Kokemuksia meidän 10 kk ikäisen " unikoulusta" tai yövieroituksesta
Meillä tyttö on heräillyt (pientä 1-2 kk taukoa lukuun ottamatta) 1-3 h välein öisin. Aina oon antanut rintaa, kun se on niin helppoa ja nukahtaa saman tien.
Nyt 10,5 kk iässä ajattelin koittaa vierottaa yösyötöistä. Asenne oli, että lempeästi, mutta kuitenkin jämäkästi :) Varmistin, että söi todella hyvin illalla ja sai monesti rintaa. Annoin jopa iltapalan jälkeen vielä kaurakeksin, ettei vaan olisi nälkä. Tyttö nukkuu siis pinnasängyssä omassa huoneessaan aivan liki meidän makkaria.
Ensimmäinen herätys 45 min kuluttua nukahtamisesta¿. otin syliin¿ rauhoittui vähän¿ laitoin sänkyyn¿ huuto yltyi¿ otin syliin¿ rauhoittui.. ja tarjosin nokkamukista vettä¿ joi vähän ja itkeskeli hiljaa ja rauhoittui.. jne. n 30 min kuluttua nukkui syliin. Oli aika kovaääninen.
Seuraava herätys¿ olin vierellä ja rauhoittelin.. aina otin syliin kun itki kovasti ja laitoin sänkyyn kun melkein unessa. Tarjosin myös vettä. Nyt meni joku 10 minuuttia.
Eka yönä heräsi kai 3 kertaa. Toisena ja kolmantena yönä 2 kertaa, mutta mutta joskus riitti vaan vierelle meno ja joskus kun antoi vettä. Välillä oli kovaääninen, mutta huuto loppui kuin seinään 5-10 sekunnin kuluttua! Aina olin lähellä, eikä koskaan jäänyt itsekseen itkemään. Yritin siis aina kun mahdollista saada tytön nukahtamaan omaan sänkyyn eikä siis syliin. 8 h unien jälkeen olen aina antanut jo rintaa ja nukkuu sen jälkeen vielä n. 3 h eli aamukahdeksaan.
Neljäntenä yönä tais nukkua 8 h putkeen!!! Uskomatonta mutta totta ja näin on jatkunut jo kolme viikkoa. Muutaman kerran olen joutunut ottamaan syliin, kun on varmaan nähnyt pahaa unta tms.
Eli loppujen lopuksi meni yllättävän hyvin. Ikää siis melkein 11 kk enkä nuoremmalle olisi halunnut koittaakaan. Nyt osaa siis nukahtaa yöllä itse omaan sänkyyn, sillä heräilee äänistä päätellen, mutta ei vaadi tissiä siihen. Nukutan vielä rinnalle sekä yö-, että päiväunille.