Yksinhuoltajat näyttää paljon paremmalta kuin perheenäidit?
Tällaista asiaa olen nyt mielessäni pyöritellyt ja jotenkin kauhistunutkin siitä miten totta se onkaan. Kun monesti sitä eroamista pidetään niin suurena tragediana ja yh-äidit saavat osakseen suurta surkuttelua kun se ydinperhe nyt sitten meni hajoamaan. Ja kuinkas ollakkaan, lähes kaikki tuntemani yh-äidit senkun kukoistavat ja näyttävät olevan elämänsä iskussa! Suorastaan säkenöivät! Ja nyt tässä tarkoitan ihan normaalin kahden aikuisen ihmisen omalla päätöksellään tekemää eroa, en tahtomattaan yh-äidiksi joutuneiden tilannetta. Kaikki kunnia heille arjen pyörittämisestä siinä tilanteessa.
Mutta siis, nämä yksinhuoltajat, jotka jakavat arjenpyöritysvastuuta toisen aikuisen kanssa, tuntuvat puhkeavan suorastaan elämänsä loistoon. Lapset ovat kuitenkin jo olemassa ja onni, joka vapauttaa rentoutumaan jo sen saavutetun jälkikasvun äärelle, ei tarvitse miettiä jatkuvasti millä tuulella tai mieltä mies on asioista, kuka hoiti minkäkin asian tai mihinkä kellonaikaan kelläkin on ruoka, uni tai joku niistä jo pahasti ohi. Siitäkin huolimatta, että itselläni on ihan ok mies, joka osallistuu perheen arkeen, ei hän koskaan pysty antamaan minulle sellaista vapautta pitää huolta ulkonäöstäni, hiuksista ja kropasta mitä saisin aikaiseksi jos minulla olisi edes muutama kokonainen päivä enemmän vapaata! Tämä välillä vaan ketuttaa. Ennen lapsia koin olevani itsekin kovassa iskussa, treenasin, pukeuduin siististi, meikkasin aina ajatuksen kanssa (en juosten ympäri kämppää lasten perässä suti kädessä Kaapon pauhatessa taustalla) ... nyt se, että on tultu tähän tilanteeseen että vaikka kaikkensa tekee, oma ulkonäkö vaan rapistuu ajanpuutteen vuoksi, on ihan sietämätöntä seurattavaa samaan aikaan kun yh-äidit päivittävät kuviaan fb.hen jossa ovat järjettömän kauniina joissain cocktail-bileissä upea iltamekko päällä. Ja rehellisesti voin sanoa että näyttävät kauniilta. Minut jos tästä hetkestä repäistäisiin cocktail-mekkoon samalle kattoterassille kilistelemään näyttäisin varmaan siltä kuin meneillään olisi humoristiset naamiaisjuhlat.
Sanonpahan vaan. Kyllä ne lapset tietysti kasvaa ja sillä välin voi miettiä muutakin kun pakarantrimmausta, mutta kieltämättä joskus kaiholla ajattelee, että voisi sitä itsekin näyttää niin paljon paremmalta jos vain olisi enemmän aikaa sille. Oma treenaukseni on nyt lähinnä iltamyöhällä umpiväsyneenä salille raahautumista, kukonlaulun aikaan lenkkipolulla heilumista, hiuksia saa laittaa aina hirveän huudon säestyksellä oli mies kotona tai ei ja suihkussa on aina lapsi mukana. En edes muista millon olisi ehtinyt föönata tätä vyötärölle asti ulottuvaa tukkaa ... jotta alotetaan ihan niistä perusasioista :) Onko teistä muista ero ulkonäöllisesti perheenäidin ja yh.n välillä niin selvä, kuin se minun omasta näkökulmastani tuntuu olevan?
Kommentit (44)
Nyt en ihan ymmärrä aloituksen pointtia... Siis miten ero muka tuo naiselle enemmän aikaa? Eihän se mies lähtiessään kai niitä lapsia (ainakaan yleensä tai kokonaan) mukanaan vie..?? Eron jälkeen on samat velvollisuudet kuin ennenkin, mutta nyt niitä onkin hoitamassa vain yksin, kun ennen ne jaettiin miehen kanssa. Eikös oman ajan pitäisi silloin pikemminkin vähentyä? Vai hoidatteko tosiaan yksin perheen velvollisuudet ja vielä miehenkin asiat??!! Ette kai ole niin vanhanaikaisia?
Itse ainakin ehdin urheilla päivittäin. Muutenkin pidän huolta itsestäni, peseydyn, meikkaan, pyrin pukeutumaan kivasti, en ole ylipainoinen... jne. Ja silti olen avioliitossa, jossa on useampi lapsi.
Pakko kommentoida tuohon, että yksinhuoltajilla olisi paljon aikaa... toki jos lapset ovat isällään joka toinen viikonloppu, niin on kokonainen viikonloppu omaa aikaa. Mutta, itse olen ainakin siinä vaiheessa niin poikki, että perjantai-ilta menee yleensä nukkuessa. Jos haluaa nähdä kavereita tai käydä asioilla joille ei ole viikolla lasten kanssa pystynyt/ehtinyt, siihen ei loppujen lopuksi paljoa aikaa ole. Ja sitten sunnuntaina päivällä tuleekin lapset takaisin. Jos satun sairastumaan, siinäpä se oma aika menee. Jos te parisuhteessa elävät naiset haluatte omaa aikaa, teidän on se huomattavasti helpompi järjestää kuin yksinhuoltajien! Puhukaa miestenne kanssa, ei kovin hyvällä tolalla suhteenne ole jos ette pääse esim. säännöllisesti käymään salilla, tai edes rauhassa suihkuun, huh...
En ehkä ihan ymmärrä miten yksinhuoltajilla olisi enemmän aikaa huolehtia itsestään kuin perheenäidillä!? Se jos lapset on joka toinen viikonloppu isällään niin aikamoista treeniä saa vedellä koko päivän jos haluaa yhtä paljon urheilla mitä perheenäiti pystyy esimerkiksi iltaisin kun mies on tullut töistä ja on lasten kanssa. Kampaajalla tai hieronnassa voi käydä oli yh tai ei.. Yh:llä ei rahaakaan ole samalla tavalla tuhlattavaksi itseen. Veikkaan että yh:t pistää vaan parastaan ulkonäkönsä vuoksi, jotta joku mies kiinnostuisi. :D Mutta tämä nyt oli vaan tällaisen itsestään huolehtivan perheenäidin mielipide.
Itsessäni huomasin tuon, kun erosin lapsen isästä. Jollakin tapaa sitä on rennompikin, kun on lapsen kanssa nyt yksin.
Mutta ehkä vinkkinä niille, jotka eivät ole eronneet, että kyllä sitä omaa aikaa itsestään huolehtimiseen on samalla tavalla kuin eronneillakin; nimittäin iltaisin, kun lapset ovat menneet nukkumaan.
Itsestään on pidettävä huolta, oli sitten parisuhteessa tai ei. Ei sitä muuten jaksa.
Nyt eron jälkeen esim olen ottanut tavaksi, että perjantaisin otan yhden lasin viiniä, laitan hyvää musiikkia soimaan, kasvo- ja hiusnaamio ja vain olen ja rentoudun. Tämän olisin ihan hyvin voinut tehdä parisuhteessakin, mutta nyt yksin lapsen kanssa ollessa on tullut itselle tärkeäksi pitää huolta myös itsestäni, jotta sitä arkea jaksaa yksin pyörittää.
En tunne itseäni kauniimmaksi, mutta jostain syystä kiinnitän enemmän huomiota pukeutumiseeni ja aamuisin meikkaan, jos jaksan tai ehdin.
Parisuhteessa helposti unohtuu se, että myös äidillä on yhtälailla oikeus omaan aikaan kuin isälläkin.
Joo niitähän on vain yhdenlaisia yh:ta ja niitä miehen kanssa asuvia naisia..
Huutonaurua, kun ajattelen tuttuja yhäreitä! Viinaa vedetään kyllä viikko putkeen, ei urheilla tai huolehdita itsestä.
Pakkohan yh:n on näyttää hyvältä. Kun on hätä iskeä uusi mies ....
Itsestään nauttii enemmän kun se mies ei ole siinä möllöttämässä eikä vaatimassa mitään.
En osaa sanoa kun en tunne ketään yksinhuoltajaa..
Yhlla ei ole rahaa samalla tavalla? :D sä käytät miehen rahoja samalla kun mä, itsestään huolta pitävä paljon enemmän itse tienaava yh, käytän itse ansaitut rahani millon mihinkin hemmotteluun, sillonku siltä tuntuu. Mistä sä tiedät että yht olisi jotenkin köyhimpiä? Terv. Yli 6000€/kk tulot
Oma äitini on yksinhuoltaja ja voin sanoa, että hän on upeassa kunnossa. Eron jälkeen huolehti meistä lapsista yksin, joten aikaa ei ole varmasti enempää ollut kuin muilla äideillä. Äitini on hyvin menestynyt työelämässä ja silti samaan aikaan kasvattanut lapset yksin. Aikan puute on vain laiskan tekosyy :)
Minun tuttavapiirissäni yh.t taas ovat lihavia, kulahtaneita tuulipukumammoja...
Yksinhuoltajat eivät ole ihan sitä kuuminta naisten kärkeä pariutumismarkkinoilla. Johtuisiko tästä? Halutaan näyttää hyvältä miesten silmissä.
