Mihin ikään asti minun pitää elättää poikaa?
Poika nyt 19 ja asuu kotona, opiskelee lukiossa. Kesätyöstä vaadin vuokraosuutta ja osallistumista ruokakuluihin. Nyt poika otti opintolainan ja haluan hänen osallistuvan vuokranmaksuun. Jotain lakipykäliä kiitos!
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:46"]Niin kauan kun on ylioppilas. Minä elätän täysin yksin työttömänä ammattikoulun viimeisellä luokalla olevaa poikaa. Ei todellakaan tule mieleenkään pyytää kesätöistä mitään vuokraa. Tai että tarvitsisi ottaa opintolainaa. Lapsi maksaa itse ainoastaan autonsa bensat ja kahvittelut ulkona, elokuvat ja muut pienet menonsa, nämä opintorahasta ja kesätöistä. Kai ilmoitat verottajalle, että otat lapseltasi vuokraa?
[/quote]
höpöhöpö. Lain mukaan elatusvelvollisuus katkeaa kun kersa täyttää 18. Eli voit heittää pellolle jo. Voi tosin käydä omantunnon päälle vuosien päästä.
Miksi siitä verottajalle ilmoittaisin, mitä se heille kuuluu? Mikä velvoittaa minut kustantamaan pojan elämän, kun hän saa rahaa? Ap
Haista ap home! Ei tulis mieleenkään, että kotona asuva lukiolainen joutuis kotiin maksamaan mitään. Sen verran voi harjoitella rahankäyttöä, että puhelimen, bussikortin ja jotain omia vaatteita ostelee itselleen. Jos ryyppäämässä käy tai mäkkärissä, niin kustantakoon omillaan. Ok, ja vois sen ikänen omistaan maksaa maitotölkin jos tarvii tuoda. Kai teet sitte vuokrasopimuksenkin ja maksat verot vuokratuloista? Saa nuoresi sitten hakea opiskelijan asumistukea.... provohan tää kyllä on, mutta valitettavasti näitä löytyy.
Vanhemmilla on elatusvelvollisuus siihen asti kunnes on käynyt toisen asteen opetuksen loppuun. Jos 18v on vakitöissä ja tienaa, niin ei tarvii elättää.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:48"]
Miksi siitä verottajalle ilmoittaisin, mitä se heille kuuluu? Mikä velvoittaa minut kustantamaan pojan elämän, kun hän saa rahaa? Ap
[/quote]
"Jos täysi-ikäinen henkilö opiskelee, voivat hänen vanhempansa olla velvollisia huolehtimaan hänen koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista. Lapsen elatuksesta annetun lain 3 §:n 2 momentin mukaan vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista. Vanhempien vastuulle ei ole säädetty yläikärajaa."
Verottajalle tottakai ilmoitat vuokratulot. Ovat verotettavaa tuloa. Eli asianmukaista vuokrasopimusta vääntämään.
Mutta me asumme kaupungin vuokrakämpässä, niin en minä mitään veroilmoitusta ala tekemään :D Tekö muka elätätte lapsia täysi-ikäisyyden jälkeen? Sitten ihmettelette, kun kakaranne asuu kotona vielä nelikymppisenä. Ap
Kuuluu verottajalle, jos saat vuokratuloa. Kannattaa varmaan tehdä vuokrasopimus niin laåsikin saa asumistukea. Ja jos se maksaa vuokraa, niin kai silläon sit irtisanomisaikakin?
Muistan tapauksen muutaman vuoden takaa jossa lapsi haastoi vanhempansa oikeuteen. Oikeus määräsi vanhemmat maksamaan lapselle lainmukaista koulutustukea, myös takautuvasti. Kts #7 mainitsema laki tarkemmin.
Kylsse vaan on wanhempien tehtävä elättää, ei meinaan ole ainakaan yhteiskunnan tehtävä. Näisse on näppylät tällä kertaa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:55"]
Mutta me asumme kaupungin vuokrakämpässä, niin en minä mitään veroilmoitusta ala tekemään :D Tekö muka elätätte lapsia täysi-ikäisyyden jälkeen? Sitten ihmettelette, kun kakaranne asuu kotona vielä nelikymppisenä. Ap
[/quote]
Minun tuntemat kotona asuvat nelikymppiset ovat kyllä kaikki niitä, joita ei kotoa tuettu lainkaan ja vanhemmat nyhti lapsilta rahaa minkä saivat, mm. juuri noilla vuokrilla, auton käyttömaksuilla yms. Tukeminen mm. opiskeluaikana kannattaa ja antaa lapselle kyllä paljon paremmat eväät kuin tuollainen kouliminen. Kai muuten tiedät, että jos pistät lapsesi vuokralle omaan asuntoosi, hän ei sieltä hevillä lähde. Vuokranantajan on hyvin vaikea irtisanoa vuokrasopimusta ja heittää vuokralaista pihalle, täytyy olla raskaat perusteet tuollaiselle. Että ihan hyvin voi poikasikin päättää, että tykkää asua sinulla vuokralla vaikka nelikymppiseksi ;)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:55"]
[/quote]
Ihan sama vaikka asuisit sillan alla tynnyrissä, mutta jos sinulla on minkäänlaisia vuokratuloja (tai ylipäänsä mitään tuloja), niistä on ilmoitettava verottajalle.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:48"]
[/quote]
Kai teet töitäkin pimeänä, varastat kaupoista, ajat autolla just niin kovaa kun sattuu kiinnostamaan koska mitäpä se lakien noudattaminen just sinulle kuuluu?
Huh, onneksi ei omille vanhemmille tullut mieleen periä minulta vuokraa, kun aloitin työskentelyn koulun ohessa seitsemännellä luokalla.
Voithan ap toki muuttaa pienempään asuntoon, ja todeta pojalle että nyt olisi sopiva aika löytää oma koppi, kun ei uudessa ole tilaa. Lukion jälkeenhän poika varmaan menee armeijaan, aiotko pyytää armeijaa maksamaan pojan osuuden vuokrasta? (Jos hän asuisi omillaan tai jonkun kanssa, niin sehän maksaisi.)
Ap, voitko sä oikeesti olla noin julma? Vaikutat todella itsekkäältä, ihan sääliksi käy lastasi. Toivottavasti muuttaa pois luotasi hyvin pian, loppuu tollanen nyhtääminen
Mun poika on 20, opiskelee, asuu kotona, elätän lapseni mielelläni. Saa opintotukea 81 e kk, sen käyttäkööt mihin haluaa. Opintolainaa ei kannata ottaa ennenkuin on pakko, nyt ei ole kun kotona asuu. :)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 17:49"]
Vanhemmilla on elatusvelvollisuus siihen asti kunnes on käynyt toisen asteen opetuksen loppuun. Jos 18v on vakitöissä ja tienaa, niin ei tarvii elättää.
[/quote]
Naapurin poika on kohta 45 ja asuu kotonaan. Pitää edelleen ammattikoulun välivuotta. Pitääkö naapurin lesken elättää yhä poikaansa?
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 18:04"]
Ap, voitko sä oikeesti olla noin julma? Vaikutat todella itsekkäältä, ihan sääliksi käy lastasi. Toivottavasti muuttaa pois luotasi hyvin pian, loppuu tollanen nyhtääminen
[/quote]
Yleensä tuollaisessa tilanteessa se on lapsi, joka haluaa pikapikaa pois äitinsä luota. Ihme jos ei poikasi vielä hingu omaan asuntoon. Vai oletko vielä kertonut hänelle vuokranperimissuunnitelmistasi?
Miksi hankit lapsen, Jos et halua auttaa häntä mahdollisimman hyvään alkuun elämässä?
Niin kauan kun on ylioppilas. Minä elätän täysin yksin työttömänä ammattikoulun viimeisellä luokalla olevaa poikaa. Ei todellakaan tule mieleenkään pyytää kesätöistä mitään vuokraa. Tai että tarvitsisi ottaa opintolainaa. Lapsi maksaa itse ainoastaan autonsa bensat ja kahvittelut ulkona, elokuvat ja muut pienet menonsa, nämä opintorahasta ja kesätöistä. Kai ilmoitat verottajalle, että otat lapseltasi vuokraa?