Pienessä asunnossa asuvat!
Onko täällä muita, jotka asuvat pienessä asunnossa tai ovat muuttamassa sellaiseen? Millainen on sisustuksenne? Miten olette saaneet kalustuksesta vähän tilaa vievän, mutta toimivan? :)
Olen muuttamassa (mm. taloudellisista syistä) pikkukaksiosta alle 20 neliöiseen yksiöön ja tuskailen tulevan sisutuksen kanssa. Olisi kiva kuulla kokemuksia. :)
Kommentit (27)
Mä ja poikaystävä asutaan 24 m² asunnossa. Riippuu paljon pohjaratkaisusta, mutta meillä mahtuu hyvin 120 cm sänky (toimii myös "sohvana"), 1m x 1m ruokapöytä, kahden hengen Ikean työpöytä, lipasto (meikkipöytänä) ja Ikean sellainen 2x4 "reikäinen" hylly (enne Kallaxia oleva malli). Ainoa ongelma on pyykinkuivauksessa, mutta parin päivän pyykin kuivauksen kyllä kestää pienemmälläkin lattiatilalla.
Edellisellä asukkaalla oli täällä 80 cm sänky, 2 hengen sohva, pieni tv-taso ja 4 hengen ruokapöytä.
Pääasia on se, että kaikki ylimääräiset yhtään isommat huonekalut kannattaa laittaa varastoon ja hankkia juurikin vaikka Ikeasta sellaisia edullisia pienempiä vaihtoehtoja esim. ruokapöydäksi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:04"]
Kyllä, pieni huone ja keittiö + kylpyhuone kämppisten kanssa. Tutustu minimalismiin. Se auttaa, oikeasti! Joko vähennät tavaroitasi ja muuta omaisuuttasi roimasti, tai sitten rakennat lattiasta kattoon kaappeja. Suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa.
[/quote]
Minimalismiin on tutustuttu ja olen noudattanut sen periaatteita jo jonkun aikaa. Eli turhaa tavaraa ei juuri ole ja kaikki, mitä ei käytetä puoleen vuoteen, lentää roskikseen/kierrätykseen (miinus arkistoitavat paperit ja esineet, joilla suurta tunnearvoa). :) Tämä elämäntyyli on kyllä sopinut itselleni hyvin ja kiva on löytää kohtalotovereita. :)
Ap
Meitä nelihenkinen perhe + koira 60-neliöisessä kolmiossa ja hyvin mahdutaan. Pointtin on pitää esillä vaan sitä mikä on välttämätöntä, eikä mitään tavaraa saa kerääntyä mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:56"]
Mikä on pieni asunto? Me asutaan 2aikuista, 1lapsi 53 neliöisessä kaksiossa. Tv-tasona toimii lipasto, vaatehuone löytyy ja ihan huippu, varsinkin kun ei ole varastoa. Sänky on olkkarin nurkassa, tilaa jakaa lyhyt verhoseinäke. Hyvin mahdutaan kun ei omisteta turhaa ja tälläkin hetkellä löytyy sekä vaatekaapista että keittiönkaapeista tyhjiä hyllyjä.
[/quote]
Hyviä vinkkejä, kiitos! :)
Olen myös miettinyt verhoseinäkettä erottamaan 120 leveää sänkyä ja "olohuonetta".
Toinen vaihtoehto olisi parvisänky, jonka alle hengailutila (kuten tässä ikean ratkaisussa: http://www.ikea.com/ms/fi_FI/rooms_ideas/small_spaces/small_living_play_bed_room.html).
Tai sitten voisin hankkia sohvasängyn, jonka saa tarvittaessa levitettyä kahdelle. En vain osaa päättää mikä näistä olisi toimivin ratkaisu. :D
Ap
24 neliö, yksin asun: 2 nojatuolta 2 lipastoa, ruokapöytä kahdelle, sänky ja kaksi isoa kaappia eteisessä. Hyvin mahtuu :))
Asun yksin yli 100m2 omakotitalossa ja tämä on aika sopiva, haluan paljon tilaa ja avaruutta ympärilleni :) haaveilen vielä isomman ostamisesta..
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 11:59"]
Minulla 25neliön yksiö. Useilla kavereilla sama tilanne. Heillä täysin valkoinen sisustus, luo tilantuntua ja avartaa. Itse en siitä pidä joten t.puu mööbelit. Tee eri aluieita. Esim ruikailupaikka, hengaus ja nukkuminen. Kun ovat "tarkoitettuja" vain siihen toimintaan tuntuu että asunnossa on useampia huoneita. :)
[/quote]
Tää on hyvä neuvo. Esim mulla on vaatekaappi käännetty niin, että se rajaa sängyn yhteen nurkkaan. Nukkumatilasta tulee näin rauhallisempi ja ulko-ovelta ei näe sängylle. -9