Virtsakiviä? Kokemuksia?
Epäilen, että mulla on virtsakiviä/ kivi. Viikon on koskenut hirveästi alavatsaan, ihan tuonne vatsan alareunaan ja gynellä ei löydy mitään selitystä. Huomenna menen lääkäriin taas.. Onko kellään ollut virtsakiviä, ja mitkä oli oireet? Nousiko tulehdusarvot? Kuumeilitko?
Kommentit (8)
Aikuisella pojallani oli virtsakivi. Hän heräsi aamulla niin järkyttävään kipuun, että ei pystynyt edes puhumaan vaimolleen. Kykeni vain nyökkäämään, kun vaimo kysyi, pitääkö soittaa ambulanssi. Välillä kipu loppui kuin seinään (kivi liikahti eteenpäin virtsaputkessa) ja alkoi taas uudelleen. Sairaalassa häneltä meni taju.
Sisarellani on myös ollut vuosia sitten virtsakiviä, ensimmäisellä kerralla tuli myös niin kova kipu, että hän kykeni vain huutamaan suoraa huutoa.
Joo, kivut ovat päivä päivältä pahemmat, ja helvetillisin kipu tulee sen jälkeen kun on käynyt virtsaamassa. Päivystyksessä vaan pyörittelivät päättään, kun eivät keksineet mikä vaivaa (tuota gyne-tarkastusta lukuunottamatta muita tutkimuksia kuin veri- ja pissakokeet ei otettu. Pissakoe puhdas mutta tulehdusarvot jo alkuviikosta olivat lähellä sataa). En saanut mitää lääkitystäkään. Saatana että olen tuskainen ja vihainen. No, huomiselle siis sain varattua uuden ajan, nyt yksityiselle, pelottaa vaan miten tästä taas selvitään vuorokausi eteenpäin.
AP
Mulla oli pari kesää sitten ensimmäinen virtsakivi kohtaus, heräsin aamulla järkyttävään kipuun! Siis en voi edes kuvailla kuinka kivuliasta se oli ja ambulanssilla sairaalaan, onneks ambulanssissa pistettiin kipulääkettä suoraan suoneen ja sairaalassa ei koskenut enää oikeastaan ollenkaan. Pissanäytteessä oli ollut verta ja lääkäri sanoi että on virtsakiviä mutta niin pieniä että tulevat virtsan mukana joskus pois. No nyt sitten tuli taas uusi kohtaus..ei yhtä kivulias kuin aiempi mutta tooosi kivulias silti.. Lähetteen sain sitten ultraan ja siellä näkyikin sitten 5 mm virtsakivi. Lääkkeiksi sain tulehduskipulääkkeitä ja panadolia sekä miesten eturauhaslääkettä?! :D mutta eihän siinä
Miehellä oli virtsakiviä... heräsi yöllä kovaan kipuun niin että jouduttiin soittamaan ambulanssi. Oksensi kivusta ja joutui sairaalaan jossa virtsassa todettiin verta. Kolme päivää yrittivät saada sairaalassa virtsan mukana ulos, kotilomalla ( sain miehen päiväksi kotiin, illaksi olisi pitänyt mennä takaisin sairaalaan kipulääkityksen takia ) kivi tuli vihdoin ulos.
Jos sinulla olisi virtsakivet, et takuuvarmasti olisi kyselemässä, vaan lattialla nelin kontin huutamassa suoraa huutoa.
Ensimmäinen oire on kipu vatsalla ja todella todella tumma virtsa. Mulle hoitaja sitä ihmetteli miten kukaan ei ollut multa asiasta kysynyt. Parissa päivässä kipu pahenee sellaiseksi että on pakko mennä lääkäriin.
Virtsatessa pitää pitää terässiivilää johon mahdollinen virtsakivi jää. Siitä laboratorio ja lääkäri voi tehdä johtopäätöksen miten sinua pitäisi hoitaa.
Virtsakivi voi aiheuttaa myös virtsaummen joka on päivystys asia ja pitää heti lähteä sairaalaan. Hoitamattomana voi aiheuttaa munuaisten vaurion tai munuaisaltaan tulehduksen ja vaurion.
Mulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta yksi tuttu murskaa työkseen virtsakiviä ja on kertonut että tuskat on kuulemma ihan järkyt. Synnyttäneet naispotilaat ovat hänelle kertoneet ettei synnytyskivut ole mitään niihin verrattuna.
Mä vähän googlailin eikä kuumeilu ole näemmä ainakaan kovin ylienen oire. Kipu ja virtsaamistarpeen tihentyminen on. Ja diagnosointiin on ihan tietyt testit joten se pitäisi ainakin onnistua sulkemaan pois tai todentaa ihan helposti.
Toivottavasti syy löytyy ja tulet pian kuntoon!