Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukihäiriö ilman lukivaikeutta?

Vierailija
17.10.2014 |

Onko mahdollista tällainen?

Olen nimittäin jo vuosia paininut sen ongelman kanssa, että esim. kielet ja matematiikka ovat todella vaikeita. Syynä ei ole ainakaan laiskuus, se on tullut jo monta kertaa todistettua. Edellisen kerran opiskellessa osallistuin matematiikan kursseilla kaikkiin mahdollisiin tuki- ja lisäopetuksiin, tein ylimääräisiä tehtäviä ja tein kaikella tapaa kaikkeni kurssin hyväksi. Siltikin sitten kokeessa pääsin juuri ja juuri läpi (opettajakin oli todella ihmeissään, kun oli nähnyt miten tosissani yritin ja silti meni koe niin huonosti).

Kielistä opin kyllä sanastoja ihan korvakuulollakin, mutta lauseenmuodostukset ovat todella kauheita. En vaan saa kiinni siitä ajatuksesta, miten ne pitäisi laittaa. Yritän ja yritän, enkä saa kiinni siitä ajatuksesta. Lopulta turhaudun ja suutuin itselleni, kun en osaa enkä opi. Tämä siis muissakin kielissä kuin englannissa. Innostuin jopa espanjan opiskelusta, kun ne alkeissa ne sanat jäivät niin hyvin mieleen, mutta lauseoppiin mennessä törmäsin taas samaan seinään kuin englannin kanssa.

Suuntavaistoni on ollut vitsi jo kauan. Osaan totta kai löytää perille esim. työhaastatteluun tai mihin tahansa muuhun uuteen paikkaan, mutta se vaatii hyvät alkuvalmistelut ennen lähtöä (karttaa, google mapsia jne). Pahinta on hämärässä, silloin nimittäin saatan kadottaa paikkatajun, vaikka olisin ihan kotini lähellä.

Olen ymmärtänyt, että nämä kaikki olisivat yhteydessä lukihäiriöön. Mutta lukemisessani ja kirjoittamisessani ei ole mitään vikaa. Pystyn hyvin lukemaan tenttikirjoja ja muistamaan näiden kirjojen sisältöä, vaikka näissä tuleekin jatkuvasti vastaan uusia vierasperäisiä sanoja (niiden hahmottaminen ilmeisesti lukihäiriöiselle vaikeaa?). Lisäksi saan tenteistä hyviä numeroita, eli älyssä ei sikäli taida myöskään olla vikaa...

Tämän viestinkään kirjoittaminen ei tuota vaikeuksia, eikä mikään muukaan kirjoittaminen.

Olen nyt vaan hieman hämmentynyt, että voiko olla ns. lukihäiriö ilman lukivaikeutta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni selvisi koulun tavallisesta lukiseulasta, mutta vaadin tarkempia tutkimuksia. Ne teki koulupsykologi. Huomattiin lukihäiriö ja tarkkaavaisuushäiriö. Neuropsykologi vielä varmensi asian.

Suuntavaisto on lapsellani ja myös lukihäiriöisellä miehelläni loistava.
Mulla ei ole lukihäiriötä ja mulla on huomiotaherättävän surkea suuntavaisto.

Vierailija
2/3 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 13:45"]

Lapseni selvisi koulun tavallisesta lukiseulasta, mutta vaadin tarkempia tutkimuksia. Ne teki koulupsykologi. Huomattiin lukihäiriö ja tarkkaavaisuushäiriö. Neuropsykologi vielä varmensi asian. Suuntavaisto on lapsellani ja myös lukihäiriöisellä miehelläni loistava. Mulla ei ole lukihäiriötä ja mulla on huomiotaherättävän surkea suuntavaisto.

[/quote]

Ok. Itsekin olen käynyt elämässäni muutamia lukihäiriötestejä läpi, viimeksi silloin kun alotin toisen asteen koulutuksen. Ei lukihäiriötä.

Mutta senhän nimenomaan hämmentää, kun ei ole lukemisessa eikä kirjoittamisessa mitään ongelmaa. On vain näitä, mitkä yleensä yhdistetään lukihäiriön "kylkiäisiksi".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla testattiin lukihäiriö alakoulussa (muistaakseni kolmannella luokalla, koska minulla oli ajoittain tosi pahoja oikeinkirjoitusvirheitä). Olin oppinut lukemaan kauan ennen koulun alkua ja pidin ja pidän edelleen lukemisesta. Luen suomenkielistä tekstiä sujuvasti, mutta heti jos mukaan tulee jotakin vierasperäistä (esim. vaikka joku kirjan hahmo jonka nimi on vain vierasperäinen) niin alkaa takkuamaan. En ikinä muista vierasperäisten henkilöhahmojen/paikkojen nimiä, jonka seurauksena tarinaan jää aukkoja :(

Sama ongelma näkyy kielissä, etenkin ruotsissa. Mun on vaikea sisäistää niitä sanoja (varsinkin pitkiä) ja siihen vielä ne taivutusmuodot mukaan... Olen aina rimaa hipoen päässyt läpi. Lukion jälkeen pääsin syksyksi töihin kouluavustajaksi, jossa tuli kerran kahvipöydässä puheeksi nämä ongelmani ja koulun erityisopettaja tarttui heti minun ongelmiini. Suositteli mulle erästä psykologia, joka yhdessä neurologin kanssa varmisti mulle keskivaikean lukihäiriön, joka ilmenee erityisesti vierassa kielissä. :)