Mihinkähän mun vastaus katosi??
Ydinperheen äideillä on se harhakuva ettei itsestä tarvitse huolehtia kun sen miehen on saanut. Siksi baarit ja pikkujoulut on täynnä ukkoja jotka on innoissaan heti kun näkevät itsestään huolehtivan kauniin naisen - oli sitten yh tai ei. En yhtään ihmettele pettämisiä...
Itse olen aina huolehtinut hyvinvoinnistani ja ulkonäöstäni, en ymmärrä miksi pitäisi antaa lihoa ja rupsahtaa? Eikä tuo ukkokaan valita;)
Ja minäkin olen ollut joskus yh, voi että ne varatut ukot pyörivät ympärillä;D
En usko, että ulkonäöstä huolehtiminen olisi mitenkään seurausta siitä, että on yh, vaan se, että on yh, on seurausta tietynlaisesta arvomaailmasta. Puhun nyt mahdollisesta tilastollisesta korrelaatiosta, en väitä, että kaikki ydinperheäidit tai kaikki yksinhuoltajat olisivat tietynlaisia. Arvomaailmalla tarkoitan sitä, että hyvin koti- ja perhekeskeiset naiset, jotka näkevät itsensä ensisijaisesti nimenomaan äiteinä, eivät ehkä eroa huonostakaan liitosta niin helposti kuin naiset, jotka näkevät itsensä äidin lisäksi naisena, työntekijänä jne. Jälkimmäisen ryhmän voisi olettaa olevan kiinnostuneempi myös omasta ulkonäöstään.
Minä erosin neljä vuotta sitten, ja vanhat tutut eivät tunnista minua. Olen kuulemma nykyään niin hehkeä. No, eron jälkeen leikkautin ja värjäsin hiukseni, sitä ennen ne olivat vain pitkät. Vaatteet ovat vaihtuneet naisellisemmiksi nykyään, kun ei ole sitä miestä, joka vaatii käytännöllisyyttä.
Ei se siitä johtunut, että pitää etsiä uusi mies, kuten joku yllä väitti. Se vain johtui siitä, että löysin itseni. Siitä se loisto johtuu, kun eron kriisissä joutuu tutustumaan itseensä ehkä ensimmäistä kertaa eläessään. En olisi ikinä käynyt niin syvissä vesissä ja noussut tähän liitoon ilman eroa. Sisin vain näkyy ulospäin.
Onhan tuossa varmaan perää. Mutta enpä silti ikinä vaihtaisi ydinperhettämme yksinhuoltajuuteen! Kyllä mieheni osallistuu, on ihana isä ja hyvä, rakastava aviomies ja itse asiassa mulla on usein aamupäivä omaa aikaa kun menen iltavuoroon töihin, mutten silti jaksa juurikaan tälläytyä...
Itselläni työelämään paluu muutaman vuoden kotiäitiyden jälkeen on ollut rankempi mitä kuvittelin, nyt olen ollut pari kuukautta töissä ja olen aivan poikki aina työpäivien jälkeen. Yritän tsempata jotta jaksaisin olla edes kohtuullisen hyvä äiti, mutta kun työ vie kaikki mehut, ei enää juurikaan löydy energiaa muuhun.. Olen hoikka, liikun ja syön melko terveellisesti, mutta työ on sen verran kuormittavaa fyysisesti ja henkisesti ettei niin jaksa keskittyä mihinkään niin turhanpäiväiseen kuin vaikkapa kynsien lakkaukseen enää työpäivän jälkeen! Ehkä tämä tästä helpottuu kun pääsee kunnolla sisään työelämään.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2014 klo 12:09"]Mihinkähän mun vastaus katosi??
Ydinperheen äideillä on se harhakuva ettei itsestä tarvitse huolehtia kun sen miehen on saanut. Siksi baarit ja pikkujoulut on täynnä ukkoja jotka on innoissaan heti kun näkevät itsestään huolehtivan kauniin naisen - oli sitten yh tai ei. En yhtään ihmettele pettämisiä...
Itse olen aina huolehtinut hyvinvoinnistani ja ulkonäöstäni, en ymmärrä miksi pitäisi antaa lihoa ja rupsahtaa? Eikä tuo ukkokaan valita;)
Ja minäkin olen ollut joskus yh, voi että ne varatut ukot pyörivät ympärillä;D
[/quote] Et ihmettele pettämistä? Oletko sinä kenties yksi näisyö yksinhuoltajista jotka pettävät varatun miehen kanssa miehen puolisoa? Mietipä, miksi se oma ukkosi susta erosi ennenkuin alat muita arvostelemaan.
Ja ihan vaan tiedoksi; se, että ei huolehdi itsestään ei ole toiselle mikään syy pettää.
2