MITÄ IHMETTÄ!! Kerrostalokolmion lämmittäminen Helenin kaukolämmöllä on paljon kalliimpaa kuin omakotitalon lämmittäminen. Eläköön monopoli-Suomi!!
Ensin kytketään taloyhtiö Helenin kaukolämpöön ja hups: Helen nostaa kaukolämmön hintaa 30%!!!
Näin se monopoli toimii.
Ihan järjetöntä rakentaa kallis kaukolämpöverkko asiakkaiden maksettavaksi, kun taloihin tulee jo sähkö ja maksavat sähköverkostakin.
Kannattaa muuten katsoa minkä asunnon ostaa...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jokainen talous ja taloyhtiö kilpailuttaa ja valitsee itse sähkön toimittajansa.
Ei kukaan pakota ostamaan sähköä mistään tietystä sähköyhtiöstä.
Oma valinta.
Tässä oli kyse kaukolämmöstä. Sähkölaskukin koostuu nykyään lähinnä siirtohinnoista, joita ei voi kilpailuttaa. Siksi se sähkön siirto maksaakin enemmän kuin itse sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukolämpö on nykyään yksi kalleimmista tavoista lämmittää. Ja esimerkiksi Tampereella et edes voi katkaista liittymää.
Miksei voi katkaista liittymää? Jos vaihdat vaikka sähkölämmitykseen aurinkopaneelien kera?
Arvaa kaksi kertaa tuleeko asuntoon sähkö tasan samasta voimalaitoksesta kuin kaukolämpökin. Voit valita haluatko maksaa sähkösiirrosta vai kaukolämmöstä ylihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, jokainen talous ja taloyhtiö kilpailuttaa ja valitsee itse sähkön toimittajansa.
Ei kukaan pakota ostamaan sähköä mistään tietystä sähköyhtiöstä.
Oma valinta.
Viimeisin sähkölaskupari:
Elenia sähkön siirto, 82E
KSOY sähkön myynti, 39 E
Kerros nyt kuinka tuin ensimmäisen voin kilpailuttaa, niin sähköinssi kuin olen...
Toki ensi keväänä asennan ihan itse aurinkopaneelit. Sen jälkeen hybridikärry ja roboruohonleikkuri & muut ladattavat lelut (akkuporat, trimmerit etc) saavat sähkön maaliskuun lopulta syyskuun lopulta taivaalta, mutta se on vain osa kulutuksen optimointia. Siirrosta, jonka osuus korostuu lämmityskaudella, en vaan pääse eroon millään.
Helen on tosiaan ollut vuosikymmeniä jättitulouttaja monopolivoitoistaan Helsingin kaupungille.
Nyt tämä merkittävä veroasteen madallus on päättymässä.. Vihreät ym. haluavat, että jatkossa poltetaan pellettejä. Mitään voittoa ei Heleniltä jatkossa ole tulossa.
Monopolivoiman väärinkäytön taloudellinen rasite kohdistuu niin vääristyneesti, oli sitten kyse vuokratonttien ylihinnoista tai kaukolämmön monopolirahastuksesta. Omalla tontilla asuva sähkölämmittäjä on vain saamapuolella. Jos verotettaisiin tuloja, rasitus osuisi karkeasti maksukyvyn mukaan.