Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää valmistua työttömäksi hoitajaksi

Vierailija
17.10.2014 |

Niin. Olen valmistumassa oleva sairaanhoitaja Helsingissä ja näillä näkymin jäämässä työttömäksi. Olen rampannut useammassa haastattelussa ja tarjolla on vain eioota. Sosiaali-ja terveysvirasto vähentää 200 vakanssia tämän ja ensi vuoden aikana Helsingissä, sopeuttamistoimet käynnissä. Itkettää ja hävettää, koko lähipiiri olettaa että pääsen töihin. Tunnen itseni täydeksi luuseriksi :( vielä kesällä iloisesti luulin, että "vain menisin töihin".

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:17"]

Niin. Olen valmistumassa oleva sairaanhoitaja Helsingissä ja näillä näkymin jäämässä työttömäksi. Olen rampannut useammassa haastattelussa ja tarjolla on vain eioota. Sosiaali-ja terveysvirasto vähentää 200 vakanssia tämän ja ensi vuoden aikana Helsingissä, sopeuttamistoimet käynnissä. Itkettää ja hävettää, koko lähipiiri olettaa että pääsen töihin. Tunnen itseni täydeksi luuseriksi :( vielä kesällä iloisesti luulin, että "vain menisin töihin".

[/quote]Muuta pois Helsingistä. Vanhin tyttäreni valmistui vuosi sitten sh:ksi ja muutti juuri pk-seudulta avokkinsa kanssa Pohjanmaalle pienehköön kuntaan. Sai heti vakiviran ja kunnassa oltiin niin onnellisia että saatiin virka täytettyä, että hankkivat edullisen työsuhdeasunnon pariskunnalle, tyttö sai palkkaan henkilökohtaisen korotuksen heti alkajaisiksi ja miehellekin järjestettiin oman alan työtä lähikaupungista. Palkat ovat ihan samat kuin Helsingissä, tytölläni itse asiassa jopa useita satasia korkeampikin, mutta asumis- ja muut kulut minimaaliset verrattuna Helsinkiin. Ei mene tasan nuo työpaikat maantieteellisesti näemmä. Tuossa tyttären uudessa kotikunnasa oli kuulemma vuosia eletty vuokrahoitajien ja vuokralääkäreiden varassa, mutta se oli tullut kohtuuttoman kalliiksi ja nyt oli sitten laitettu virkoja auki, mutta niihin ei ollut hakijoita.

[/quote]MISSÄHÄN TÄLLAINEN IHMEKUNTA MEILLÄPÄIN SIJAITSEE???

Olisi kiva tietää

t. terveiset Pohjanmaalta

Vierailija
22/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:48"]

Itse sain juuri sijaisuuksia yhteen uuteen hoivakotiin. Mutta nekin on toki tyyliin yks päivä viikossa. Mut kai se tästä vielä... 2 jatkaa siis...

[/quote]

Siitä se lähtee. Itselläni on mapitettuna lukematon määrä näitä yhden päivän mittaisia työsopimuksia useammassakin paikassa, mutta niillä sai sen jalan oven väliin ja sitä myöten kerta kerralta pidempiä sijaisuuksia, jotka omalla kohdallani johtivat lopulta vakipaikkaan. Uskokaa pois, ne päivänkin keikat kannattavat ja näyttävät myös työhistoriassa ja nimikirjanotteessa huomattavasti paremmalta kuin pelkkä yhtäjaksoinen työttömyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse hävetä. Itsekin valmistuin vuoden vaihteessa ns. takuuvarmalle alalle, josta töitä olisi tullut löytyä melkein heti valmistumisen jälkeen (OTM). Mutta kuinkas kävikään, reilu puolen vuotta olin työttömänä, kunnes työpaikka (määräaikainen) löytyi.

Vierailija
24/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seuren". T.16

Vierailija
25/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain keikkaa en niin mielelläni tekisi, koska minulla on 800e vuokra maksettavana ja aika harvasta paikasta saa täydet päivät keikkaa. Ainakin näin voisi kuvitella, kun paikkoja ei vaan löydy :( haen tällä hetkellä kaikkia mahdollisia sijaisuuksia mitä on auki.. jopa puolen vuoden sijaisuuksia hakee 20 ihmistä. Surkeaa :( masentaa tämä tilanteeni. AP

Vierailija
26/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien toimiin tulee tällä hetkellä ennätysmäärä hakemuksia, 40-80 hakemusta per paikka pk-seudulla. Riippuen vähän työnkuvasta.

Vierailija
27/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lyö vielä hanskoja tiskiin. Mutta kuten tällä joku totesi, sijaisia tarvitaan aina. Vakkarihenkilökunta voi paikata vaan sen pienen osan. 

Niin ja oletko ajatellut, että voisit sijaistaa myös vaikka päiväkodeissa?

Vierailija
28/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valmistuin sairaanhoitajaksi 1986. Silloin työtön sairaanhoitaja oli lähinnä vitsi. Ei mennyt kuin neljä vuotta ja moni kurssikaverinikin jäi ilman töitä, kun määräaikaisuuksia ei enää jatkettu. Moni yritti työllistyä aikansa, mutta kun ei kunnilla ollut enää varaa maksaa palkkaa, töitä ei ollut. Ei vakipaikkoja eikä sijaisuuksia. Lähtivät sitten Ruotsiin, Norjaan, Saudeihin, Englantiin ja Saksaan. Kukaan ei enää sanonut, että työtön hoitaja olisi vitsi.

Vierailija
29/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä hienoa tämä kuvio: Suomesta lähtee muualle koulutettuja sairaanhoitajia, ja sitten tänne yritetään väen väkisin saada Espanjasta tai Aasiasta hoitajia, jotka ei ollenkaan viihdy täällä. 

Hohhoijaa. 

Vierailija
30/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:17"]

[/quote]Muuta pois Helsingistä. Vanhin tyttäreni valmistui vuosi sitten sh:ksi ja muutti juuri pk-seudulta avokkinsa kanssa Pohjanmaalle pienehköön kuntaan. Sai heti vakiviran ja kunnassa oltiin niin onnellisia että saatiin virka täytettyä, että hankkivat edullisen työsuhdeasunnon pariskunnalle, tyttö sai palkkaan henkilökohtaisen korotuksen heti alkajaisiksi ja miehellekin järjestettiin oman alan työtä lähikaupungista. Palkat ovat ihan samat kuin Helsingissä, tytölläni itse asiassa jopa useita satasia korkeampikin, mutta asumis- ja muut kulut minimaaliset verrattuna Helsinkiin. Ei mene tasan nuo työpaikat maantieteellisesti näemmä. Tuossa tyttären uudessa kotikunnasa oli kuulemma vuosia eletty vuokrahoitajien ja vuokralääkäreiden varassa, mutta se oli tullut kohtuuttoman kalliiksi ja nyt oli sitten laitettu virkoja auki, mutta niihin ei ollut hakijoita.

[/quote]MISSÄHÄN TÄLLAINEN IHMEKUNTA MEILLÄPÄIN SIJAITSEE???

Olisi kiva tietää

t. terveiset Pohjanmaalta
[/quote]pohjanmaalaisten on turha valittaa jos työ omalla paikkakunnalla ei kelpaa, ootte te outoo porukkaa... Kun työ ei kelpaa itsellenne se ei saa kelvata muillekaan! tyhmänylpeetä sakkia, ei muuta voi sanoa

Vierailija
31/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkunaa ja kitinää, koska ei saada heti valmistumisen jälkeen vakituista työtä. Yllättykää: ei tuo onnistu muillakaan aloilla! Sairaanhoitajilla ja lähihoitajilla on sentään mahdollisuus löytää töitä vaikka pätkissä sijaisena, muiden alojen vasta koulutetut jäävät ihmettelmään mitä alaa seuraavaksi lähtevät opiskelemaan, kun ei ole mitään mahdollisuutta työllistyä omalle alalle.

Vierailija
32/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:54"]Minusta alkaa tuntua, että se menee aina näin, että pari vuotta siitä, kun jonkin alan työvoimapulaa on oikein kunnolla rummutettu, alalla onkin työvoimapulat tulleet ja menneet ja taas on ammattilaisia työttömänä. Itse opiskelen hoitajaksi ja ihmettelen mikä työvoimapula hoitoalalla muka nyt on. Se käpyisimmätkin työpaikat saavat ihan valita tällä alueella työntekijänsä, ja sijaisia saa pompotella ihan miten haluaa. Kumpikaan ei olisi mahdollista jos työntekijöistä olisi oikeasti pula.
[/quote]Esim sosiaalityöntekijöiden aloituspaikkoja on myös lisätty rajusti. Saa nähdä kuinka kauan on pulaa pätevistä tekijöistä...

Vierailija
33/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 14:52"]Sairaanhoitajien toimiin tulee tällä hetkellä ennätysmäärä hakemuksia, 40-80 hakemusta per paikka pk-seudulla. Riippuen vähän työnkuvasta.
[/quote]Miksi hoitajat eivät lähde ulkomaille töihin??? Paikkoja on vaikka kuinka ja suomalaisilla hoitsuilla on kuulemma hyvän työntekijän maine. Vai ettekö te osaa tai opi puhumaan kieliä? Sitäkö te pelkäätte? Missä tynnyrissä oikein olette kasvaneet? Lähärit vielä tajuan että ei amistutkinnolla ja amiksen enkun taidoilla ulkomaille mennä, mutta ah on sentään korkeakoulututkinto.
Vanhin sisareni on tällä hetkellä Qatarissa töissä leikkaussalihoitajana ja tienaa vuodessa noin 120 000 €. Okei, onhan tuon maan uskonnollinen suuntaus epämiellyttävä mutta siskoni elää siellä ihan tavallista elämää. Ei ole iso juttu fiksulke aikuiselle olla muutama vuosi töissä oloissa, joiden periaatteista ei ehkä pidä. Minusta isompi juttu olisi olla työttömänä vuosia!
Sisarella on kaksi lasta ja aviomies ja ekan vuoden, kun sisko oli ulkomailla, asuivat Suomessa. Sitten muuttivat perässä kun mies sai myös töitä. Lapset käyvät kv. koulua jossa saavat länsimaista opetusta ja siskon työnantaja maksaa koko lystin siihen asti kunnes lapset ovat 28-vuotiaita.

Vierailija
34/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus edelliseen: Tietenkin 18-vuotiaita. Sorry näpyttelyvirhe.

Vierailija
35/35 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolenvuoden sijaisuus hoitoalalla on aika luksusta. Täytyy olla valmis ottamaan lyhyitä pätkiä vastaan ja luottaa siihen, että sopimusta jatketaan. Lähinnä lista kerrallaan tai max kaksi tässä eletään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme