Ruuan verkkokauppa alkaa (oikeasti). Oda tulee!
Naurettavat näpertelijät saavat antaa markkinansa.
Vain hölmöläinen kierrättää ruokansa sikakalliin ostosparatiisin kautta. Kallista ja tehotonta, laatu kärsii.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008249393.html
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Pelkäänpä että tässäkin suurin häviäjä on taas itse ruuan tuottaja. Lisää halpuutuksia markkinoille. Kaupat tekee tulosta ja tuottajat kärsii. Näin se menee jo nyt.
Toivottavasti olen väärässä, tuskin. Tämähän ei toki älyluurikansaa kiinnosta kunhan on helppoa ja halpaa.
Toinen häviäjä on kuski. Tuo konsepti voi olla voitollinen korkeintaan ajoittain jossain Helsingin ydinkeskustassa jos kerran hintojen on tarkoitus olla perinteisen kaupan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Kesko on valovuoden myöhässä, koska ovat yrittäneet räpistellä kasaan kauppiaskeskeistä järjestelmää jossa kuljetus maksaa aivan liikaa ja joka ikinen kivijalkakauppias haluaa omia oman markkinansa ja voittonsa kynsin ja hampain jotta saa kivitalon, huvilan ja audin lyhennyksensä hoidettua. Keskusliike ei voi kuin myötäillä kun kauppiaat istuvat itse johtokunnissakin. 😂 Kohta niitä sitten pannaan per*eeseen norjalaisten toimesta aivan armotta ja maksavat kalliim hinnan vetkuttelustaan.
No ei panna. Perinteiselle kaupalle on ihan sama kuinka pitkään tuote on hyllyssä kun se on kauppaan saatu. Odalla kustannukset sitä vastoin alkaa siitä vasta juoksemaan. Duopolin liikevaihto lasketaan kymmenissä miljardeissa, sitä ei joku hipsterien krapulapizzoja tappiolla kuskaava pikkunorski saa hievahtamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tehokasta Odalla. Kun tehokkuusluku tavallisessa kaupassa keräten on 40-60, Odan robotit tekevät saman tehokkuusluvulla 212.
Voittaja maalaisjärjrllä ajatellen.
Siis suoraan robottitukusta asiakkaan kotiin vai sikakalliin välivaiheen (kuljetus ja levitys ostosparatiisiin), josta keräysy ja kuljetus asiakkaalle. 10-0.
Se sikakallis välivaihe on kuljetus tuhansiin loppukäyttäjäosoitteisiin. Siinä saa algoritmia väsätä hiki hatussa jos meinaa pärjätä kilpailijalle, joka voi keskeisellä sijainnillaan jättää koko vaiheen huomiotta ja jolla on massiivinen maanlaajuinen skaalaetu.
Vierailija kirjoitti:
Aika tehokasta Odalla. Kun tehokkuusluku tavallisessa kaupassa keräten on 40-60, Odan robotit tekevät saman tehokkuusluvulla 212.
Se robotti voi vaikka rikkoa fysiikan lait ja kerätä tavarat sekunnissa, pullonkaula on loppukuljetus asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdään etätöitä, tilataan ruoka kotiin, tilataan viihde kotiin, tilataan seura kotiin (tinderit sun muut,) kuntosalille pitänee vielä jaksaa lähteä pois kotoa, ja sitten kun siihenkin väsyy, niin lisääntyykö ylipaino?
Itse tykkään, kun on hyviä syitä poistua kotoa säännöllisesti, mielellään jalan tai pyörällä. On myös mukavaa kun näin tehdessään pääsee näkemään muita ihmisiä, mutta ehkä olen mielipiteineni vähemmistössä.
Kotiinkuljetuspalvelut, etätyöt ja sähköiset seuranhakupalvelut eivät estä ketään poistumasta kotoa, vaan tuovat arkeen joustavuutta ja vaihtoehtoja.
Ja yhtenä yleistyvänä vaihtoehtona on päiväkänni.
Tässä jää kokonaan pois kalliiiden kauppakiinteistöjen hankinta- ja ylläpitokulut. Täydet mahdollisuudet onnistua.
Olen innoissani! Suhtaudun optimistisesti tähän ja odotan innolla, että pääsen testaamaan palvelua.
Perisuomalainen tapa olisi kaiketi mahd. negatiivisesti suhtautua tähän, mutta Suomessa on maailman takapajuisin ja kartellimaisin ruokakauppatoiminta.
En osta. Nautin siitä, että voin mennä kauppaan, katsella tuotteita ja kerätä koriin itse haluamani. Vaikka sitten maksaisi vähän enemmän (ja luultavasti ei maksa paljoa enemmän, koska pyrin ostamaan kaiken alennuksesta).
Vierailija kirjoitti:
Ihme kun duopolilla ei sytytä ja liiti luovuttaa
No aikoinaan Nokian johtoporras avoimesti naureskeli iPhonelle, joten mikään ei sinänsä yllätä.
Joissakin maissa ruuan verkkokaupalla on jo todella osuus markkinoista. Ainakin Britanniassa, jos oikein muistan. Eiköhän trendi ole Suomessakin sama, vaikka ihan kiva se on toki joskus myös käydä jossain kivijalkakaupassa, mutta ei silloin jos on muita kiireitä.
Kummasti innostaa joku ruokakauppa
Ei kai Oda meinaa Pk-seudulle jäädä pelkästään. Kyllä se varmaan kaikkiin suurimpiin kaupunkeihin tulee. Pienet kaupungit ja syrjäseudut on tietenkin sitten ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin odotan innolla. Voihan se olla, että tuottaa pettymyksen ja jatkan Foodien käyttöä, mutta annan ainakin mahdollisuuden.
Muutaman vuoden päästä robottiautot tuovat sen ruuan asiakkaalle. Ihminen varmaan jää siitäkin välistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman vuoden päästä robottiautot tuovat sen ruuan asiakkaalle. Ihminen varmaan jää siitäkin välistä pois.
Siitä muutama vuosi niin robotti syö myös sen pöperön. Mihin tarvitaan ihmistä.
Todella mahtava uutinen. Siirryn välittömästi tämän kaupan asiakkaaksi, pelkästään osoittaakseni suomalaisen ruokakaupan vääristyneen kilpailuasetelman.
S-ryhmä on vuosikaudet levitellyt asiakasomistajien rahat Venäjälle ja tappanut toiminnallaan normaalin kilpailun Suomesta. Nyt on aika laittaa S-ryhmä polvilleen ja opettaa, että asiakas on nro: 1.
Plussat:
+pääsee ostamaan pienten lähituottajien tuotteita (näin ainakin luvataan)
Miinukset:
-en vaan voi käsittää, miten kuljetus jokaisen kuluttajan kotiovelle voi olla halvempaa kuin se, että kuluttajat hoitaa sen kuljetuksen itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin odotan innolla. Voihan se olla, että tuottaa pettymyksen ja jatkan Foodien käyttöä, mutta annan ainakin mahdollisuuden.
Joku K-kauppiasko täällä peloissaan alapeukuttaa ihan asiallisia viestejä?
Kovat on puheet, lopputulos taitaa olla toisenlainen. Sijoittajien kannalta parhaassa tapauksessa joku K tai S ostaa tuon muutaman vuoden päästä pois.