Miksi koulun henkilökunnan kesken huono työilmapiiri on niin yleistä?
Kommentit (6)
Samassa paikassa samat ihmiset kymmeniä vuosia
Huonoa ja heikkotasoista johtamista ja laaduton henkilökunta. BERSE reikiä kaikki. Ainoastaan bilsanluokan täytetty pöllö on kiva.
Meillä on tosi hyvä henki. Vaikea sanoa, mistä johtuu. Ainakin jämäkästä ja vastuuntuntoisesta esimiestyöstä. Taukohuoneessa ei ainakaan kyräillä toisten selkien takana, vaan annetaan kaikkien kukkien kukkia. Yhdellä on ehkä vähän "hankalan" maine, mutta hänenkin annetaan toteuttaa itseään opettajana kuten parhaaksi katsoo.
Mieheni on myös opettaja, ja heidän opehuoneessaan selkeästi kiusataan joitakin kollegoja. Olen myös itse ollut aikoinaan töissä kouluissa, joissa on kireä tai muuten outo ilmapiiri. Ihan hevillä en nykyisestä pois vaihtaisi, ellen vaihtaisi sitten kokonaan alaa.
Hyvä kysymys! Itse toimin opettajana ammatillisessa koulutuksessa, enkä ole mikään loppuun kulunut kehäraakki (eli iät ajat ollut opetuksessa, vaan olen tehnyt ns "oikeitakin töitä")
Oikeasti kuvittelin, että opiskelijat ovat vaikeita, mutta kuinka väärässä olinkaan. Oikeasti kollegat ovat pahimpia, sen sijaan opiskelijoiden kanssa menee todella kivasti. Joillekin vaan sopii vedellä kyynärpäätekniikalla itselle ihan mitä vain, enkä ymmärrä että millä perustein joku saa ihan vain kaiken mitä keksii halajata.
Helppoahan olisi vain keskittyä omaan tekemiseen, omaan tonttiin ja miten hommansa hoitaa. Toimisi varmaan ihan missä tahansa muualla, että mitä sitä murehtimaan muiden töiden aikaansaannoksia. Mutta kun ei, on tuon yhden tapauksen pakko päästä ronkkimaan toisten kursseja, sisältöjä ja teetätyttää opiskelijoilla niitä aiheita, mitä oli itse tarkoitus ottaa seuraavaksi.
Hiukkasenko sieppaa. Joskus olen miettinyt, että pitäisikö tuolle ongelmatapaukselle ostaa polvisuojat, koska varmaan siellä pöydän alla voivat polvet tulla kovinkin kipeiksi, jos siellä noin tiuhaan tarvitsee olla.
Olen liikkunut eri kouluilla. Ja erot koulujen välillä ovat valtavat. Hyvä henki vaatii ehdottomasti hyvää esimiestyötä. Että esimies toimii avoimesti, tasapuolisesti ja perustellusti. Mutta ei kaikki ole esimiehestäkään kiinni. Kun rekrytointi on onnistunut, niin samanhenkiset opettajat muodostavat hyvän tiimin. Tärkeää ainakin minulle on, että kaikki opettajat ottavat kokonaisuuden huomioon eivätkä kiukuttele, että ei kuulu minun toimenkuvaan. Eli vähän siihen tyyliin, että pääasia, että kaikki tulee tehdyksi ja että kaikilla (etenkin oppilailla) on kaikki mahdollisimman hyvin. Kun kaikki ovat tuossa asiassa samanhenkisiä, niin ei synny sitä, että jonkun yhden oppilaista välittävän opettajan on tehtävä itse kaikki, kun muut eivät piittaa. Eli kaikenlainen reiluus ja muiden huomioon ottaminen on kiinni ihan siitä koko henkilökunnasta. Ja silloinhan ei puhuta vain opettajista, vaan hyvät ohjaajat ovat kullanarvoisia, ja että sijaisetkin ovat saatavilla ja ammattitaitoisia. Olen onnekas, että saan työskennellä koululla, missä kaikki tämä toteutuu. Muustakin on kokemusta.
Riippuu koulusta ja henkilökunnasta. Olen työskennellyt sekä hyvissä että keskinkertaisissa kouluilmapiireissä ja suuri merkitys työilmapiirillä on jaksamiseen ja viihtyvyyteen.