Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaanako?

20.10.2014 |

Olen 22v. ja söin melkein kolme vuotta Yaz-pillereitä, kunnes lopetin 2013 elokuussa pillerit. Kuukautisia ei näkynyt eikä kuulunut puoleen vuoteen ja tuona aikana tuli useampi raskaustestikin tehtyä kun ihmeteltiin uupuvia kuukautisia. Negatiivista näyttivät joka kerta. Sitten tammikuun lopussa kävinkin gynekologilla tämän johdosta, ja tämä määräsi minulle Terolut-nimisen lääkkeen (keltarauhashormoni) otettavaksi kuuriluonteisesti kahdesta kolmeen kertaan jotta saadaan kuukautiset käynnistettyä. Ensimmäisen kuurin jälkeen kuukautiset alkoivatkin ja ohjeen mukaan käynnistin kyseisillä pillereillä vielä toisetkin kuukautiset.

Kolmansien kuukautisten kohdalla odottelin hetken, josko alkaisivat itsellään, mutta kun kaksi viikkoa olivat "myöhässä", otin vielä kolmannen kuurin. Aikaisemmin käynnistämällä kuukautiset alkoivat pillereitä syödessä, tällä kertaa alkoivat vasta viikko kuurin syömisen jälkeen (kesäkuun alkua). Ensimmäiset oikeat kuukautiset alkoivatkin sitten ilman mitään apuja vasta elokuun 9. päivä (kuukautisten välillä 67pv) eivätkä kauhean montaa päivää kestäneet. Vuoto oli samanlaista kuin aikaisemmin, ennen e-pillereitä. Viimeisimmät kuukautiset minulla alkoivat syyskuun 25. pvä (kuukautisten välillä 48pv). Vuoto oli taas normaali, eli sellainen mitä aina ennen e-pillereitä ja kestivätkin viisi päivää. Ennen e-pillereitä minulla oli aika epäsäännöllinen kierto, vaihteli 28-40 päivään ja joskus ylikin. 

Nyt elän siinä mielessä mielenkiintoisia päiviä, kun 4.10 (10 päivää kuukautisista), tuli avokin kanssa harrastettua sänkypuuhia aamusella niin, että jonkin aikaa tuli touhuiltua ilman kondomia. Ei loppuun saakka, mutta kuitenkin. Minulla ei ole mitään hajua siitä, milloin ovuloin, kun tuo kierto on aika vaihteleva ja siitä ei oikein osaa mitään sanoakaan kun vasta muutamat kuukautiset pillereiden lopettamisen jälkeen on ollut ja vasta parit kuukautiset luonnollisesti. Seuraavien kuukautisten pitäisi alkaa joskus 22.10-3.11 välillä (28pv-40pv). 

Tässä viimeisen kahden viikon aikana on alkanut olemaan kaikenmoista oireilua, mikä hieman hämmentää myös: on ollut kova väsy, huimannut, ruokahaluttomuutta ja pahoinvointia (ei oksentelua), vatsa ollut sekaisin, alavatsaa ja alaselkää särkenyt, vihlontaa alapäässä, vaikka joisi paljon on virtsa aika tummaa (vähän kuin yön jälkeen) ja välillä voimakkaan tuoksuista, älytön vilu kokoajan (mittaan kuumetta kun kuumeinen olo, ei silti kuumetta, korkeimmillaan 36,98) ja alkoholia kun on juonut ei ole maistunut yhtään (eräänkin kerran meni vatsa sekaisin ja piti mennä vessaan istumaan) ja vaikka olen kova viinin ystävä niin yhtäkkiä viinikään ei maistu edes pihviruuan kanssa. Myös pinna tuntuu hetkittäin olevan tosi kireällä.

Toisaalta on tosi epätodennäköistä että näin sekavalla kierrolla tuosta nyt raskaaksi olisin tullut, mutta noiden oireiden litania aika paljon on herättänyt kysymysmerkkejä. Ei sillä, että raskaus olisi huono asia, mutta ei se kyllä ole kyllä mikään suunniteltukaan ole: Olen lukenut noista, että raskautta toivovat naiset usein kuvittelevat oireita, mutta en tiedä onko siitäkään sitten kyse kumminkaan. Ja varsinkin nuo kivut ja virtsan väri on herättänyt kysymyksiä, kun vaikka kuukautisten aikaan onkin välillä aika koviakin kipuja, ei mitään oireilua ole ennen kuukautisia (paitsi n.2vko ennen kuukautisten alkua rintojen arkuus, jota ei nyt ole ollut lainkaan).

Testin voi varmaankin tehdä aikaisintaan marraskuun alussa, eli tässä mennään vähä jännän äärellä. 

Pelottaa ja jännittää, tämä oma kroppa kun on ollut niin kovin "arvaamaton" jo kauan, kun miettii tuota miten kuukautisetkin jäivät pois e-pillereiden jälkeen ja kiertokin on mitä on, eli en tiedä mitä odottaa seuraavaksi.

Olisikin kiva kuulla näkemyksiä aiheesta ja jos jollakin on jotain samankaltaisia kokemuksia suuntaan tai toiseen, niin "Vertaistuki" olisi enemmän kuin tervetullut, tässä testin tekemistä odotellessa :)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aloin epäilemään raskautta tuon virtsan tummuuden vuoksi, ja tadaa plussa tuli ja raskaana ollaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla