Introverteille aiheutuva ympäristöstressi moderneissa työympäristöissä
Avokonttorit, koulut jne. Moni introvertti ei haluaisi vieläkään palata "normaaliin" elämään. Onko ympäristöstressin vaikutuksia koskaan tutkittu ja mitkä sen kansanterveydelliset vaikutukset ovat?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan avokonttoreiden haitat ovat paljon suuremmat kuin hyödyt.
Ne eivät paranna tiedonkulkua, mutta lisäävät turhaa hälyä.
Tämä pätee kaikkiin, ei vain introvertteihin.
Rahastahan tässäkin on kysymys. Saadaan enemmän ihmisiä neliömäärälle ja kulut pienemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen introvertti,ja olin päiväkodissa,huumaavassa metelissä ja menossa.
Ei mua stressannut. Kun läksin kotiin,heihei se maailma,oltiin takaisin omassa. Aamulla taas siihen hullunmyllyyn.
Kaikki on ihan itsestä kiinni. Mulla on hyvät suodattimet.
No senverran vaikuttaa,etten voi katsoa mitään ohjelmia joissa huudetaan ja möykätään,pillit ujeltaa,on takaa-ajoja ja muuta äänekästä. Tykkään rauhallisista ohjelmista.
Eli itsestä kiinni ja suodattimista.
Et ole introvertti. Itse olen ja väsyn samantien kovassa hälinässä. Pakko mennä nukkumaan.
Minäpä olenkin sinua kovempi introvertti, läl-läl-lää.
No ei nyt siitä ole kyse. Vaan introvertti ei kyllä pysty suodattamaan hälinää se on varma. He väsyvät metelissä.
Ja sinä olet se auktoriteetti, joka vetää tämän rajan, ja tulkitset kuka kuuluu millekkin puolelle?
Lässynlää?. Sanoin vain että introvertit eivät pysty suodattamaan hälinää. Koska se on totta. Itse vedät rajojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian voisi nähdä myös niin että extra- ja introvertit ovat vain huonompia ihmisiä? Heillä tulee paha mieli helpommin kuin muille jonkun ulkoisen ärsykkeen takia? Pitäisikö heille siis maksaa pienempää palkaa, koska aivan niin hyvää työpanostakaan ei ole oletettavissa? Vai olisiko se irtisanomisen peruste? Jos nykyään voidaan antaa potkut väärän mielipiteen julkilausumisesta, niin miksipä ei huonommasta työpanoksestakin?
He ovat myös yleensä paljon älykkäämpiä kuin ulospäinsuuntautuneet. Suunnilleen kaikki tiedemiehet ovat olleet introvertteja. Työpanos on hyvä, ja jopa parempi kuin muilla, jos antaa introvertin tehdä asiat yksin.
https://www.introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
"Tutkimusten mukaan älykkyysosamäärän kasvaessa myös introverttien osuus kasvaa ja kaikkein älykkäimmistä ihmisistä jo kaksi kolmasosaa on introvertteja."
Olet sitten itse selvä poikkeus tähän sääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua stressannut. Kun läksin kotiin,heihei se maailma,oltiin takaisin omassa. Aamulla taas siihen hullunmyllyyn.
No senverran vaikuttaa,etten voi katsoa mitään ohjelmia joissa huudetaan ja möykätään,pillit ujeltaa,on takaa-ajoja ja muuta äänekästä. Tykkään rauhallisista ohjelmista.
Niin olit? Kuinka kauan edes teit sitä työtä? Moni meistä introverteistä pakottaa itsensä sinne töihin jotta pystyy elää. Tein itse 5 vuotta päiväkodissa kunnes sai riittää. Se jatkuva meteli ja pauke sai korvat soimaan ja virkavapaan kautta jäin kokonaan pois tästä työstä. Alussa tykkäsin kun sain tehdä vuorotyötä pienessä ryhmässä, mutta kun ryhmäkoot kasvoi, niin alkoi pääni lahota ja lähdin ennen kuin pää räjähti. Ei sitä korvien soimista niin vain kytketä kotona pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole introvertti. Itse olen ja väsyn samantien kovassa hälinässä. Pakko mennä nukkumaan.
No ei nyt siitä ole kyse. Vaan introvertti ei kyllä pysty suodattamaan hälinää se on varma. He väsyvät metelissä.
Ja sinä olet se auktoriteetti, joka vetää tämän rajan, ja tulkitset kuka kuuluu millekkin puolelle?
Lässynlää?. Sanoin vain että introvertit eivät pysty suodattamaan hälinää. Koska se on totta. Itse vedät rajojasi.
