Jätättekö pesukoneen päälle jos lähdette käymään jossain?
Uskallatteko jättää pyykin- tai astianpesukoneen päälle ja lähteä käymään jossain sillä aikaa? Itse laitan joskus pesukoneen ajastimella päälle niin, että se on valmis kun tule töistä tai sitten viikonloppuna laitan pesukoneen päälle ja lähden käymään sillä aikaa vaikka kaupassa. Ystäväni päivitteli tätä tapaa, mutta minulla vaan ei ole aikaa odotella kotona monta tuntia että kone ehtii mennä pestä jonkun ohjelman. Hoidan asian kuintekin niin, että kone on yksinään ehkä pari tuntia, joten jos joku vahinko sattuu, huomaan sen kyllä pian.
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:22"]
Entä kuivausrumpu?
[/quote]
Jos minulta kysyt, niin en omista kyseistä laitetta.
-ap
Jätän päälle. Jos tulee konevika, tai vaikka vedenpaisumus, niin se tulee vaikka olisin kotonakin. Vahinkoa tapahtuu (jos on tapahtuakseen) jokatapauksessa. Ei onneksi ole ikinää sattunut mitään katastrofaalista.
Yleisesti kuivausrummuista, miten tarkka pitäisi olla? Voi tietysti syttyä palamaan sekin.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:17"]
En todellakaan käy postilaatikkoa kauempana. Kaksi kertaa kone on kärynnyt ja tulipalo olisi tullut, jos en olisi ollut kotona. Kahdella kaverilla on tiskikone laskenut vedet alle kesken pesun.
Ap:lle vielä: onko se teidän naapuri aina kotona, kun peset pyykkiä?
[/quote]
Naapuri on AINA kotona. Tilaa ruuatkin kotiinsa kun ei ehdi kyyläämiseltään kauppaan.
-ap
[/quote]
No eipä se vakutuusyhtiö mitään korvaa siltikään vaikka naapuri oiskin kotona, kun et ole ollut itse.
[/quote]
No missä vaiheessa minä olen vakuutusyhtiöltä ollut jotain korvauksia pyytämässä? Tiedän että pesukoneet on vahdittavia koneita, joiden vahinkoja ei korvata jos ei ole vahtinut. Minusta tuo onnettomuuden riski on vain niin pieni, etten ole katsonut tarpeelliseksi olla paikalla pesukoneen pyöriessä.
Mikset voi laittaa sitä konetta päälle ja olla sillä aikaa kotona sen tunnin verran? Miksi pitää viikonloppunakin lähteä kauppaan just silloin? Mikset voi käytätä sitä tuntia vaikka siivoamiseen tai ruoanlaittoon? Varmasti kuitenkin olet kotona aina tunnin tai pari joskus, niin aika huono tekosyy tuo ettei ehdi olemaan kotona, pistä ne koneet silloin päälle kun olet kotona.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:19"]
Ikinä ei saa jättää!!!!! Koneet voi tosiaan syttyä itsekseen palamaan ja tuli leviää niin nopeasti että siinä käy todella huonosti jos ei ole itse paikalla. Vesivahingotkin on älyttömän yleisiä, ja maksavat todella paljon, etenkin kerrostaloissa jossa joutuu sitten alempienkin kämppien vahingot maksamaan. Ja vakuutukset ei korvaa vesivahinkoja ja tulipaloja, jos kone on jätetty yksin.
[/quote]
Tätä vesivahinkojuttuakin minä ihmettelen. Meillä on koneessa ainakin mekaaninen vesilukko. Eli vaikka miten kosahtaisi se kone, niin vedet ei vuoda yli koska vuodonesto toimii mekaanisesti. Toisekseen meillä on kylpyhuoneessa myös lattiakaivo, jonne ne vedet sitten valuisivat.
-ap
[/quote]Tajuatko paljon sitä vettä sieltä valuisi? siihen ei mikään lattiakaivo riittäisi. Tai laatoitettu kylppäri.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:24"]
Keittiössä ei mahda olla lattiakaivoa
[/quote]
No kyllä siellä itseasiassa on.
