Katkeruus korkeakoulutettuja kohtaan
Miksi oi miksi korkeakoulutetut ihmiset saavat paskaa niskaansa niin paljon? Erityisesti esim. asianajajia mollataan todella raakasti sosiaalisessa mediassa ja valitetaan, että minkä takia juuri asianajajan pitää tienata niin paljon ja ihan turhaa sakkia kaikki. Itse olen oikkari ja mulle ammattikoulun käyneet kaverit jaksoi muistuttaa kokoajan, että tulen sitten saamaan palkkani ihan turhasta ja koko asianajajan työ on "paskaa, köyhien huijaamista". Näin siis muun muassa ja somesta lukemissani keskusteluissa ja kommentoinneissa juuri samanlaista ilmapiiriä. Ja tätä on kohdistunut muihinkin yliopisto(/amk-)aloihin, puhun nyt vaan tuosta oikeustieteellisestä ja juristeista, kun itse oon alalla ja näinollen kiinnitän myös enempi huomiota omaa alaa koskeviin juttuihin.
Siis kyllähän Suomessa jokaisella on mahdollisuus hakeutua kouluun juuri sinne minne haluaa ja säntillisellä työllä normiälyllä varustetulla ihmisellä on ihan samanlaiset mahikset päästä yliopistoon kuin kellä tahansa hakijoista. Palkkavertailuita näkee netistä joka alalta, joten ei se nyt mikään valtionsalaisuus ole, että lähihoitaja tienaa vähemmän kuin asianajaja, jolle liiton antama vähittäispalkkasuositus on se vajaa 4000 euroa. Tietysti se on vaikea silleen sanoa, että kenen työ nyt on minkä ja minkä arvoista, mutta kyllähän OTM'n koulutus kestää sen viisi vuotta ja siinä vaaditaan ihan erityyppistä ja -laajuista asiantuntemusta kuin vaikka metallialan työläisellä. Valtio takaa myös opintolainan, joten ei pitäisi rahallisesta tilanteesta jäädä opiskelu kiinni.
Myös jo lukioaikana amikseen menneet entiset luokkakaverit jaksoivat ja jaksoivat muistuttaa, että silloin kun me vielä opiskellaan, he tienaavat jo työelämän puolella. Ei meillä niin lukiossa kuin yliopistossakaan mitään ammattikoulumorkkausta kuitenkaan ollut..? Vai siis onko mun eteen vaan sattunut ne kaikista kielteisemmin ajattelevat yksilöt vai onko joku muukin hoksannut tämmöstä?