Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka olette oppineet naisena ohittamaan naisiin kohdistuvan vähättelyn?

Vierailija
23.10.2014 |

Mä nimittäin alan olla siihen jo poikki!

Kasvoin perheessä, jossa kuuntelin koko lapsuuteni ajan iäkkään isäni sovinistisia heittoja siitä, kuinka naiset ovat kaikessa aina vähän miehiä huonompia, milloin missäkin asiassa. Muistan että mua ihmetytti jo ala-asteikäisenä pelkästään sellaiset sanonnat, että 'tosi äijä' oli jotain ihan mahtavaa, mutta 'tosi ämmä' vittumaista ja inhottavaa.

Olin hyvä koulussa ja lukiossa, menestyin luonnontieteellisissä ja matemaattisissa aineissa ja meninkin suoraan opiskelemaan matemaattista alaa, vaikkakin 'vain' AMK:hon.

Opiskeluaikana sama paskanjauhanta jatkui, huumoriin verhottuna. Piti uudelleen ja uudelleen vääntää miesopiskelijakavereiden kanssa siitä, että pystyn samaan ja parempaankin kuin hekin. Onnekseni kuitenkin suurin osa opiskelijakavereista oli fiksuja ja pystyi ohittamaan sukupuoleni siitä huolimatta että meitä oli vain kolme naista yli 20:n miesopiskelijan joukossa.

Sitten kun siirryin työelämään, niin kuittailu jatkui + keski-ikäisten mieskollegoiden kommentit siitä että 'voiko noin hyvännäköinen nainen olla noin fiksu?' Ei koskeneet nuo kuittailut hyvännäköisiä miespuolisia työkavereita, eikä heitä paljon vanhemmat naiset ahdistelleet heitä työpaikalla. 

Nyt oon palannut äitiyslomalta ja hoitovapaalta takaisin töihin IT-alalle ja muutaman vuoden tauon jälkeen joudun kuuntelemaan iäkkään uuden mieskollegan välillä käsittämättömän seksistisiä heittoja isoista imetysrinnoista yms. paskaa. Vastaan siihen huumorilla, mutta oikeesti ei enää naurata. Nyt ihmettelen että onko naisen koko elämä tätä samaa vitun paskaa? Vai olenko vain vääränlaisessa työpaikassa ja väärällä alalla? Nelikymppisen naiskollegan mukaan ikä ei tuo ainakaan helpotusta, ainakaan meidän alalla, vaan vanhemmat naiset muuttuu osalle mieskollegoista näkymättömäksi ja he ohittaa heidän mielipiteitä.

Huom. tämä vuodatus ei tietenkään koske kaikkia miehiä. Mulla on esimerkiksi ihana aviomies. Tämä koskee vain ihmettelyä siitä, että kuinka yleistä naisten vähätteleminen kaikkialla on ja miten sen kanssa oppii pärjäämään, vai oppiiko?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähättelyyn tottunut, mutta osaan nykyään sivuuttaa moisen olankohautuksella. Paras tapahan on tietty näyttää näille (mies)epäilijöille että mistä kana pissii.

Vierailija
2/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oppinut.

N37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu. Sulla on ainesta tulla palstan parhaimmaksi naiskirjoittajaksi.

Vierailija
4/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sulla ollut huono tuuri o_O
Mun isä (ja äiti) kasvatti mut niin, etten ole koskaan ajatellut sukupuolen määrittelevän paremmuutta.

Ehkä siitä johtuen ne harvat kerrat kun olen tuohon törmännyt, ajattelen vain että sillä ihmisellä mahtaa olla tylsä elänä kun on niin ääliö.

Vierailija
5/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon takaisin. Elän kyllä onneksi melko feministisessä ympäristössä, eikä esim. työpaikalla tarvitse taistella kunnioituksesta, joten helppo sanoa. Tunnistan kyllä ilmiön aiemmista harrastuksista ja töistä yms. Pystytkö kuittailemaan jotenkin hienovaraisemmin takaisin?

Vierailija
6/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu että hysterisöit joka kommenttia. Ei kaikilla pikku heitoilla ole mitään syvällisempiä merkityksiä, ovat vain paskaa huumoria.

Vierailija
7/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että Suomessa en ole pahemmin joutunut kohtaamaan tytöttelyitä tms vaan saanut mieskollehoilta ja -esimiehiltä aina todella kunnioittavaa ja asiallista kohtelua. Vanhemmilta naiskollegoilta joskus tullut ikävää iän ja ulkonäön kommentointia.

En oikeastaan edes tiedä miten reagoisin tuollaiseen, todennäköisesti ensin hämmentyisin tilanteessa täysin ja pienen tokenemisen jälkeen luultavimmin marssisin tyypin esimiehen luo ilmoittamaan häirinnästä. Nollatoleranssi tuollaiselle.

Vierailija
8/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös miesvaltaisella alalla ja joudun jokaisen uuden työntekijän kanssa käymään saman keskustelun:"kauanko olen ollut alalla?". Ennen tuota keskustelua heillä on kaikilla selvä ennakko asenne minua kohtaan ja yllättyvät joka ikinen kerta pidemmästä ja monipuolisesta työkokemuksestani.

Aiemmin otin väheksyvät kommentit vitsillä, nykyään vastaan niihin jämäkästi takaisin. Pilkkaan vastaan samalla mitalla ja se on yleensä herättänyt vitsailijan miettimään sanomisiaan. Tiedän että jos alalla pysyn tämä on tätä samaa hamaan tappiin asti... toistaiseksi jaksan taistella ennakkoluuloja vastaan.

Vierailija
9/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi naisvaltaisilla työpaikoilla ei ole selkäänpuukottamista ja dissausta :) 

Vierailija
10/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen saanut melko asiallista kohtelua. Pahempaa on piilovähättely. Ihan fiksut miehen eivät huomaa suosivansa toisia miehiä. Ei esim. tule sattumalta mieleen kutsua yhtään naispuolista asiantuntijaa johonkin juttuun mukaan. No onneksi minä muistuttelen ja sitten ollaan huuli pyöreänä.

Vierailija
11/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:19"]onneksi naisvaltaisilla työpaikoilla ei ole selkäänpuukottamista ja dissausta :) 

[/quote]

Siellähän ei juuri muuta olekaan kun selkäänpuukotusta ja dissausta. Kokemusta löytyy.:D

Vierailija
12/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keulin. Korostan itseäni ja puhun miesten päälle. Korotan ääneni jos yrittävät käyttää vuoroni. Solvaan ja teen naurun alaiseksi jos heittää sovinistisia vitsejä. Osoitan sovinistit pelleiksi sosiaalisissa piireissään. En hiljene, en alistu, en siedä. Olen miehistä ärsyttävä femakko. Ketä niiden mielipide kiinnostaa anyway. ;)

Vierailija
13/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:20"]Minäkin olen saanut melko asiallista kohtelua. Pahempaa on piilovähättely. Ihan fiksut miehen eivät huomaa suosivansa toisia miehiä. Ei esim. tule sattumalta mieleen kutsua yhtään naispuolista asiantuntijaa johonkin juttuun mukaan. No onneksi minä muistuttelen ja sitten ollaan huuli pyöreänä.
[/quote]
Pitäisikö naisilla olla jotkin kiintiöpaikat kaikissa työryhmissä? Ainakin meillä osaavimmat kaverit ovat miehiä.

Vierailija
14/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:19"]onneksi naisvaltaisilla työpaikoilla ei ole selkäänpuukottamista ja dissausta :)    [/quote] Siellähän ei juuri muuta olekaan kun selkäänpuukotusta ja dissausta. Kokemusta löytyy.:D

[/quote]

Lainaamasi viesti oli sitä niin kutsuttua sarkasmia.

Vierailija
15/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:10"]

Jotenkin tuntuu että hysterisöit joka kommenttia. Ei kaikilla pikku heitoilla ole mitään syvällisempiä merkityksiä, ovat vain paskaa huumoria.

[/quote]

Hei, työelämässä ei kyllä kommentoida kenenkään imetysrintoja eikä pippelin pituutta.

Ihan sama ovatko paskaa huumoria vai sovinismia, tuollaista ei työpaikalla vain sanota.

Vierailija
16/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tarvinnut moisiin ihmisiin tutustua tai olla tekemisissä joten ihan rauhassa olen saanut elää, ei ole tarvinnut diilailla minkään väheksymisen kanssa

Vierailija
17/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä että olen elänyt pumpulissa tuollaisten asioiden suhteen. Lapsuuden lähipiiriin on kuulunut hyvin tasa-arvoiset vanhemmat, kaksi isoäitiä ja liuta tätejä. Eli ei ole ollut mitään mitä nainen ei olisi pystynyt tai voinut tehdä tai mies. Koska meitä oli kaksi sisarusta oltiin ja ollaan vieläkin 40-vuotiaina "meidän tytöt" vanhempiemme puheissa eli tytöttely ei kauheasti ole korvaan särähtänyt.

Ehkä tuosta vahvasta tiedosta että pystyy samaan kuin mies on tullut työelämäänkin itseluottamus, joka näkyy päälle eikä kukaan ole koskaan epäillyt etten olisi pätevä koska olen nainen, jos joku, hyvin harvoin on kutsunut tytöksi tms. osaan kyllä näpäyttää samalla tavalla ja päästään asiaan.

Jostain syystä osa naisista kyllä osaa muuttua hanhiksi kun paikalla on mies, vetäen mattoa muidenkin alta.

Vierailija
18/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut tapana hysterisoida. Oon oppinut kuittailemaan takaisin ja enimmäkseen olemaan välittämättä. En ole tiukkapipoisen maineessa. 

Koen, että työtäni häiritään, jos esim. alaistani neuvoessa mun työni keskeyttää ainoastaan sukupuoleen liittyvä kuittailu. Sama ilmiö ei esiinny mieskollegojen kohdalla. ap

Vierailija
19/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:29"]

[/quote]

Hei, työelämässä ei kyllä kommentoida kenenkään imetysrintoja eikä pippelin pituutta.

Ihan sama ovatko paskaa huumoria vai sovinismia, tuollaista ei työpaikalla vain sanota.

[/quote]

Totta, olen itse mies mutta kyllä ihmetyttäisi suuresti jos työpaikalla olisi arkipäivää kuulla kommentteja tyyliin "komea pullotus sulla farkuissa". Naisillahan näin saattaa joissain työpaikoissa olla...

Vierailija
20/38 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 00:29"]

[/quote]

[/quote]

Osalla miesvaltaisista työpaikoista se ainoa huumori on alatyylistä. Sitä joko sopeudut siihen, tai et.