, mutta pelottaa, että niistä löytyy jotakin.
En ole käynyt viiteen vuoteen.....
[/quote]
Fiksua, niin fiksua.
Tarkoitatko joukkopapaa? Ei siellä mitään lääkäriä ole, terveydenhoitaja vain. Ensin siellä rupatellaan mukavia ja kysellään aikaisemmista käynneistä, sitten vasta otetaan näyte. Ainakin minulla jännitys meni siinä jutellessa. Tuloksetkin tulivat ja kaikki oli onneksi kunnossa.
Mulle sanottiin viimeksi, että kolmen vuoden välein riittää eli nyt olisi mentävä. Ei mitään tietoa edes mihin, ennen työterveyshuolto kattoi sen mutta ei enää. Olen 30, joten seulontaan pääsee mutta tulokset tulevat kuulemma tosi hitaasti, yksityisellä viikossa. Alkaa ikääkin olla ja kohta varmaan tulee kutsu mammografiaankin. Mulla on vielä lähisuvussa rintasyöpää.
Olen tavattoman masentunut oman sairaudenpelkoni kanssa. Nytkin itkettää vaikka kaikki muu on ihan kunnossa. Inhoan itseäni ja kroppaani, pelkään niin sen olevan viallinen. Tuntuu, että sairaudet pelottaa, sillä elämässäni on niin paljon onnea muuten. Liikaa menetettävää. Vaikka juuri sen takia terveydestä huolehtiminen olisi ensiarvoisen tärkeää. En vain pääse pelostani.
Ap
Mulle tuli joukkopapan tulokset viikossa tai kahdessa ja kauhistuneena ongin kuoren postilaatikosta. Ihan puhdas oli, lähettivät puhtaatkin tulokset pikaisella aikatululla.
Mammografiaseulonta alkaa vasta 50-vuotiaana.
Hae itsellesi apua.
En myöskään minä. Olisi 40-vuotis seulonta.
Se että on papa koe otettu kolme vuotta sitten ja se että on sama partneri ollut koko ajan, ei ehkäise kohdunkaulasyöpää, joten pelko pois ja kokeisiin. Se on vaan omaksi parhaaksi. Se mahdollisuus kun meillä naisilla täällä Suomessa on että terveydenhuoltoon tuommoinen hyvä asia saadaan.
Mulla tuli just 30v seulonnan tulos ja tänään varasin ajan lääkäriin. Ei syöpää tai syöpään viittavaa, hyvänlaatuisia muutoksia (epiteelisoluatypiakohan se nyt oli). Seulonnan tulosta joutui odottaa 2kk. Meinasin jättää menemättä koska vuosi sitten on papa otettu aiemmin. Onneksi menin. Yllättävän rauhallisesti otin tämän tiedon kun olen todella syöpäpelkoinen, mutta tämän tuloksen kanssa on ilmeisesti melko yleistä että jo seuraava näyte puhdas tai jos meinaa tulla syöväksi, on ainakin heti tiedossa.
Edellinen joukkopapa jäi menkkojen vuoksi väliin ja muutenkin edellisestä papasta oli varmaan 10 vuotta. Sama kumppani mutta joku tunne tuli että on nyt vaan mentävä. Jännitin kovasti etukäteen ja minulle papanäyte on hyvin epämiellyttävä koska kohdunkaulannapukka on jotenkin vetäytynyt tai painunut.
Tulos tuli parissa päivässä ja oli puhdas.
Nyt jännitän jo ennakkoon mammografiaa vaikka se on vasta muutaman vuoden päästä. Äitini oli aina niin ahdistunut mammosta ja pelkäsi mennä sinne ja häntä ilmeisesti sattui mammo kovasti niin pelottaa se tissin litistys kovasti vaikka hyvää tottakai tarkoitetaan.
Joskus ärsyttää olla nainen kun on näitä epämielyttäviä tutkimuksia, kivuliaitakin ja miehet senkun pohottaa menemään ilman mitään tällaisia.
Lisäyksenä, edellisestä papakokeesta on kolme vuotta, aina ovat olleet puhtaat ja sama seksikumppani ollut koko sen ajan. Sikäli pelon aihetta ei suoranaisesti ole, pelottaa vaan niin hirveästi :(
Ap