rota-rokote ja lämpö
Vauva reilu 2kk sai rota-rokotteen tiistaina. Terkkari varoittikin että pahimmat oireet ovat vasta viidentenä päivänä eli tänään. Käski ostamaan varmuudeksi panadolia. Vauvalla on ollut hieman vatsavaivoja ja on ollut väsyneempi. Kuitenkin syönyt hyvin (imetän) ja ollut tyytyväinen.
tänään on oirehtinut enemmän. Vatsavaivat, itkuisuus ja väsymys lisääntyneet mutta ei siis mitään jatkuvaa huutoa tms. Ja syö hyvin mielestäni. Nyt mittasin lämmön kainalosta ja oli 37.5. Ikinä aiemmin ei ole ollut noin korkea vielä.
Missä vaiheessa panadolia pitäisi antaa? Entä onko tarvetta ottaa yhteyttä lääkäriin? Kun rokotteesta kuitenkin johtuu mielestäni.
Kakkaa ja pissaa tulee.
Kommentit (11)
Olisiko yöllä hyvä herättää syömään jos ei itse herää useammin? Nukkuu 5-6h putkeen yleensä. Inhottavaa kun yötä vasten tämmöistä kun ei ole päivystys omalla paikkakunnalla mutta onneksi kunto vaikuttaa niin hyvältä että tilannetta voi seurata rauhassa.
Kyllä minä antaisin nukkua sen 5-6 tuntia, jos nukkuu levollisesti. Ainakin oman lapsen kohdalla olen huomannut selvästi kun kuume lähtenyt nousemaan, on levoton ja kädellä kokeiltaessa tuntuu kuumalta. Katso ettei vauvalla ole liikaa vaatetta päällä nyt kun on lämpöä, kehon täytyy päästä viilentymään.
Tuotakin mietin että mikä on tässä tilanteessa sopivasti vaatetta. Pelkkä yökkäri ilman peittoa? Nyt on päällä tuommoinen perusyökkäri pitkillä hihoilla mutta jalat kokonaan peittävä (miksi ikinä kutsutaankaan, ns. Potkarit).
Nyt oli lämpö 37,8 kainalosta eli hieman noussut. Pitäisikö lääkettä nyt sitten antaa?
Voitko soittaa lasten päivystyksestä ohjeet? Ihan senkin takia kun alle 3 kk ikäiselle lapselle suositellaan Panadolia lääkärin määräyksestä.
Anna lääkettä herkästi, mutta älä kuitenkaan pelkän lämmön vaan vauvan voinnin mukaan. Onko itkuinen vai tyytyväinen? Milloin syönyt, eli onko nukkumassa nyt vai hereillä nälkäisenä?
Mä annoin rota rokotteen jälkeen jo kun lämpö nousi 37 asteeseen, vauva oli itkuinen eikä nukkunut hyvin. Panadol on aika harmiton lääke ja annokset on reilusti alakanttiin mitoitettu. Seuraa siis vauvasi vointia, älä pelkkää kuumemittaria.
Nyt syö joten kohta nähdään nukahtaako. Jokin aika sitten nukkui kyllä ihan rauhassa mutta äsken väänsi vatsaa. Panadol tuskin vatsavaivoihin auttaa jos ne yltyy. Nyt on tilanne rauhallinen joten seurailen mutta soitan terveysneuvontaan jos muuttuu yöllä huonompaan suuntaan.
Ihan hyvin voi antaa Panadolia ohjeen mukaan, jos vauva tuntuu kipeältä. Ei siitä haittaakaan ole. Meillä ei tullut lämpöä, mutta vähän oli itkuinen. Meidän vauva teki pari päivää jokaisen rota-rokotteen jälkeen yhden sellaisen kakan, joka veti ihan laakista pyllyn punaiseksi ja rakkulalle. Muuten on hyvä iho eikä vaippaihottumaa ole ollut. Eli tujua on rokote, enkä yhtään ihmettele, jos masuun sattuu!
Jos vauva nukkuu niin seuraisin tilannetta, ota vaikka yölläkin lämpö. Soita tarvittaessa lasten päivystykseen (yöllä) tai aamulla neuvolaan.