- ap
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:11"]
Tulipalo? Enpä ole edes ajatellut, että tulipalokin voisi tuosta koneesta syttyä. Kodinkoneistahan niitä paljon syttyy, mutta olen ajatellut että pölyiset telkkarit ja tietokoneet on se suurin aiheuttaja. Tulvimisen vuoksi olen ajatellut, että ei saisi yksin jättää pesemään. Noh, meillä onneksi asuu naapurissa sellainen kyylä, että hän kyllä varmaan tuon palohälyttimenkin sitten kuulee, jos minä en ole paikalla.
- ap
[/quote]
Mitä onnea on siinä, että kotisi vaurioituu pahoin etkä saa mitään korvauksia vakuutusyhtiöltä?
[/quote]
Onnea on se, että kyylä se varmaan soittaa palokunnan ennen kuin koko talo menee. Luultavimmin selvitään sitten vain kylpärivahingolla.
[/quote]
Reppana luuletko ettei se palo leviä muualle siinä 10-15min ajassa? Ja vaikka ei leviäisi niin luuletko että se on vaan "kevyt kylppäriremppa". Kyllä siinä savuvahinkojen takia menee aika paljon uusiks, saatikka jos kerrostalo niin viereiset asunnot myös. Siinä vaiheessa kun hälytin huutaa voi olla jo aika kiire, siinä naapuri vähän aikaa ihmettelee ja siitä sitten palokunta paikalle, niin ei siinä parista minuutista puhuta.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:26"]
Yleisesti kuivausrummuista, miten tarkka pitäisi olla? Voi tietysti syttyä palamaan sekin.
[/quote]
No ei saa jättää päälle sitäkään, se syttyy kaiketi vielä helpommin kuin pesukoneet
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:27"]
Tajuatko paljon sitä vettä sieltä valuisi? siihen ei mikään lattiakaivo riittäisi. Tai laatoitettu kylppäri.
[/quote]
No eiköhän sieltä sitä vettä tule ihan samalla paineella, kuin silloin kun pesukoneen liittimen hanan avaa ilman sitä pesukonetta ja antaa veden valua täysillä lattialle. Silloin tällöin pestään kylppärin lattiat niin, että annetaan vaan liittimestä tulla vettä vapaasti ja on se kyllä tähän saakka kaikki valunut aina kaivosta alas. En ymmärrä, että mistä sitä vettä tulisi lisää pesukonevahingon sattuessa.
Ikinä ei saa jättää!!!!! Koneet voi tosiaan syttyä itsekseen palamaan ja tuli leviää niin nopeasti että siinä käy todella huonosti jos ei ole itse paikalla. Vesivahingotkin on älyttömän yleisiä, ja maksavat todella paljon, etenkin kerrostaloissa jossa joutuu sitten alempienkin kämppien vahingot maksamaan. Ja vakuutukset ei korvaa vesivahinkoja ja tulipaloja, jos kone on jätetty yksin.
[/quote]
Tätä vesivahinkojuttuakin minä ihmettelen. Meillä on koneessa ainakin mekaaninen vesilukko. Eli vaikka miten kosahtaisi se kone, niin vedet ei vuoda yli koska vuodonesto toimii mekaanisesti. Toisekseen meillä on kylpyhuoneessa myös lattiakaivo, jonne ne vedet sitten valuisivat.
-ap
[/quote]Tajuatko paljon sitä vettä sieltä valuisi? siihen ei mikään lattiakaivo riittäisi. Tai laatoitettu kylppäri.
[/quote]
Ap on kyllä yksi idiootti, se vissiin luulee että sitä vettä tulee se koneellinen vain. Ei tajua yhtään että sieltä hanasta kyllä vettä riittää vaikka millä mitalla.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:14"] [quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:11"] Tulipalo? Enpä ole edes ajatellut, että tulipalokin voisi tuosta koneesta syttyä. Kodinkoneistahan niitä paljon syttyy, mutta olen ajatellut että pölyiset telkkarit ja tietokoneet on se suurin aiheuttaja. Tulvimisen vuoksi olen ajatellut, että ei saisi yksin jättää pesemään. Noh, meillä onneksi asuu naapurissa sellainen kyylä, että hän kyllä varmaan tuon palohälyttimenkin sitten kuulee, jos minä en ole paikalla. - ap [/quote] Mitä onnea on siinä, että kotisi vaurioituu pahoin etkä saa mitään korvauksia vakuutusyhtiöltä? [/quote] Onnea on se, että kyylä se varmaan soittaa palokunnan ennen kuin koko talo menee. Luultavimmin selvitään sitten vain kylpärivahingolla. [/quote] Reppana luuletko ettei se palo leviä muualle siinä 10-15min ajassa? Ja vaikka ei leviäisi niin luuletko että se on vaan "kevyt kylppäriremppa". Kyllä siinä savuvahinkojen takia menee aika paljon uusiks, saatikka jos kerrostalo niin viereiset asunnot myös. Siinä vaiheessa kun hälytin huutaa voi olla jo aika kiire, siinä naapuri vähän aikaa ihmettelee ja siitä sitten palokunta paikalle, niin ei siinä parista minuutista puhuta.
[/quote]
Tuossa oli ehkä hitusen sarkasmia tuossa vastauksessa...
Tajuatko paljon sitä vettä sieltä valuisi? siihen ei mikään lattiakaivo riittäisi. Tai laatoitettu kylppäri.
[/quote]
Hups tuli vahingossa alapeukku tälle, kun selasin sivua, yläpeukku piti kyllä antaa
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:30"]
[/quote]
-ap
[/quote]
Ap on kyllä yksi idiootti, se vissiin luulee että sitä vettä tulee se koneellinen vain. Ei tajua yhtään että sieltä hanasta kyllä vettä riittää vaikka millä mitalla.
[/quote]
Luepa ylempi vastaus.
Voit tietenkin polttaa oman asuntosi tai antaa vesivahingon turmella kotisi.
Tuhot aiheuttavat vahinkoa muillekin, joten en suosittele tuollaista toimintaa.
En koskaan jätä. Astianpesukoneemme kojetaulu kärähti. Meillä käynyt astianpesukoneen korjaaja sittecn varoitti tulipaloista joita nämä uudemmat koneet voivat aiheuttaa. Korjaaja ei itse myöskään koskaan laittaisi konetta ajastimella päälle yöllä samasta syystä.
Täytyy myöntää, että pesukone pyörii usein, kun lähdemme esim. kauppaan tai lasten kanssa pihalle. Samoin kuivuri. Samoin astianpesukone. Eihän sitä muuta ehtisi tehdä kuin kytätä kotona pesukoneita ja pyykkiä/tiskiä tulee sen verran, että pakko on kaikkia koneita päivittäin pyörittää. Yöllä en pyöritä, koska en saisi itsekään nukutuksi ja lapset heräisivät loppupiippailuihin. Näin joudun jatkossakin tekemään. Molemmat vanhemmat on normityössä ja lapset hoidossa. Kaupassakin pitää käydä ja harrastamassa tai lasten kavereita moikkaamassa tai ulkoilemassa tai pihatöissä tai... Jos jätettäisiin kaikki koneelliset viikonloppuun, emme ehtisi kaikkea pesemään viikonlopun aikana.
Siinä voisi skarpata, että johdon voisi ottaa esim. kuivurista/pesukoneesta irti, jos olemme esim. yön yli poissa. Tiskikoneesta emme ota silloinkaan, koska on hankalasti allaskaapin takaseinän takana. Samoin lieden johto on lieden takana. Hanat suljemme, jos olemme yön yli poissa, muutoin emme. Pyykkikoneen vesi valuisi lattiaviemäriin. Astiapesukoneen vedet ohjautuvat lattialle koneen eteen, joten parkettihan siinä menisi. Onneksi sen kerran, kun vedet oli tulleet tiskarista, olimme juuri tulossa sisään ulkoilemasta ja vain matto oli märkänä, parketti ei ehtinyt mennä.
Näin kuitenkin jatkamme jatkossakin, ei vain ole sitä aikaa vanhtia koneita kotosalla. Näin toimivat kaikki tuntemamme lapsiperheet.
En jätä, paitsi jos olen lasten kanssa omalla pihalla. Silloin käyn aina noin 10min välein ovella kuulostelemassa, kuulostaako pesukoneen käyntiääni normaalilta.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.10.2014 klo 19:07"]En jätä, olen aina paikalla. [/quote] Seisot paikalla koko pesuohjelman ajan?
[/quote]
Katos, vitsinikkari.
[/quote]
-ap
[/quote]
Keittiössä ei mahda olla lattiakaivoa