Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valurautapannun käyttö

Vierailija
11.09.2021 |

Onko kokemusta, kuinka pääsisi vähimmällä käryytyksellä valurautapaistinpannun käyttöönotossa. Pannussa ei ollut mukana mitään ohjeita. Tarkoitus on käyttää sitä mm. lettujen paistoon ja siitä laajentaa muuhunkin kokemuksen myötä. Koska pannuista sanotaan, että ne paranevat käytön myötä, niin voiko tästä päätellä, että esim. lettujen runsaassa rasvassa paistaminen heti alussa toisi riittävän aloituspinnan ilman, että tarvitsee rasvanpolttaa erikseen?

Oletteko tyytyväisiä yleensä valurautapannuihin omassa keittiössänne?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valurautapannun käyttäjiä linjoilla?

Vierailija
2/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se polteltava. Useimmat epäonnistuvat ja palaavat tefloniin.

En lakkaa ihmettelemästä että eivät voi tehdä sitä jo tehtaalla-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä ollut sama pannu ainakin 25 vuotta. Ei se mitenkään erityisesti pitäisi kärytä alussa. Sipaisee ruokaöljyä talouspaperilla, antaa hetken lämmetä pannun ja alkaa paistaa. Öljyä lisää jos tuntuu kuivalta. Käytön jälkeen pesu aikalailla heti kuumalla vedellä ja tiskiharjalla mistä oot varmistanut, ettei oo jonkun muun astian pesusta jäänyt pesuainetta. Kuivaa paperilla, lorauta rypsiöljyä. Itse vielä saatan siihen lämpimälle hellalle pistää pannun jäähtymään. Ei se muuta tartte ja kuten sanoit, paranee käytössä.

Vierailija
4/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käytössä ollut sama pannu ainakin 25 vuotta. Ei se mitenkään erityisesti pitäisi kärytä alussa. Sipaisee ruokaöljyä talouspaperilla, antaa hetken lämmetä pannun ja alkaa paistaa. Öljyä lisää jos tuntuu kuivalta. Käytön jälkeen pesu aikalailla heti kuumalla vedellä ja tiskiharjalla mistä oot varmistanut, ettei oo jonkun muun astian pesusta jäänyt pesuainetta. Kuivaa paperilla, lorauta rypsiöljyä. Itse vielä saatan siihen lämpimälle hellalle pistää pannun jäähtymään. Ei se muuta tartte ja kuten sanoit, paranee käytössä.

Rasvapolttoa ei siis yleensä tarvitse tehdä uusiin kaupasta ostettaviin pannuihin, vaan se on jo tehty niihin lähtökohtaisesti. Toki jos olet jonkun vanhan pannun saanut, jossa pinta pahasti esim. ruostunut, vaatii se järeämmät toimet ja juurikin rasvanpolttoa. Siihen löytyy sitten ihan googlella ohjetta.

Vierailija
5/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni osti minulle joululahjaksi valurautaisen paistinpannun toisena joulunamme. Olisin ottanut mieluummin jotain henkilökohtaisempaa, mutta osasin käyttäytyä:)

Pannu on palvellut nyt n. 45 vuotta moitteettomasti ja palvelee ilmeisesti seuraavankin puolivuosisadan.

En sille mitään rasvapolttoa tiennyt tehdä vaan aloin käyttää ja sillä on paistettu ihan kaikkea. Vähän röhelöisyyttä siinä on ulkopinnassa. Terveinä ollaan tähän asti säilytty.

Vierailija
6/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvapolttoa ei siis yleensä tarvitse tehdä uusiin kaupasta ostettaviin pannuihin, vaan se on jo tehty niihin lähtökohtaisesti. Toki jos olet jonkun vanhan pannun saanut, jossa pinta pahasti esim. ruostunut, vaatii se järeämmät toimet ja juurikin rasvanpolttoa. Siihen löytyy sitten ihan googlella ohjetta.

Miks suollata paskaa palstalle. Uusissa pannuissa on tuskin koskaan polttoa tehtynä ostetttaessa.

Vierailija
7/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että valurautapannun läpi tuleva rasva pilaa lieden.

Vierailija
8/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se polteltava. Useimmat epäonnistuvat ja palaavat tefloniin.

En lakkaa ihmettelemästä että eivät voi tehdä sitä jo tehtaalla-

Jotkut valmistajat/jälleenmyyjät polttavat. Kuitenkin, täytyy olla aika uusavuton jos ei edes tuota osaa, parempi tällöin pysyä teflonissa.

Vierailija
9/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on hiiliteräspannu, jos haluaa kevyemmän astian, mutta ei halua syödä teflonpinnan jämiä.

Vierailija
10/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautapannusta saa myös rautaa,hivenaineena,ruokaa valmistettaessa. on 2kpl.

täytyy käyttää tarpeeksi rasvaa ettei pala ruoka kiinni.

Vierailija
11/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni osti minulle joululahjaksi valurautaisen paistinpannun toisena joulunamme. Olisin ottanut mieluummin jotain henkilökohtaisempaa, mutta osasin käyttäytyä:)

Pannu on palvellut nyt n. 45 vuotta moitteettomasti ja palvelee ilmeisesti seuraavankin puolivuosisadan.