Ja tuo sinun lausuntosi on siis lääketieteellinen fakta? Minun mielestä introvertit ovat vain laiskoja/heikkoja ihmisiä. Ja se on minun rajanvetoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asian voisi nähdä myös niin että extra- ja introvertit ovat vain huonompia ihmisiä? Heillä tulee paha mieli helpommin kuin muille jonkun ulkoisen ärsykkeen takia? Pitäisikö heille siis maksaa pienempää palkaa, koska aivan niin hyvää työpanostakaan ei ole oletettavissa? Vai olisiko se irtisanomisen peruste? Jos nykyään voidaan antaa potkut väärän mielipiteen julkilausumisesta, niin miksipä ei huonommasta työpanoksestakin?
He ovat myös yleensä paljon älykkäämpiä kuin ulospäinsuuntautuneet. Suunnilleen kaikki tiedemiehet ovat olleet introvertteja. Työpanos on hyvä, ja jopa parempi kuin muilla, jos antaa introvertin tehdä asiat yksin.
https://www.introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
"Tutkimusten mukaan älykkyysosamäärän kasvaessa myös introverttien osuus kasvaa ja kaikkein älykkäimmistä ihmisistä jo kaksi kolmasosaa on introvertteja."
Olet sitten itse selvä poikkeus tähän sääntöön.
Sieltä semmoinen implikointi, vaikket tunne minua. Älykkyytesi oikein pursuaa reunojen yli. Olen testannut itseni ja olen yli mensanrajan heittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei introvertti ole sama asia kuin erakko tai sillä lailla herkkä, ettei kestä mitään häiriöitä.
Minä olen introvertti, mutta viihdyn silti avokonttorilla. Saan suljettua ympärillä olevan hälyn itseni ulkopuolelle kun keskityn omiin hommiini. Monesti on myös kiva kuulla kun muut juttelevat - tietynlaista sosiaalisuutta, johon ei tarvitse itse niin kamalasti osallistua :) Ja pidän myös muiden kanssa juttelusta, mutta isoissa porukoissa en viihdy ja kaipaan/tarvitsen paljon myös ihan omaa aikaa (vapaalla) ja hiljaisuutta.
Minulla on myös rautainen keskittymiskyky, kun keskityn työhöni, en kuule tai näe mitään ympärilläni. Havahdun usein siihen, että jo viereisellä työpisteellä joku sanoo, että mennäänkö neukkariin, ettei häiritä muita, niin sanon, että ei häiritse, senkun jatkatte siinä. Ja joskus kyllä pidän korvia auki, koska saattaa sattumalta kuulla jonkun puhuvan asiasta, josta sinulla on "sisäpiirin" tietoa tai vaikuttaa omiin töihin jollain tavalla. Minulla on ollut oma työhuonekin, mutta en kaipaa sitä. Eniten viihtyvyyteen vaikuttaa se, että toimisto on moderni, valoisa, tilava ja mukavuuksin varusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo sinun lausuntosi on siis lääketieteellinen fakta? Minun mielestä introvertit ovat vain laiskoja/heikkoja ihmisiä. Ja se on minun rajanvetoni.
Introvertit ovat tehneet suurimmat keksinnöt mailman historiassa. Esimerkiksi Albert Einstein oli introvertti. Myös Nicola Tesla oli introvertti. Sinä ekstroverttinä käytät näitä keksintöjä, ja mölyät vain tuota sontaa.
"Not only is Einstein one of the most famous scientists in history, but he was also a known introvert. Leaning into his introverted nature"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs on näiden 'normaalista poikkeavien, ja erikois-oikeuksia vaativien' aiheuttaman stressin ja ylimääräisen työn aiheuttamat vaikutukset yhteiskuntaan? Onko sitä tutkittu?
Kustannuksia aiheuttaa se että he heiltä ei synny kunnollista työpanosta. On se kumma kun ennen pystyttiin järjestämään että ihmiset saivat rauhassa tehdä töitä mutta nyt ei?
Kyllä se on ektroverttien ongelma, ettei synny kunnollista työpanosta, jos ympäristö houkuttaa vaan koko ajan juttelemaan ja tarkkailemaan, mitä kivaa muut puuhaavat.
Introvertti sentään edes yrittää keskittyä työhön.
Ektrovertit hyötyisivät eniten siitä, että heidät kopitetaan työtehtäviensä kanssa yksin, ja pois pääsee kun hommat on tehty. Toki valittaisivat kovasti.
Havainnointi ja niistä havainnoista johtopäätösten teko on eri asioita. Voinhan minäkin havainnoida, että tänään olikin aamulla kylmempää kuin eilen, mutta ei se silti tarkoita jääkauden alkamista.