Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka "epäterveellinen" välipala/jälkiruoka MANNAPUURO on?

Vierailija
21.10.2014 |

Nimittäin makeanhammasta kolottaa nyt niin pirusti! Pyöräytänkö mannapuuroa vai pannukakkua? ;)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oh my god noita terveysintoilijoita. Ja porkkanaankin voi tukehtua eiks je? Huoh kyllähän se on hyvä että syö pääpiirteittän terveellisesto mut tuskin kuolee kun vetää välillä mannapuuroa

Vierailija
22/27 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koulujen ohrapuuro tehtiin ainakin Espoossa rikotuista ohrasuurimoista. Haudutettiin rakkauvella monta tuntia isossa padassa. Olin kymmenen vuotta sitten "keittäjätätinä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin suosittelen niitä tummia suurimoita, niissähän on kuitua ja ravinteita, mutta maku ihan sama kuin niissa valkoisissa epäterveellisemmissä. Mun herkku on keittää täysjyvämannapuuro suklaakaurajuomaan ja sit mustikoita päälle. :p

Vierailija
24/27 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 16:43"]

Meillä täällä kaukana Suomesta joka perjantainen aamupala. Mannaryynit tuodaan Suomesta ja niitä kantaa meille kollegat ja tuttavat ja kylän miehet :) Se on perjantaiaamun juttu: Mannapuuro ja mustikat/mansikat/vadelmat.

Olkoot terveellistä tai epäterveellistä, hyvin lapsille maistuu ja pitää nälkää sen pitkän päivän!

[/quote]

Hyvä meininki! Kyllä mannapuuro on aivan ok ainakin jokunen kerta viikkoon. 

Minulla on teille sen rinnalle toinenkin tuote: Riihipuodin ohrahiutaleet. Riihipuoti Oy toimii Pöytyällä Riihikoskella. Sama firma tuottaa monia muitakin jauho- ja hiutaletuotteita. Itse tutustuin ohrahiutaleisiin muutama kuukausi sitten. Niitä myydään täällä ainakin Citymarketeissa. 

www.riihipuoti.fi

[/quote]

Kiitos hyvästä vinkistä! Toki meillä on täällä myös Suomesta kannettuna Nallen ruishiutaleita sekä neljänviljanhiutaleita. Kun ruislepiää on hankalahkoa saada, koetan suosia puuroja. Kaurahiutaleita sentään onneksi saa. Riisipuuroa tehdään viikonloppuisin, mutta arkiaamun pelastaa just helpposti mannapuuro, joka on sen viimeisen koulupäivän herkkuaamiainen :)

Täytyy pistää korvan taakse tämä vinkkisi!

[/quote]

Kiva!

Itse löysin nämä ohrahiutaleet pitkän etsinnän jälkeen. Olin yrittänyt löytää puurohiutaleita, joista saisi samanlaista puuroa kuin mitä tarjottiin alakoulussa. Ilmeisesti se alakoulun puuro oli tehty juuri ohrasta. Puuroannokseen kuului hillosilmä. En tiedä, onko tällainen puuro ollut yleisestikin koulujen ruokalistalla. Oma alakouluni sijaitsi Sievissä Pohjanmaalla. 

[/quote]

Siis SE ohrapuuro! Yksi kaikkien suosikeista. Helsingissä kasvaneena ja koulun käyneenä puuropäivä oli yksi suosikeista ja olen tosiaan miettinyt, miten se puuro tehtiin :) Oli just ohrapuuro. Meillä oli kyllä joku kiisseli tai mehukeitto sen puuron kanssa, mutta ihan parasta silti!

[/quote]

Muitakin ohrapuuron ystäviä, mutta oliko puuro ihan sileää vai samantapaista kuin esim. riisipuuro? Tarkoitan ihan sileää puuroa. Minun oli vaikeaa löytää samanlaista, koska sellaisen tuloksen saamiseksi tarvittavia ohrahiutaleita ei oikein ollut kaupoissa ennen Riihipuodin ohrahiutaleita. Tuossa eräs espoolaisten koulujen kokki kirjoittaa tehneensä puuroa rikotuista ohrasuurimoista. Se on eri puuro. Itse asiassa itsekin muistan myös sen kouluista. 

Vierailija
25/27 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinähän on maitoa ja viljaa. Molemmidta tulee maailmanloppu.

oikeasti mannapuuro on ihan ok. Jos erikseen haluaa tehdä siitä terveellistä, tekee sesn täysjyvä-tai kauramannasta tai kenteis jopa spelttimannasta ja syö lisänä marjoja.

Vierailija
26/27 |
21.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on kuin vehnäpullaa söisi. Mutta jos teet pannarin täysjyväjauhosta, se on jo hiukan  parempaa ravintoa.

Vierailija
27/27 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

😋🥣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan