Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyskeskustelua sunnuntaihin

Vierailija
19.10.2014 |

Onneksi synnytin esikoiseni ennen kuin tutustuin av-palstaan. Olisi muuten varmaan ollut ihan järjetön synnytyspelko. Täällä kun tulee sellainen käsitys että nainen menee täysin pilalle alatiesynnytyksestä. Perse repee, pillu löystyy, jää loppuelämän vauriot yms. Mitään tälläistä ei minulle tapahtunut. Olin täysin kunnossa ja hyvinvoiva heti synnytyksen jälkeen. Pystyin istumaan, kävelemään ja käymään vessassa ihan normaalisti. Minnekään ei sattunut. Lenkkeilin jo 4 päivää synnytyksestä. Kuukauden kuluttua ei ollut jäänyt mitään jälkiä synnytyksestä. Toista lastani en pelkää yhtään mennä synnyttämään.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut pelätä mitään, enkä pelännyt minkään menevän vikaan ekassa synnytyksessäni. Silti kaikki mikä voi mennä vikaan, meni vikaan. Juurikin repeämiset. Onneksi pahoja elämistä haittaavia vaurioita ei jäänyt. Toinen ja kolmas menivät paremmin, kolmas parhaiten. Sitä olen ihmetellyt että miksi ensimmäisestä vaikeasta jäänyt pelkoa...? Luulen että siksi että olin niin nuori ja naiivi, nyt osaisin pelätä ja vaatisin sektion.

Vierailija
22/37 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko kaikkea mitä av-palstalla lukee, joten en usko että pelkoa olisi tullut. Esikoisen olen tosin saanut ennen tähän palstaan tutustumista, ei pelota toisen synnytys minuakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama kiejoittaja edellisissä :D

Vierailija
24/37 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap :)

-ensiodottaja-

Vierailija
25/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin sain spinaalin alle kahden tunnin kestävässä synnytyksessä, joten ihmettelen miksi tuntiakausia kestävässä synnytyksessä ei ole annettu esim epiduraalia, jota voi antaa lisää ja täten olla täysin kivuton?

Vierailija
26/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 synnytystä, eka hätäsektioon päätynyt, toinen imukupilla ja kolmas ihan säännöllinen synnytys. Joka synnytyksestä olen toipunut hyvin ja minua on hoidettu hyvin. Kipulääkettä olen saanut aina kun olen tarvinnut ja kipua olen silti toki kokenut, mutta ei siitä ole mitään pahoja muistoja jäänyt. Kroppa on kunnossa, ainoa vaiva on kiinnikkeitten aiheuttama kiristys ja tunnottomuus alavatsalla.

Synnytys , jossa kaikki ei etene sujuvasti, voi silti olla ihan hyvä kokemus. Minusta on mahtavaa, että minulla on 3 tervettä lasta vaikka 2 synnytyksessä on tullut sydänääniongelmia. Ja on ollut tillejä alapäässäkin, mutta hyvin on paikat aikaa myöden parantuneet. Eikä mulla ole mitään kokemusta , että kaikki olsi mennyt päin mäntyä vaikka sektioonkin päädyttiin. Mulla on kokemus, että sain hyvää hoitoa ja kaikki tehtiin mitä siinä tilanteessa voitiin.

Kolmas synnytys oli ihan mahtava kokemus, kun lapsi syntyi alakautta ihan ilman mitään sydänääniongelmia. Sain sen hyväkuntoisen pienen heti syliin ja rinnalle. Muutama tikki laitettiin ja sitten sain rauhassa imettää yli tunnia ajan. Ihan yhtä juhlaa koko tilanne.

Vierailija
27/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytystä takana. Eka oli aika kamala kokemus, koska se oli jotain ihan muuta kuin mihin olin varautunut. Toinen ja kolmas sitten menivät todella hienosti ja jäi hyvä fiilis. 

Ensimmäisessä tehtiin iso episiotomia, joka sitten tikattiin mun mielestä väärin (ts. vinoon). Siitä huolimatta ei ole pillu pilalla ja jumpalla (=lantionpohjan lihakset) sen saa kuntoon, ainakin suurimmalla osalla. Niitä lantionpohjan lihaksia kannattaa oikeasti treenata jokaisen naisen joka päivä! Sillä on iso merkitys. Tokihan raskaus ja synnytys jonkun verran vaikuttaa koko kroppaan, mutta kun pitää itsestään huolta ne muutokset ovat suurimmalla osalla hetkellisiä. 

Mulle ensimmäinen raskaus tuo hirvittävän paljon raskausarpia, mutta nekin vaalenevat ajan kanssa, samoin mahanahka roikkui löysänä, mutta kun noin vuosi oli kulunut toisesta synnytyksestä ja 2,5 vuotta ensimmäisestä ei löysästä mahanahkasta ollut juuri tietoakaan. Nythän se tietysti roikkuu taas, kun kolmannesta on aikaa alle vuosi, mutta eiköhän se vielä palaudu.

Voisin milloin tahansa lähteä synnyttämään, se on mielestäni hieno kokemus. Ja loppukaneettina, se mun eka synnytys on juuri sellainen kauhukertomus, joka saa ihmiset pelkäämään synnytystä.

Vierailija
28/37 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman oon huomannut, että hirveästi pelotellaan. Musta tuntuu et paikat on paremmat synnytyksen jälkeen ja seksielämä kans! Kiloja ei jäänyt, nahkat ei roiku entistä enemmän, arpia ei tullut yhtään, mitä vielä. Lenkillä kävin samana aamuna kun lähdin synnyttämään ja n.kk synnytyksestä kävin jo 15km lenkkejä päivittäin. Että silleen. T. Ensari

Vierailija
29/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:45"]Kerrankin ketju, jossa keskustelu on asiallista! Miksi kuitenkin usein lukee synnytyksistä (esim. juuri 24 tuossa ylempänä) että "..ainoa kivun lievitys oli ilokaasu viimeisen 5 tunnin ajan" tai kuten 21 kirjoittaa "20 tunnin synnytys pahoin kivuin"? Miksi ei ole käytetty muuta kivunlievitystä? Ettekö ole halunneet vai eikö sitä todella ole annettu?

Itse kysyin juuri pelkopolilla kivunlievityksestä ja siellä sanottiin, että esim. epiduraalissa ei ole mitään tiettyä määrää jonka jälkeen sitä ei enää saa, eikä ole mitään estettä antaa sitä ihan synnytyksen loppuun asti. Voinko nyt luottaa tähän? Onko kukaan saanut puudutusta ihan loppuun asti? Tokihan tuossa on tietty määrä mitä sitä voi kerralla laittaa, varmaan liika määrä voi olla haitallista, mutta käsitin, että annoksia saa kyllä useita. Miksi siis pitäisi kärsiä kipujen kanssa?

7 ja 9
[/quote]

Mä sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Ka epiduraalia ei tosiaan laitetttu enää lisää ponnistusvaiheeseen ilmeisesti lasta ajatellen, joten viimeinen tunti oli tuskaa, koska epiduraalin teho oli jo kadonnut. Ilokaasu ei vaikuttanut mulla mitään, kuten ei muutkaan puudutteet.
21

Vierailija
30/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oli kiva lukea kaikkia kauhujuttuja synnytyksistä odotusaikana. Tuntui, että mielummin tiedostan jo kaikki mahdolliset kamaluudet etukäteen, etten sitten tositoimissa säikähdä mitään :D
Ajattelin että kerran se vaan kirpaisee, kyllä ne mut kokoon kursii, jos on tarvetta.

Synnytys meni tosi hyvin, yksi tikki laitettiin. Olo oli mahtava heti :)

Vierailija
31/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:45"]Kerrankin ketju, jossa keskustelu on asiallista! Miksi kuitenkin usein lukee synnytyksistä (esim. juuri 24 tuossa ylempänä) että "..ainoa kivun lievitys oli ilokaasu viimeisen 5 tunnin ajan" tai kuten 21 kirjoittaa "20 tunnin synnytys pahoin kivuin"? Miksi ei ole käytetty muuta kivunlievitystä? Ettekö ole halunneet vai eikö sitä todella ole annettu?

Itse kysyin juuri pelkopolilla kivunlievityksestä ja siellä sanottiin, että esim. epiduraalissa ei ole mitään tiettyä määrää jonka jälkeen sitä ei enää saa, eikä ole mitään estettä antaa sitä ihan synnytyksen loppuun asti. Voinko nyt luottaa tähän? Onko kukaan saanut puudutusta ihan loppuun asti? Tokihan tuossa on tietty määrä mitä sitä voi kerralla laittaa, varmaan liika määrä voi olla haitallista, mutta käsitin, että annoksia saa kyllä useita. Miksi siis pitäisi kärsiä kipujen kanssa?

7 ja 9
[/quote]
Mulla oli pitkä 21 tunnin synnytys ja supistukset olivat erittäin kivuliaita kun viimein pääsin synnytyssaliin. Siellä sain epiduraalitipan, eli mulla oli jatkuva-annostelu epiduraalia 6 tunnin ajan synnytyksen loppuun saakka. 8 ensimmäistä tuntia ilman kivunlievitystä ja sen jälkeen sain oksikodonia. Ja lopuksi epiduraalin. Ilokaasu ei minulla toiminut. Epiostomiaan sain lisäksi puudutuksen.
T:ap.

Vierailija
32/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä selvityksestä. Eli puudutetta on siis mahdollista saada noinkin monta tuntia putkeen. Miten se muuten päätetään, että milloin pääsee synnytyssaliin? Missä sitä ennen joutuu kärvistelemään jos on jo lähtenyt kotoa sairaalaan? Tiedätkö miksi et saanut tuon ensimmäisen 8 tunnin aikana epiduraalia? Eikö synnytyksenn katsottu olevan varmasti kunnolla käynnissä/etkö halunnut puudutetta?

Vierailija
33/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kysymys synnytyssaliin astumisen jälkeen kätilöltä oli että mitä kivunlievitystä olen ajatellut, tarvitsenko jotain heti. En siis halunnut muuta kuin ilokaasua.
Ole huoletta, kyllä siellä kivunlievitystä saa ja annetaan, eikä tarvitse kipujen kanssa tarvi kärsiä!
Kovinkaan tarkasti synnytystään ei voi suunnitella, mutta omat toiveet ja ajatukset kannattaa tuoda kätilölle ilmi. Jotkut kirjoittavat varmuuden vuoksi paperille jonka antavat sitten kätilölle.
Epiduraalista on vähän ristiriitaisia tietoja, mutta ilmeisesti puudute pitäisi laittaa ennen kuin kohdunsuu on kokonaan auennut. En ole kyllä varma, mutta näin muistelin että synnytysvalmennuksessani sanottiin.
Reipasta mieltä ja onnea synnytykseen! :)

Vierailija
34/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen siis tämä nro 24 kirjoittaja. :)

Vierailija
35/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 08:45"]

Kerrankin ketju, jossa keskustelu on asiallista! Miksi kuitenkin usein lukee synnytyksistä (esim. juuri 24 tuossa ylempänä) että "..ainoa kivun lievitys oli ilokaasu viimeisen 5 tunnin ajan" tai kuten 21 kirjoittaa "20 tunnin synnytys pahoin kivuin"? Miksi ei ole käytetty muuta kivunlievitystä? Ettekö ole halunneet vai eikö sitä todella ole annettu?

[/quote]

Mulla oli myös noin 20 tunnin synnytys pahoin kivuin. Epiduraalia tarjottiin heti, kun saliin menin, ja sen myös otin. Sitä ennen olo oli aivan hirveä, koska kipu oli erittäin kovaa ja tauotonta. Epiduraali kyllä toimi, mutta jäi hieman toispuoleiseksi eli kipupumppua jouduttiin jotenkin säätämään useaan kertaan. Seuraavassa vuorossa ollut kätilö suhtautui kivunlievitykseen paljon leväperäisemmin kuin ensimmäinen, ja hän "päästi" puudutuksen menemään niin vähiin, että kipulääkitykseen oli lopulta pakko lisätä myös spinaali. Eli mun kohdalla kyllä käytettiin kaikki mahdolliset kivunlievityskeinot, mutta valitettavasti lievitys ei vain onnistunut optimaalisesti. Hurjien kipujen taustalla oli luultavasti tarjontavirhe (synnytys päätettiin lopulta sektiolla, joten kivuliaisuuden syy jäi osin epäselväksi). Tavallisesti puudutukset tosiaan toimivat paremmin kuin mulla, joten tämä tarina ei tosiaan kuvaa sitä "normisynnytystä".

Vierailija
36/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 24 ja 34 kannustuksesta! Täytyykin tarkistaa vielä tuo kohdunsuu asia pelkopolilta tai jostain. Mä varmaan huudan jo ovelta että kaikki puudukkeet!! Nyt sitten taas alkoi pelottamaan, että mitä jos vauva ei käännykään, mutta kaipa ne yleensä kääntyvät siellä viimeisillä viikoilla viimeistään...?

24: Yksi pahimmista peloista minulla on juuri se, että päätän uskaltautua alatiesynnytykseen ja sitten puudutus ei toimikaan! Ja todella ikävää siihen päälle vielä olisi että joutuisi kuitenkin sektioon. Siinä kärsisi molempien synnytystapojen huonot puolet :(

Vierailija
37/37 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori tuo viimeinen kappale oli siis numero 36:lle, ei 24:lle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi