Pojan tyttöystävä tulee sunnuntaina meille syömään, muuten syö normisti, mutta ei viljaa
Kommentit (51)
Mikähän on niin vaikea tehdä ruokaa missä ei ole viljaa? on vaikka kuinka paljon eri vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei talon tavat kelpaa, antaa olla.
Niin, entä jos hän on keliaakikko/kärsii ärtyneestä suolesta, eikä PYSTY syömään viljatuotteita ilman kovia vatsavaivoja. Siinä ei paljon naurata, kun on syönyt pastaa ja joutuu istumaan vessassa loppupäivän.
Perunat käy missä muodossa tahansa. Suurin osa peruskeitoista on viljattomia. Jauhelihapihvit on parhaita, kun laittaa taikinaan vain mausteita, mitään muuta siihen ei tarvitse, korkeintaan hienoksi laitettua sipulia, mutta itse tykkään sen sipulinkin paistaa erikseen. Pihvit, fileet ja paistit on viljattomia kaikki, oli liha sitten kalasta, kanasta, possusta tai lehmästä.
Helppoa. Jokainen syö varmasti usein viljatonta perusruokaa, mutta sitten kun siitä pyydetään, se onkin ongelma. Jos ei syö viljaa, ei kaipaa leipääkään ollenkaan, eikä sille tartte korviketta. Viljaton jälkiruokakin on helppo, jäätelön lisäksi on vaikka mitä mousseja, kääretorttu on paras pelkistä perunajauhoista, marjat ja vaniljakastike...ei tässä ole mitään vaikeaa.
Pottua ja kastiketta
Jälkkäriksi pannacotta
Kahvia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään viljaa vai gluteeniton? Aika iso ero.
Mutta laita vaika broileria ja riisiä ja salaattia. Jälkkäriksi jäätelöä.Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?
Ei mutta sinulla taitaa olla.
On iso ero siinä, pitääkö vieraalle tehdä gluteenitonta vai viljatonta.
Esim. minulla on keliakia ja lisäksi vehnäallergia. Voin silti hyvin syödä gluteenittomia leivonnaisia ja pastoja ja leipiä.
Ihmetyttääkin, että miksi vieraalle ei muka mikään vilja kävisiPS. Riisi ei ole vilja, sitä voi hyvin tarjota. Paljon varovaisempi olisin esim raakojen tomaattien ja porkkanoiden ja esim pähkinöiden suhteen, sillä pahasti allergiset ovat yleensä myös koivuallergisia ja moni vihannes ja hedelmä on raakana ristiallerginen koivun kanssa.
Jos sanotaan että VILJATON, miksi pitää alkaa kyselemään että niin oikeastiko viljaton tai sittenkin jotain ihan muuta?? Eikö voi vaan uskoa mitä sanotaan, ihan varmasti se ihminen itse tietää mikä ero on viljalla ja gluteenilla, ja osaa käyttää oikeaa sanaa.
Tämä on oikeasti raivostuttavaa; ihan liian monta kertaa minulle, joka teen selväksi että en voi syödä *viljaa*, on tarjottu kuitenkin gluteenittomia viljatuotteita kun Älypää on keksinyt että hei se sanoi VILJATON mutta varmaan tarkoitti kuitenkin muuta joten tarjotaanpa sittenkin viljaa.. Ja sitten olen nälässä kun en voi syödä mitään. Nykyään onkin pakko painottaa useaan kertaan "ei viljaa, tämä on eri asia kuin ei gluteenia, en voi syödä gluteenitontakaan viljaa." ja silti tulee "no entäs pizzaa? Entäs pastaa? Eikö edes tätä sämpyläa, se on hei gluteeniton?!?" 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️
Siankylkeä ja röstiperunoita. Kaffee imeläkivellä jälkiruoaksi.
Monessa jäätelössä on vehnää, eikä se todellakaan ole mikään itsestäänselva vaihtoehto. Kannattaa tarkistaa tuoteseloste etukäteen.
Meillä on miehen kanssa yhteensä viisi nuorta ja yksikään niistä ei syö jälkiruokaa. Teette sellaista josta itse tykkäätte.0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään viljaa vai gluteeniton? Aika iso ero.
Mutta laita vaika broileria ja riisiä ja salaattia. Jälkkäriksi jäätelöä.Onko sulla vaikeuksia ymmärtää lukemaasi?
Ei mutta sinulla taitaa olla.
On iso ero siinä, pitääkö vieraalle tehdä gluteenitonta vai viljatonta.
Esim. minulla on keliakia ja lisäksi vehnäallergia. Voin silti hyvin syödä gluteenittomia leivonnaisia ja pastoja ja leipiä.
Ihmetyttääkin, että miksi vieraalle ei muka mikään vilja kävisiPS. Riisi ei ole vilja, sitä voi hyvin tarjota. Paljon varovaisempi olisin esim raakojen tomaattien ja porkkanoiden ja esim pähkinöiden suhteen, sillä pahasti allergiset ovat yleensä myös koivuallergisia ja moni vihannes ja hedelmä on raakana ristiallerginen koivun kanssa.
Jos sanotaan että VILJATON, miksi pitää alkaa kyselemään että niin oikeastiko viljaton tai sittenkin jotain ihan muuta?? Eikö voi vaan uskoa mitä sanotaan, ihan varmasti se ihminen itse tietää mikä ero on viljalla ja gluteenilla, ja osaa käyttää oikeaa sanaa.
Tämä on oikeasti raivostuttavaa; ihan liian monta kertaa minulle, joka teen selväksi että en voi syödä *viljaa*, on tarjottu kuitenkin gluteenittomia viljatuotteita kun Älypää on keksinyt että hei se sanoi VILJATON mutta varmaan tarkoitti kuitenkin muuta joten tarjotaanpa sittenkin viljaa.. Ja sitten olen nälässä kun en voi syödä mitään. Nykyään onkin pakko painottaa useaan kertaan "ei viljaa, tämä on eri asia kuin ei gluteenia, en voi syödä gluteenitontakaan viljaa." ja silti tulee "no entäs pizzaa? Entäs pastaa? Eikö edes tätä sämpyläa, se on hei gluteeniton?!?" 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️
Kiitos! Tiivistit hyvin ajatukseni. Mun mielestä on jotenkin kummallista ettei uskota aikuisen ihmisen osaavan kertoa rajoitteestaan oiken. Viljaton tarkoittaa viljatonta. Maidoton maidotonta, ei laktoositonta. Selkeitä suomenkielisiä sanoja.
Ja tuolle riisistä jankkaajalle, riisi (ja myös maissi) ovat viljoja, halusit tai et.
Jälkkäriksi vaikka panna cottaa, creme brulee, rahkaa, mousse, kääretorttu (viljattomana), viljaton juustokakku..
Tietenkin on eroa. Ap:n tapauksessa viljaton.