En sille mitään rasvapolttoa tiennyt tehdä vaan aloin käyttää ja sillä on paistettu ihan kaikkea. Vähän röhelöisyyttä siinä on ulkopinnassa. Terveinä ollaan tähän asti säilytty.

Kiitos kaikille kommenteista. Olen ymmärtänyt kyllä, että valurautapannut ovat lähes ikuisia ja terveellisiäkin käyttää. Ajattelin ruokaöljyllä pärjätä ja hoitaa pannua hyvin.

Vierailija
12/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvapoltto pitäisi tehdä silavalla. Saa tuubina kaupasta ja käryttää kyllä, jos haluaa hyvän lopputuloksen.

Ohjeita löytyy googlaamalla. Itse luovuin induktiolieden yhteydessä, kun pohja teki heti naarmun lasin pintaan. Nyt sitten mökki-/retki- ja grillipannuna.

Vierailija
13/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommenteista. Olen ymmärtänyt kyllä, että valurautapannut ovat lähes ikuisia ja terveellisiäkin käyttää. Ajattelin ruokaöljyllä pärjätä ja hoitaa pannua hyvin.

Valurautapannu on ikuinen.

Rasvapolttoon löytyy ohjeita youtubesta.

Kannattaa rasvapolttaa pannu.

Jos ruoka palaa kiinni, tilkka vettä pannuun ja hetkeksi levylle kiehahtamaan. Palanut irtoaa, sitten pesu pelkällä vedellä ei koskaan astianpesuaineella, kuivaus haalealla liedellä.

Teflonpannun ominaisuuksia ei voi verrata valurautapannun hyviin ominaisuuksiin.

Vierailija
14/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole polttanut sen kummemmin,heti käyttöön.

Älä sitten säilytä ruokaa siinä pannussa,ruostuttaa.

"Venäläinen pesu" silloin tällöin,eli laitat vettä kuumenemaan pannulle suolaa ja annat kiehua jonkin aikaa. Sitten harjaus,kuivaat,levy kiinni, ja ölyä,rasvaa ja annat olla siinä imeytymässä.

Niin ja kananmunia varten hommaa eri pannu,ainakin ite inhoan paistaa kanamunia valurautapannussa.

Martoilla on kanssa hyviä vinkkejä valurautapannuun.

Vierailija
15/25 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks suollata paskaa palstalle. Uusissa pannuissa on tuskin koskaan polttoa tehtynä ostetttaessa.

Höpöhöpö.

Vierailija
16/25 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sellaista, joita ne paista valurautapannussa: kananmunat ja kala. Ensinmainittu tuntuu tarttuvan kiinni, jälkimmäisestä voi jäädä makua muihinkin ruokiin. 

Vierailija
17/25 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi sellaista, joita ne paista valurautapannussa: kananmunat ja kala. Ensinmainittu tuntuu tarttuvan kiinni, jälkimmäisestä voi jäädä makua muihinkin ruokiin. 

Kun pannussa on riittävä pinnoitus, kananmuna ei pala eikä kala jätä makua.

Pinnoituksen saa valurautapannuun näin: aina, kun pannu pestään (ilman pesuainetta), se kuivatetaan lämpimällä levyllä ja pannulle kaadetaan hieman ruokaöljyä. Öljy levitetään ja kun pannu oh jäähtynyt, ylimääräisen öljyn voi pyyhkiä pois.

Mulle tuli sukulaisilta yksi vanha pannu, josta pinnoite oli lähtenyt kokonaan pois. Pinnoitin pannua sitkeästi kerta toisensa jälkeen, ja kyllä siinä on jo kunnon pinnoite.

Vierailija
18/25 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun Rörstrandin pannu oli ainakin valmiiksi poltettu kun sen aikoinani ostin, nuorena opiskelijana 30 vuotta sitten. Edelleen sama pannu käytössä, sekä myös sittemmin tädiltä jäänyt valurautainen lettupannu. Ei ole mitään erikoisia toimenpiteitä tarvinnut tehdä, Kunhan pesee sen aina heti käytön jälkeen pelkällä kuumalla vedellä, niin säilyy hyvänä.

Vierailija
19/25 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla makaa kaapissa käyttämättömänä niin valurauta, kuin hiiliteräspannu. Pidän teflonista. Ei tarvitse käyttää niin paljon rasvaa ei ota kiinni ja on helppo pitää puhtaana.

Vierailija
20/25 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ole polttanut sen kummemmin,heti käyttöön.

Älä sitten säilytä ruokaa siinä pannussa,ruostuttaa.

"Venäläinen pesu" silloin tällöin,eli laitat vettä kuumenemaan pannulle suolaa ja annat kiehua jonkin aikaa. Sitten harjaus,kuivaat,levy kiinni, ja ölyä,rasvaa ja annat olla siinä imeytymässä.

Niin ja kananmunia varten hommaa eri pannu,ainakin ite inhoan paistaa kanamunia valurautapannussa.

Martoilla on kanssa hyviä vinkkejä valurautapannuun.

,

Miksi munien paisto on ongelma?