Millaiset säännöt teillä on kotona asuvalle 20-vuotiaalle?
Onko kotiintuloajat ja saako olla poikaystävän luona yötä? Meillä on suunnitteilla perhepalaveri tähän liittyen. Lapsi on kiltti perhetyttö, mutta viime aikoina alkanut kyseenalaistaa rajoja.
Kommentit (16)
Koulun/töiden jälkeen kotia, läksyt jos on ja välipala. Arkena kotia klo 19. Pe ja la klo 20. Ei kavereita kylään ennen kuin äiti ja isi tullut töistä. Ihan perussäännöt.
Vähän väliä tämä sama kysymys täällä pyörii, vaikka jokainen tietää, että 20-vuotias on aikuinen ja saa esim. yönsä viettää ihan missä itse haluaa riippumatta siitä, missä asuu.
Meillä on sellainen sääntö, että etsii itselleen rivakasti asunnon.
Saa mennä ja tulla, mutta jos ei tule yöksi kotiin pitää ilmoittaa.
Ei mitään yhden yön hoitoja kotiin
Kotitöihin pitää osallistua, ei mitään koko päivän nukkumista ja odottelua että pyykit, ruuat yms tulee kaikki itsestään
Samat säännöt kuin muillakin saman talouden aikuisilla?
Ei muuta sääntöä kuin osallistuu ruoka/asumiskustannuksiin. Aikuinen saa mennä ja tulla kuinka haluaa mutta suotavaa ilmoittaa lähtiessään tuleeko samana päivänä takaisin.
Siivoaa huoneensa, osallistuu kotitöihin ja tekee ruokaa, toimii kuskina ym., ollaan kolmen aikuisen kokonaisuus, jossa äiti tosin toimi projektipäällikönä. Maksaa opintorahastaan kuukausittain yhteiseen kassaan pientä ruokarahaa.
jos 20-vuotias kyseenalaistaa rajoja, onko kaikki kotona? vuosia sitten omat tyttäret katsoivat ihmeissää, kun 5 vuotta vanhempi serkku leikki nukeilla.
Samat säännöt, kun muillakin talossa asuvilla. Jos on myöhään jossakin tai jää yöksi, niin ilmoittaa.
Osallistuu perheen arkeen, jos opiskeluiltaan ehtii. Yhdessä yleensä syösään illallinen. On muuttamassa omaan opiskelija-asuntoon lähiaikoina.
Kai tämä on provo, mutta onko oikeasti 20-vuotiailla jotain kotiintuloaikoja? Kun minä asuin kotona vielä tuon ikäisenä, ei ollut mitään kummempia sääntöjä. Hoidin osani kotitöistä, otin huomioon muut perheenjäsenet ja kerroin minne olin menossa. Jos olin koko yön poissa bileillan jälkeen, sanoin jääneeni kaverin luo yöksi riippumatta siitä, olinko. En tiedä uskoivatko vanhemmat aina, mutta eivät katsoneet asiakseen udella enempää, ja se oli hyvä niin. En tuonut mitään satunnaisia poikia/miehiä kotiin yöksi, koska en olisi kehdannut. Poikaystävää ei tuolloin ollut, mutta varmasti olisin voinut yöpyä sellaisen luona, jos olisi ollut. Minusta ainakin tuntui siltä, että vanhemmat pitivät minua mielellään kotona vielä tuon ikäisenä, mutta eivät halunneet rajoittaa elämääni sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä on provo, mutta onko oikeasti 20-vuotiailla jotain kotiintuloaikoja? Kun minä asuin kotona vielä tuon ikäisenä, ei ollut mitään kummempia sääntöjä. Hoidin osani kotitöistä, otin huomioon muut perheenjäsenet ja kerroin minne olin menossa. Jos olin koko yön poissa bileillan jälkeen, sanoin jääneeni kaverin luo yöksi riippumatta siitä, olinko. En tiedä uskoivatko vanhemmat aina, mutta eivät katsoneet asiakseen udella enempää, ja se oli hyvä niin. En tuonut mitään satunnaisia poikia/miehiä kotiin yöksi, koska en olisi kehdannut. Poikaystävää ei tuolloin ollut, mutta varmasti olisin voinut yöpyä sellaisen luona, jos olisi ollut. Minusta ainakin tuntui siltä, että vanhemmat pitivät minua mielellään kotona vielä tuon ikäisenä, mutta eivät halunneet rajoittaa elämääni sen kummemmin.
Et ollut kyllä mikään kiltti perhetyttö
Joku kirjoitti: „Saa mennä ja tulla, mutta jos ei tule yöksi kotiin pitää ilmoittaa.
Ei mitään yhden yön hoitoja kotiin
Kotitöihin pitää osallistua, ei mitään koko päivän nukkumista ja odottelua että pyykit, ruuat yms tulee kaikki itsestään“
Just näin! Näin meillä onnistui hyvin. On nyt kaksi noin 30-vuotiasta nuorta miestä, muualla asuvia, joille ei tarvitse kertoa miten pesukone toimii tai miten siivotaan vessa. Ja jotka näkyvät kasvattavan omaa, vielä pieniä lapsiaan hyvin suurella hellyydellä.
Meillä on 20 vuotias ja sääntöjä ei olla laadittu. Tyttö on fiksu nuori, jolla ei ole mitään teini-iän ongelmia enää, vaan hän osaa ajatella asioita muutenkin. Luotan tyttöön ja hän luottaa meihin vanhempiinsa.
Hyvin ollaan pärjätty.
Kotiintuloaika klo 19, perjantaisin ratsataan huone ettei ole mitään kiellettyä.