Saako diabeetikko syödä sokeria?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:28"]
Kyllä suomalaiset on yksinkertaista porukkaa
[/quote]
Ja sinä olet jotain muuta?
[/quote] 7
niin tuttukin teki. Syötti lapselle eineksiä ja makeisia kaikessa muodossa kunnes sokeritauti puhkes. Jatko samaa rataa ja paino vaan insuliiniä lisää. Sairaalassa olivat ihmeissään ja hyvä ettei lapsi huostaanotettu. vanhempien syy koko juttu.
[/quote]
Ai diabetes puhkeaa sokerin syönnistä? Kakkostyyppi ehkä mut ykkönen ei. Sokeritauti-nimitys luo tiettyjä olettamuksia.
Ihmiset sekottaa 1 tyypin ja 2 tyypin toisiinsa..haloo, lukekaa faktat ja erot. Kyseessä melkein kaksi eri tautia!! Ei-diabeetikot täällä huutelee ettei saisi sokeria syödä, kyllä muuten saa! T. DM1 since 1990
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 21:26"]Saa syödä ihan kaikkea, mutta ei saa syödä rasvaa. Rasva tappaa, sokeri on hyvästä aivoille. [/quote] Kai tiiät, että diabetes on sokeriaineenvauhdunnan häirö, jossa haima ei tuota (tarpeeksi) insuliinia? Insuliini pilkkoo sokereita, ja ilman sitä, verensokeri nousee syödessä liikaa, mikä voi aiheuttaa jopa hyperglykemiaa. Mites rasva sitten? No, ei nyt suoranaisesti liity diabetikon elämään sen enempää kuin munkaan.
[/quote]
Mistä tämä tieto? Mulle diabeteshoitaja on painottanut rasvan haitallisuutta. Ehkä se on sitten väärässä. Opiskelut menneet hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:44"]
Just luin Vauva-lehden raskausdiabetesjutusta, että on tärkeää syödä hyviä hiilhydraatteja (eli elimistössä sokeriksi muuttuvia aineita) ja välttää rasvaa. Eli sokeri ei ole diabeetikolle ongelma, vaan rasva.
[/quote]
Ootko noin tyhmä??
[/quote]
Niin, onko se Vauva-lehti ihan tyhmä? Näkyy olevan. Minä sen lukijana ihmettelin moista juttua, mutta noinhan se välillä meni aika yleisestikin, että diabetesta pidettiin rasva-aineenvaihdunnan häiriönä eikä skeriaineenvaihdunnan, ja sen mukaisesti sitten rasvatonta...
Itse en kylläkään usko asian olevan noin. Tottakai kaikki saavat syödä ihan mitä huvittaa, mutta eri asia kannattaako se.