Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nelikymppinen liian vanha iltalukioon?

Vierailija
22.10.2014 |

Jäin juuri työttömäksi ja ajattelin käyttää aikani kerrankin johonkin hyödylliseen ja meinasin iltalukiota. En jaksanut nuorena koulunpenkkejä kuluttaa ja se kaduttaa. Mietin vaan että onkohan luokka täynnä teinejä ja sit minä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aikuislukion käyneet teinit oikeasti tykkäsimme aikuisista opiskelijoista. Emme mekään aikuislukioon ole päätyneet ihan perinteisiä reittejä ja jokaisella oma tausta opiskeluissa. Osa pudonnut koulun penkiltä, osa joutunut kiusatuksi normaalipuolella tai sairastunut tai muuttanut jostain uudelle paikkakunnalle. Olin teini aikuislukiossa, nyt aikuinen itse. Aikuislukio opetti, että aina voi opiskella ja tutustua ihmisiin iästä, sukupuolesta ja taustasta riippumatta. Sinne sekaan vain, ihan parasta kun itse avoimella mielellä eikä luokittele ketään iän mukaan. Jokaisella meistä on oma tarinamme.

Vierailija
22/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole liian vanha. Mutta onnistuuko käytännössä? Kysyn siksi, että itse aiemmin yritin käydä iltalukiota (nuorempana ei ollut asuntoa, varallisuutta eikä voimia- vanhemmat laistoivat huoltovelvollisuuden) mutta työvoimaviranomaisten jatkuva painostus lyttäsi projektin. Pakotettiin himpulapimpulakursseille, laitettiin karenssille, vaadittiin selvityksiä ja selontekoja, psykologin/psykiatrin lausuntoja jne. Lopulta olinkin sitten saikulla...

Toivottavasti nyttemmin on toisin ja sinun opiskelusi onnistuu. Lykkyä tykö!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:05"]

Missä sinä luulet niiden eläkeikäisten eli noin seitsemänkymppisinä ylioppilaaksi kirjotitavien käyvän lukion?

[/quote]

Koska lukio on yleissivistävä koulu?

[/quote]

Ihana kun tätä lukion yleissivistävyyttä aina alapeukutetaan

[/quote]

Tuskin siinä alapeukutettiin lukion yleissivistävyyttä. Kysymys oli "missä" mutta vastaus oli kysymykseen "miksi".

Vierailija
24/35 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi..ja ei todellakaan ole. Sitten vaan jatkat yliopistoon. Sinnekään et ole liian vanha. Jotkut tekee tutkintoja, sitten kun pääsevät eläkkeelle ja on aikaa.

sinne vaan opiskelemaan. Tsemppiä ja se on antoisaa.

Vierailija
25/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:18"]

Jäin juuri työttömäksi ja ajattelin käyttää aikani kerrankin johonkin hyödylliseen ja meinasin iltalukiota. En jaksanut nuorena koulunpenkkejä kuluttaa ja se kaduttaa. Mietin vaan että onkohan luokka täynnä teinejä ja sit minä.

[/quote]

Ei ole liian vanha. Onnea matkaan! : )

Vierailija
26/35 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:57"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 11:05"]

Missä sinä luulet niiden eläkeikäisten eli noin seitsemänkymppisinä ylioppilaaksi kirjotitavien käyvän lukion?

[/quote]

Koska lukio on yleissivistävä koulu?

[/quote]

Ihana kun tätä lukion yleissivistävyyttä aina alapeukutetaan

[/quote]

Tuskin siinä alapeukutettiin lukion yleissivistävyyttä. Kysymys oli "missä" mutta vastaus oli kysymykseen "miksi".
[/quote]

Eiköhän lukio lisää henkilön omanarvontuntoa ja onnistumisen kokemuksia iästä riippumatta. Ei ihmisessä ole Parasta ennen -päiväystä.

Vierailija
27/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistäti sai lakin muutama vuosi sitten 70-vuotiaana. Syy oli se, että lapsena ei päässyt, vaikka päätä olisi ollut. Se oli "sitä aikaa". 

Vierailija
28/35 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 21:18"]Jäin juuri työttömäksi ja ajattelin käyttää aikani kerrankin johonkin hyödylliseen ja meinasin iltalukiota. En jaksanut nuorena koulunpenkkejä kuluttaa ja se kaduttaa. Mietin vaan että onkohan luokka täynnä teinejä ja sit minä.
[/quote]

Ei todellakaan. Mun mielestä ei ole ikinä liian vanha opiskelemaan jos vain intoa ja jaksamista riittää :)

Vierailija
29/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha, mutta miksi haluat sinne? Jos tavoitteesi on opiskella jotain, mihin vaaditaan lukio, niin sitten ok. Muussa tapauksessa suosittelisin sinulle jotain ammattiin valmistavaa koulutusta lukion sijaan.

Jos olisit nyt töissä ja huviksesi kävisit siinä samalla lukion, niin se voisi olla kiva harrastus. Mutta tilanteesi on toinen. Tarvitset sellaista koulutusta, mikä tuo työmahdollisuuksia. Lukio ei ole sellainen ilman jatkokoulutusta.

Vierailija
30/35 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
31/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole! Oma äitini valmistui ylioppilaaksi 50-vuotiaana iltalukiosta. Opiskeli koko tutkinnon ihan vain omaksi ilokseen. Olin tosi ylpeä äidistä lakkiaisissa ja olen toki sitä edelleen. Hieno saavutus!

Vierailija
32/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kanssa kirjoitti samaan aikaan sellainen 70+ vuotias setä että anna mennä vaan, koskaan ei ole liian myöhäistä sivistää itseään :) Itse olin tuolloin 25 ja nyt vasta 10 vuotta myöhemmin harkitsen yliopisto-opintoja.

Vierailija
33/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ikärajoja ole, eikä opettajat ikiä kysele. Itseäsi vartenhan sinä opiskelet. Tuskin menet sinne uusia kavereita hankkimaan, joten mitä väliä vaikka muut olisivat teinejä.

Vierailija
34/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Avoimeen yliopistoon mieluummin, lukion kursseilla et tuossa iässä tee enää yhtään mitään, eikä ne edesauta sun työllistymistäsi mitenkään. Oikean alan opintokokonaisuus Avoimesta yo:sta saattaa sen kyllä tehdä.

Vierailija
35/35 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on niitä oikeita vanhojakin, eläkeläisiä esim. kieliä lukemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä